شناسهٔ خبر: 32240 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تورج اصلانی: رفتار فردی عکاسان در ایران، خوب نیست

یکی از دوارن مسابقه عکس نخستین جشن عکاسان سینمای ایران گفت: جذابیت داوری این عکس‌ها برای من، مرور یک سال سینمای ایران بود و از آنجا که عادت به عکاسی دارم، دیدن عکس‌های متفاوت‌تر از عکاسان دیگر بیشتر من را به وجد می‌آورد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا، تورج اصلانی ادامه داد: در بیشتر مجموعه‌هایی که از عکاسان مختلف دیدم، اتفاقی که نظرم را جلب کرد، دیدن تک فریم‌های بسیار جذاب بود و این برای من سوال بود که آیا این تک فریم خوب محصول شانس است یا دقت؟ اگر دقت است چرا شامل حال بقیه عکس‌ها نشده است؟ اما در کل، عکس‌های بسیار خوبی دیدم و لذت بردم.

مدیر فیلمبرداری فیلم سینمایی «بغض» اظهار کرد: تصور می‌کنم عکاسی ما هم باید مثل سایر نقاط دنیا دچار تحولاتی شود. معمولا در دنیا شیوه عکاسی این‌گونه است که در کنار عکاس، شخص دیگری هم برای ادیت و انتخاب عکس‌ها حضور دارد؛ ولی در ایران، لزوم حضور ادیتور عکس در کنار عکاس خیلی احساس نمی‌شود و اگر عکاسان ما از شخص دیگری در کنارشان استفاده کنند، عکس‌های موفق‌تری خواهند داشت.

او بیان کرد: عکاسی یک هنر - صنعت است و اگر بخواهیم عکس‌های ما یک معرفی جهانی داشته باشد باید اتفاق فردی بودن را از آن حذف کرد و کمی جمعی‌تر نگاه کرد. اگر عکاسان ما از کنج تنهایی فاصله بگیرند و با افرادی که با هنر بصری سر و کار دارند درباره آثارشان مشورت کنند، نتیجه بهتری می‌گیرند. این همفکری می‌تواند با یک عکاس دیگر، یا فیلمبردار یا حتی یک طراح صحنه اتفاق بیفتد و لزوما فردی که با عکاس، اشتراکات بصری داشته باشد. زمان دیدن عکس‌ها فکر کردم که عکاسان ما بیشتر به شکل فردی رفتار می‌کنند و این به نظر من خوب نیست.

اصلانی گفت: یک عکس، یک فریم از 24 فریمی است که تبدیل به فیلم می‌شود و متأسفانه امکانات تولید در سینمای ما هر روز ضعیف‌تر می‌شود و امکانات تولید ما در حدی نیست که در فیلم‌ها تنوع بصری زیادی داشته باشیم، به ناچار بیشتر فیلم‌های ما در فضای محدودی روایت می‌شود و از این جهت دست عکاس نیز در ثبت تصاویر بسته خواهد بود؛ اما اگر وحدانیت در کار یک عکاس باشد، مجموعه موفق‌تری ارائه خواهد کرد.

او درباره جایگاه عکاسی سینما نیز اظهار کرد: عکاسی سینما همیشه جایگاهش را داشته و دارد و اساسا فیلم‌ها با عکس‌های‌شان معرفی می‌شوند و مهم‌ترین محصول تبلیغی است و بسیاری از ما، بسیاری از فیلم‌های خاطره‌انگیز سینما را با تک فریم‌های به‌یادماندنی آن‌ها به‌خاطر می‌آوریم. عکاسی سینما طبعا به سینما کمک زیادی کرده است.

کیانوش عیاری، مرتضی پورصمدی و تورج اصلانی داوران نخستین جشن عکاسان سینمای ایران هستند.

نخستین جشن عکاسان سینمای ایران به دبیری حافظ احمدی - رییس انجمن عکاسان سینما - اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد. نمایشگاه عکس 25 اردیبهشت‌ماه در باغ - موزه قصر برگزار خواهد شد و اول خردادماه زمان برگزاری جشن بزرگ عکاسان سینمای ایران اعلام شده است.

در نخستین دوره این جشن علی نیک‌رفتار به‌عنوان دبیر بخش عکس (مسابقه و نمایشگاه) و محمدمهدی دلخواسته نیز به‌عنوان دبیر اجرایی جشن انتخاب شده‌اند. دکتر شهاب‌الدین عادل، علی نیک‌رفتار، حافظ احمدی، محمد فوقانی، محمدمهدی دلخواسته و آرش صادقی نیز اعضای شورای سیاستگذاری جشن خواهند بود.

نظر شما