شناسهٔ خبر: 32195 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بررسی «زنان و انقلاب» در صفحاتی از تاریخ/چرا زنان به جنس دوم تبدیل شدند؟

کتاب «صفحاتی از تاریخ: زنان و انقلاب» نوشته آلیس واترز با ترجمه مسعود صابری به تاثیرگذاری جنبش‌های زنان در تحولات اجتماعی می‌پردازد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «صفحاتی از تاریخ: زنان و انقلاب» نوشته آلیس واترز با ترجمه مسعود صابری منتشر شد.

این کتاب در چهار فصل با عنوان‌های «زنان کوبا: انقلابی در درون یک انقلاب»، «صفحاتی از تاریخ: زنان و انقلاب»، «مقدمه‌ها بر ترجمه‌ی کتاب سیر تکامل زن» و «زنان، فمینیسم و کارنامه‌ی یک تداوم سیاسی» تدوین شده است.

نخستین بخش این کتاب با عنوان «زنان کوبا: انقلابی در درون یک انقلاب» ترجمه ماری- آلیس واترز بر کتابی به همین عنوان و نوشته ویلما اسپین، آسلا دو لوس سانتوس و یولاندا فرر است. در این بخش نویسنده به انتقاداتی از فعالان جنبش‌های فمنیستی ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ در اروپا و آمریکا می‌پردازد.

بخش دوم کتاب با نام «صفحاتی از تاریخ: زنان و انقلاب» به مبحث بت‌وارگی کالا و بهره‌کشی، سرمایه‌داران از زنان می‌پردازد. این بخش، ترجمه مقدمه آلیس واترز بر چاپ اسپانیایی کتاب «آرایش، مد و بهره‌کشی از زنان» نوشته جوزف هنسن، اولین رید و ماری- آلیس واترز است.

بخش «مقدمه‌ها بر ترجمه‌ی کتاب سیر تکامل زن» موقعیت زنان را طی تاریخ جوامع بشر مطرح می‌کند و به ریشه‌های نابرابری و ستم‌کشیدگی زنان می‌پردازد. در این فصل، این پرسش اساسی مطرح است که چرا زنان به جنس دوم تبدیل شدند؟

آخرین فصل کتاب با عنوان «زنان، فمینیسم و کارنامه‌ی یک تداوم سیاسی» به مرور مبارزات اجتماعی برای رفع تبعیض از زنان در کشور‌های صنعتیِ سرمایه‌داری و موضع‌گیری روندهای مختلف سیاسی در این باره طی دو قرن گذشته پرداخته است. تحولات جهانی که راه‌گشای مشارکت زنان در فعالیت‌های اجتماعی بوده‌اند، دیگر موضوع مورد بحث در این فصل است.

مولف در صفحه ۸۶ کتاب (بخش زنان، فمنیسم و کارنامه‌ی یک تداوم سیاسی) نوشته است: «بسیاری از زنان از طبقات بورژوا و طبقه‌ی متوسط با ذهنیتی کاملا متفاوت در مبارزه برای حق رای مشارکت می‌کردند، یعنی اصلاح سرمایه‌داری، بهبود سیستمی که معتقد بودند ذاتا «نظام خوبی» است و آنان مواضعی اتخاذ می‌کردند که انعکاس تعصبات طبقه‌ی بالایی و ضدِ طبقه‌ی کارگری آنان بود که به واژگان مارکسیستی می‌شود گفت تعصبات بورژوایی‌شان. بسیاری از زنان حق رای را بدست می‌آورند می‌توانند سرمایه‌داری را از جنگ، فقر و سایر شرارت‌ها برهانند.»

چاپ نخست کتاب «صفحاتی از تاریخ: زنان و انقلاب» را  انتشارات طلایه پُرسو با شمارگان هزار نسخه، قطع رقعی و به بهای ۴۵‌هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

نظر شما