شناسهٔ خبر: 32305 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حضور محمد روشن پس از سال‌ها در نمایشگاه کتاب

محمد روشن، مصحح و پژوهشگر گفت: من سال‌ها در سفر بودم و امروز بعد از سال‌ها برای نخستین بار به نمایشگاه کتاب آمدم. به گمانم مهم نیست که بخواهیم درباره فضای نمایشگاه صحبت کنیم اما برگزاری نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی به لحاظ طبقه‌بندی و نوع چیدمان کتاب بهتر بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ محمد روشن عنوان کرد: در مجموع نمی‌توانم با لحاظ کردم همه موارد بگویم که آن مکان بهتر بود یا مصلی، اما همین که ناشران به ترتیب الفبایی در نمایشگاه و در سالن شبستان حضور دارند خوب است.
 
وی افزود: برای قضاوت در مورد این‌که جوان‌ها کتاب می‌خرند یا نه باید صبر کرد و روزهای دیگر نمایشگاه را دید و قضاوت نهایی را به چند روز بعد موکول کرد.
 
این پژوهشگر و مصحح ادامه داد: برای بهتر شدن روند نمایشگاه این مقدمات لازم و ضروری است. خانه کتاب در واقع باید آماری از کتاب‌های به فروش رفته در نمایشگاه اعلام کند و کیفیت کار را نشان دهد. همچنین باید آماری دقیق از شرکت کنندگان عرضه کنند تا بدانیم به طور دقیق ارایه کنندگان کتاب‌های ارزشمند و مفید چه کسانی‌اند. من تا به حال چنین آماری را ندیده‌ام.
 
وی درباره سالن پذیرایی از هنرمندان و نویسندگان گفت: احداث این سالن به نوعی هم گرامیداشت و تجلیل از اهالی قلم و هنر است و هم در بدو کار به اصطلاح تحویل گرفتن پدیدآور جای خوشحالی دارد. ولی به گمانم باید کتاب‌ها در نمایشگاه کتاب طبقه بندی می‌شد. به طور مثال غرفه‌هایی که متون کهن را عرضه می‌کنند در کنار هم قرار گیرند. یا کتاب‌هایی که در زمینه‌های اجتماعی و فلسفی است باید در کنار یکدیگر عرضه شوند. این طبقه‌بندی باید شاخصه و ملاکی داشته باشد که مخاطبان و آثار درخشان را به سمت یکدیگر جذب کند.
 
روشن ادامه داد: باید مجال بیشتری نیز در نمایشگاه فراهم کرد تا پیشنهادهای صاحب نظران را در حوزه کتاب بشنویم.

نظر شما