شناسهٔ خبر: 32311 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مددی: استقبال مخاطب در گرو آگاهی از محتوای کتاب است

مجید مددی، این روزها آثار داریوش شایگان را مطالعه می‌کند و منتظر انتشار کتاب جدیدش با عنوان «علم و ایدئولوژی» است. این مترجم آثار فلسفی می‌گوید: استقبال از کتاب‌های خوب عرضه‌ شده در نمایشگاه، مشروط به آگاهی از محتوای آنهاست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجید مددی ــ مترجم و پژوهشگر آثار فلسفی ــ‌ در حاشیه برگزاری بیست‌‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، گفت: خرید و استقبال از کتاب‌های عرضه‌شده در نمایشگاه کتاب، در گرو آگاهی از محتوای آنهاست. 

وی درباره فعالیت‌های خود گفت: دوران بازنشستگی‌ام را به خواندن و ترجمه اختصاص داده‌ام و این روزها آثار داریوش شایگان را بازخوانی می‌کنم. همچنین پس از سال‌ها نیز منتظر انتشار کتاب جدیدم با عنوان «علم و ایدئولوژی» از سوی نشر نیلوفر هستم.
 
مترجم کتاب «فلسفه هنر از دیدگاه مارکس» درباره آثار در حال بازخوانی خود از داریوش شایگان اظهار کرد: شایگان، متفکری است که در فلسفه ایران اثرگذار بوده و کتاب‌های متعددی را نیز تألیف و منتشر کرده است اما از آن میان «افسون زدگی جدید، هویت چهل تکه و تفکر سیار»، «زیر آسمان‌های جهان» و «آسیا در برابر غرب» را مطالعه می‌کنم. البته این را هم بگویم که نگاه شایگان به مسائل فلسفی، عمیق است، اما هیچ‌گاه اظهار نظر انتقادی نداشته زیرا به‌شدت سنت‌گراست و اعتقاد دارد،‌ افراد، سنت را رها کرده و گرفتار درهم ریختگی شده‌اند.

لزوم اطلاع دیدارکنندگان از محتوای کتاب
مددی با اشاره به این‌که در تمام دوره‌‌های نمایشگاه کتاب حاضر بوده و از آن بازدید کرده است، گفت:‌ محیط فرهنگی نمایشگاه کتاب، محملی مناسب برای تشویق اقشار مختلف حاضر در نمایشگاه به مطالعه کتاب است.

وی با تأکید بر این‌که استقبال از کتاب خوب و مناسب، مشروط بر اطلاع خوانندگان و دیدارکنندگان از محتوای کتاب است، اظهار کرد: باید این امکان برای دیدارکنندگان فراهم شود تا از محتوای کتاب‌ها مطلع شوند و سپس اقدام به خرید کتاب کنند.

این پژوهشگر در ادامه گفت‌و‌گو، به خاطرات دوران تحصیل خود در انگلستان اشاره کرد و افزود: سال‌ها در انگلستان دانشجو بودم و به نمایشگاه‌های کتاب آنجا سر می‌زدم. نمایشگاه‌های کتابی که در دوران تحصیل من در آن کشور برگزار می‌شد، فقط جنبه نمایشگاهی داشت و افراد برای اطلاع از محتوای کتاب‌ها به کارشناسانی مراجعه می‌کردند که برای اطلاع‌رسانی درباره محتوای کتاب‌ها در غرفه‌ها حضور داشتند. اما در ایران این موضوع به وقوع نمی‌پیوندد و عمده بازدیدکنندگان با توصیه دیگران کتاب می‌خرند.

در «علم و ایدئولوژی»، اندیشه آلتوسر را بررسی کرده‌ام
مددی درباره کتاب در حال انتشار خود با عنوان «علم و ایدئولوژی» گفت: این کتاب، جلد اول مجموعه‌ای می‌شود که برای نخستین‌بار اندیشه‌های لویی آلتوسر را به ایرانی‌ها معرفی می‌کند. البته پیش از این برخی مقالات آلتوسر به قلم سیدجواد طباطبایی به فارسی ترجمه شده است. من بیش از چهل سال بر اندیشه لویی آلتوسر کار کرده‌ام. وی متفکری بود که با نظریات خود جامعه آن زمان اروپا را به هم ریخت و دشمنان و دوستانی را از مجرای نظریات خود پیدا کرد.

مددی در پاسخ به این پرسش که مساله اصلی فلسفه امروز چیست؟ گفت: اعتقاد دارم، چیزی به نام فلسفه در ایران، امری مهمل است، زیرا بیشتر فلاسفه ما با فلسفه بازی می‌کنند و گاه نیز همدیگر را نفی می‌کنند.

وی توضیح داد: هگل در برخی مواضع با مارکس اختلاف پیدا کرد اما هرگز مارکس را نفی نکرد. به هر حال، مارکس متفکر اثرگذاری بود. در سن ۱۹ سالگی برای تدریس به دانشگاه برلین دعوت شد اما هرگز کرسی استادی این دانشگاه را نپذیرفت و بر اعتقاد خود پای فشرد و در نامه‌ای به انگلس نوشت: «من هدفم را از کوره‌ راه‌ها طی می‌کنم و هرگز به جامعه بورژوازی اجازه نمی‌دهم از من ماشین پول‌سازی بسازد.»

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۲۶ اردیبهشت‌ماه در محل مصلای امام خمینی(ره) تهران میزبان علاقه‌مندان به کتاب است.

نظر شما