شناسهٔ خبر: 32241 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مگر می‌شود فراموش شدن را دوست داشت؟

یک هنرمند مجموعه‌ای از عکس‌ها و ویدئوآرت‌های خود را با موضوع پرتره در گالری «شماره 6» به نمایش می‌گذارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا ؛ سمیرا اسکندرفر درباره‌ی تازه‌ترین نمایشگاهش با عنوان «هرگز فراموشم نکن» گفت: سه ویدئوآرت که به نوعی ویدئوپرتره محسوب می‌شوند، به نمایش گذاشته می‌شوند. هر کدام از این ویدئوهای مستند در زمان‌های مختلف کار شده‌اند و مربوط به پرتره سه انسانی هستند که دو نفر از آن‌ها از دنیا رفته‌اند و یک نفرشان هنوز زنده است.

او ادامه داد: در کنار این ویدئوها، ۱۰ عکس از اولین فیلم بلند تجربی‌ام که در مدت دو سال ساخته شد، به نمایش گذاشته می‌شود. در کنار این عکس‌ها متن‌هایی هم مرتبط با فضای آن‌ها قرار می‌گیرد.

اسکندرفر همچنین بیان کرد: این نمایشگاه را می‌توان به‌دلیل پرداختن به پرتره، به نوعی در ادامه‌ی مجموعه‌های قبلی‌ام دانست، اما تعریفی که در این مجموعه ارائه شده با کارهای دیگرم متفاوت است.

 

این هنرمند در متن معرفی نمایشگاهش نوشته است: «مگر می‌شود فراموش شدن را دوست داشت؟ ما آدم‌ها دوست داریم جایی، گوشه کناری باقی بمانیم ... حتی وقتی دیگر نیستیم. آدم‌ها می‌آیند و می‌روند. از کنار هم می‌گذریم. بعضی آدم‌ها را نمی‌توانی فراموش کنی. بعضی آدم‌ها را هرگز نمی‌توانی فراموش کنی. بعضی آدم‌ها فقط نگاهت می‌کنند و رد می‌شوند. گاهی حتی نگاهی رد و بدل نشده، تو تنهایی نگاه‌شان کرده‌ای. زندگی و مرگ‌شان را، بدون آن‌که با خبر شده باشند. زمان می‌گذرد و تو می‌فهمی که هیچ‌وقت فراموش‌شان نخواهی کرد ... هیچ‌وقت و آن‌ها هیچ‌گاه از این حس با خبر نمی‌شوند. توی سرت باقی می‌مانند. زمان می‌گذرد. کم‌رنگ نمی‌شوند. تکه‌ای می‌شوند توی سرت و تو احساس می‌کنی‌ که باید ... باید آن تکه توی سرت را توی بشقاب بگذاری. بشقاب را بگذاری روی میز پذیرایی. بگذاری جایی جلوی دید آدم‌های دیگر تا تماشا کنند که آن‌ها را "هرگز فراموش نکرده‌ای"».

 

سمیرا اسکندرفر متولد سال ۱۳۵۹ است. او از سال ۱۳۷۸ فعالیت حرفه‌ای خود را در نقاشی آغاز کرد. از سال ۱۳۸۲ شروع به ساخت ویدئو و فیلم کوتاه کرد و تا امروز ۱۸ ویدئو و فیلم کوتاه ساخته که بیش از ۵۰ نمایش در موزه ها و گالری‌های سراسر دنیا داشته است.

 

نمایشگاه «هرگز فراموشم نکن» از ۱۸ تا ۲۵ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در گالری «شماره ۶» به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی، کوچه بیستم، شماره ۲ میزبان علاقه‌مندان است. گالری پنجشنبه‌ها تعطیل است.

نظر شما