شناسهٔ خبر: 32307 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آزاد ارمکی: در ایران صنعت نشر حرفه‌ای نداریم!

تقی آزاد ارمکی در نشست «صنعت نشر و توسعه پایدار» گفت: در ایران هنوز صنعت نشر حرفه‌ای نداریم، چراکه ناشر، مولف، مترجم و حتی خواننده حرفه‌ای نداریم و این صنعت تنها به چند ناشر، مولف و خواننده پراکنده محدود شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست تخصصی «صنعت نشر و توسعه پایدار» عصر جمعه ۱۸ اردیبهشت‌ماه با سخنرانی تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس و استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، مهندس مسعود پایدار، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی و مدیر نشر کتاب دانشگاهی، افسر افشار نادری، جامعه‌شناس خانواده و زهره حسین‌زادگان، مترجم، مدرس دانشگاه و مدیر انتشارات آفرینگان در تالار گفت‌و‌گو بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.
 
اهالی صنعت نشر در طبقه متوسط جامعه هستند
تقی آزاد ارمکی سخنران این نشست تخصصی با انتقاد از وضعیت صنعت نشر در ایران اظهار کرد: باید بدانیم که معنای عام صنعت نشر چیست؟ صنعت نشر در واقع مجموعه‌ای است که با کمک مولف، ناشر، دولت و خواننده به‌وجود آمده است، اما به راستی آیا در ایران صنعت نشر به معنای واقعی وجود دارد؟
 
مدرس جامعه‌‌شناسی دانشگاه تهران ادامه داد: معتقدم که ما در ایران هنوز صنعت نشر حرفه‌ای نداریم، چراکه ناشر، مولف، مترجم و حتی خواننده حرفه‌ای نداریم و این صنعت تنها به چند ناشر، مولف و خواننده پراکنده محدود شده که به دلیل استقبال کم مخاطب و گران بودن کتاب‌ها هنوز قادر به حرفه‌ای شدن نیست.
 
وی گفت: جامعه فعالان صنعت نشر، همگی در طبقه متوسط جامعه قرار دارند و نیازمند توجه بیشتری از سوی مسئولان مربوطه هستند.



زهره حسین‌زادگان، مدیر انتشارات آفرینگان نیز در این نشست عنوان کرد: صنعت نشر در واقع شامل کلیه فعالیت‌هایی است که منجر به تولید، توزیع و فروش آثار مکتوب می‌شود. ما باید بدانیم چه زمانی توسعه پایدار است و جنبه‌های اساسی شامل توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را بشناسیم.

کتاب باید فرصت فکر کردن به مخاطب بدهد
افسر افشارنادری در ادامه سخنان حسین‌زادگان با اشاره به نقش فرهنگ بر توسعه صنعت نشر گفت: فرهنگ کالایی عادی نیست، بلکه صنایع فرهنگی یکی از مهم‌ترین انواع توسعه فرهنگی است. یک کتاب به عنوان کالای فرهنگی باید تمرینی باشد که فرصت فکر کردن را به مخاطب خود عرضه کند.

این جامعه‌شناس خانواده افزود: سواد تنها به خواندن محدود نمی‌شود. کودکان ما باید به گونه‌‌ای به مطالعه آزاد تشویق شوند که انتخاب کتاب مناسب را بیاموزند و برای رسیدن به چنین جایگاهی باید آسیب‌شناسی حق مؤلف در جلساتی جداگانه و در زمینه سواد اجتماعی بررسی شود.
 
در صنعت نشر با رشد ناموزون مواجهیم
مسعود پایدار، مدیر نشر کتاب دانشگاهی نیز در ادامه به‌عنوان یک ناشر درباره ارزیابی خود از صنعت نشر ایران عنوان کرد: ما هنوز در بخش صنعت نشر با رشد ناموزون مواجه‌ایم و به ازای هر ۶ ناشر، یک فروشنده داریم که امیدواریم موانع این راه برداشته شده و زودتر به وضعیت ثابتی در این عرصه برسیم.
 


مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی افزود: غیر از شاخص‌های کلان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در حوزه صنایع فرهنگی از جمله صنعت نشر، در سطح پایین‌تر شاخص‌های دیگری نیز موثرند؛ شاخص‌هایی که بین ناشران و دولت مشترک است.
 
ساختار نامناسب تولید و تقاضای کتاب در صنعت نشر
وی گفت: یک سری موانع مانند ساختار نامناسب تولید، ساختار نامناسب تقاضای کتاب و نوع سیاست‌های حمایتی دولت در صنعت نشر وجود دارد.  
 
پایدار تصریح کرد: ناشران موفق و به نسبه موفق می‌توانند با برنامه‌ریزی راهبردی، نیازسنجی، مخاطب‌شناسی و بازاریابی در بازار نشر تأثیرگذار باشند.

نظر شما