شناسهٔ خبر: 32354 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعطیلی یک روزه ۲۹ غرفه ناشران داخلی در نمایشگاه

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران از تعطیلی ۲۹ غرفه در بخش ناشران عمومی و دانشگاهی به دلیل عرضه کتاب های ناشران دیگر خبر داد و گفت: این ناشران از حضور در نمایشگاه سال آینده نیز محروم شده اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ همایون امیرزاده رئیس کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران در نشست خبری عصر امروز شنبه ۱۹ اردیبهشت از تعطیلی یک روزه ۲۹ غرفه در نمایشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت: گزارش‌هایی از بخش داخلی دریافت و مجبور به صدور آرایی شدیم که شاید غافلگیر کننده باشد. ناشرانی هستند که کتاب‌هایشان توسط سایر ناشران و بدون اجازه آنان در نمایشگاه کتاب عرضه شده‌اند و این ناشران خود در نمایشگاه حضور دارند و حق طبیعیشان است که از آثارشان دفاع کنند و اگر غیر از این باشد موجب صدمه جدی به بدنه نشر خواهد شد.

وی ادامه داد: به منظور رعایت ضوابط نشری که قبل از ورود ناشران به نمایشگاه اعلام می‌شود و براساس این ضوابط، فروش کتاب‌های غیر ممنوع است و تنها براساس تبصره‌ای که وجود دارد با کسب مجوز و رضایت از ناشران می‌تواند تا پنج عنوان کتاب از سایر ناشران با رضایت آنان ادامه دهد و بیش از آن ممنوع است. 

وی تصریح کرد: در بررسی‌های میدانی که ناظران کمیته‌های ناشران داخلی داشته‌اند، با این مورد مواجه شدیم که تعدادی از غرفه‌داران بیش از هشتاد درصد کتاب‌هایی را عرضه کرده‌اند که مربوط به خودشان نیست. ادامه این روند از نظر صیانت از کیفیت نمایشگاه بسیار حساس است، چه در بحث سردرگمی که مخاطب با آن مواجه می‌شود و چه اینکه تکرار عناوین ملال‌آور خواهد بود و هم از نظر قانون دچار مشکل خواهیم شد.

وی افزود: بنابراین با رعایت جمیع جهات و مستندات موجود و به اتفاق آراء و بدون یک رأی مخالف به این نتیجه رسیدیم تعداد ۲۹ غرفه را از فردا صبح به مدت یک روز تعطیل کنیم. این تعداد ناشران همچنین از ورود به نمایشگاه سال آینده محروم خواهند شد و تعطیلی یک روزه غرفه در این دوره در صورتی متوقف خواهد شد که آثار سایر ناشران را غرفه خود جمع‌آوری کنند. در صورت احراز این موضوع که این تعداد از ناشران به این روند غیر قانونی ادامه می‌دهند، براساس قوانین کمیته رسیدگی به تخلفات هیئت مجدداً وارد شور می‌شوند و تصمیم جدید اخذ خواهد کرد.

وی ادامه داد از مجموعه ۲۹ غرفه‌ای که از فردا به مدت یک روز تعطیل می شوند، ۲۶ ناشر در بخش عمومی و سه ناشر در بخش دانشگاهی است.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که شنیده های حاکی از فروش افست کتاب ها در بخش ناشران دانشگاهی وجود دارد آیا کمیته مبنایی برای برخورد با آن ها دارد گفت: ملاک ورود هیئت به پرونده هایی که احتمال تخلف در آنها وجود دارد، گزارش های دقیق مستند و روشنی است که از طرف ناظران و بازرسان کمیته ها  بخصوص از سوی خود تشکل ارائه می‌شود. تمامی تصمیماتی که در هیئت رسیدگی به تخلفات اخذ شده از این گزارش ها بوده است و تاکنون گزارشی از سمت انجمن ناشران دانشگاهی برای ما ارسال نشده است.

نظر شما