شناسهٔ خبر: 32353 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

یوسفی با «عاشقانه‌ها» به نمایشگاه آمد/ خط قرمزهای فرضی را بشکنیم

محمدرضا یوسفی داستان‌های عاشقانه شاهنامه را برای نوجوانان بازآفرینی کرده و این مجموعه از سوی «خانه ادبیات» منتشر و در بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب ارائه شده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، محمدرضا یوسفی نویسنده کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر از انتشار مجموعه عاشقانه‌های شاهنامه خبر داد و افزود: «رودابه. سیندخت. فرانک. ارنواز شهرناز» و همچنین «سیمرغ» عنوان پنج جلد از مجموعه عاشقانه‌های شاهنامه برای نوجوانان است. من در این مجموعه به بازآفرینی داستان‌ها پرداخته‌ام چراکه بازآفرینی را خلاقه‌تر از بازنویسی می‌دانم.

نویسنده مجموعه «داستانک‌ها» در پاسخ به اینکه چرا به بازآفرینی داستان‌های عاشقانه شاهنامه برای نوجوانان پرداخته‌اید، حال آنکه برخی گفتن از عشق برای این گروه سنی را یکی از خطوط قرمز می‌دانند؟ گفت: عشق یک حس و حال انسانی است؛ آرام‌آرام باید این خط قرمزها کمرنگ شود. این همه سال از عشق نگفتیم، نتیجه چه شد؟ شاید گفتن از یک حس دلنشین برای نوجوان امروز که ناآرام و پرخاشگر است، بازخورد بهتری داشته باشد. در هر حال من به عشق داستان‌های عاشقانه، بخش اساطیری و پهلوانی شاهنامه را هم بازآفرینی کرده‌ام. باید خطوط قرمز فرضی را شکست.

یوسفی درباره انتخاب بخش اسطوره‌ای و پهلوانی شاهنامه برای بازآفرینی گفت: این قسمت از شاهنامه قابلیت دراماتیزه شدن دارد. اگر بخش اسطوره‌ای و پهلوانی را نادیده بگیریم، تنها بخش تاریخی شاهنامه باقی می‌ماند که به دوره ساسانیان برمی‌گردد و جذابیتی برای بچه‌ها ندارد، اما در دو بخش پهلوانی و اساطیری به راحتی می‌توان خیال‌پردازی و داستان‌سرایی کرد.

نویسنده کتاب «بچه‌های خاکی»، شاهنامه جلال خالقی مطلق را اساس کار خود قرار داده و آنچه بازآفرینی کرده، سه چهارم جلد نخست از شاهنامه خالقی مطلق را دربر می‌گیرد.

محمدرضا یوسفی داستان‌های شاهنامه را در قالب ۵۶ جلد از یک مجموعه ۱۰۰ جلدی که انتشارات «خانه ادبیات» منتشر می‌کند، بازآفرینی و باقی داستان‌ها را جمال‌الدین اکرمی بازنویسی کرده است.

نظر شما