شناسهٔ خبر: 32360 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از قرآن حکیم ویژه دانشجویان/ پاسخ به شبهات مربوط به قرآن

حسین بابایی مولف قرآن دانشجویی گفت: تلاش ما این بود که با توجه به اینکه مخاطبان ما اهل فکر و نظر هستند ضروری است شبهات مربوط به آیات قرآن مطرح و پاسخ این شبهات ارائه شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، قرآن حکیم ویژه دانشجویان بعدازظهر دیروز در دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن کریم رونمایی شد. در این مراسم که با حضور دکتر محمدرضا داودآبادی فراهانی معاون فرهنگی وزارت بهداشت و لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام حمید محمدی دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و مهندس امیران مدیرعامل شرکت چاپ و انتشارات و مهندس رضاییان و سیدعلی سرابی قائم مقام مرکز طبع و نشر قرآن جمعی از محققین و عده ای از مصححین قران کریم برگزار شد؛ از این اثر ارزشمند رونمایی شد.

در این مراسم که مولفین این اثر گرانبها نیز حضور داشتند دکتر حسین بابایی یکی از مولفین و محققین این اثر در سخنانی به تبیین و شرح قرآن حکیم ویژه دانشجویان پرداخت.

حسین بابایی مؤلف قرآن دانشجویی طی سخنانی با اشاره به نظرسنجی برای جمع‌آوری موضوعات قرآن دانشجویی گفت: طی یک نیازسنجی علمی و با یک کار ترکیبی ۱۰ هزار پرسشنامه در دانشگاه‌های کشور توزیع و جلساتی برای جمع‌آوری نظرات درباره موضوعات کتاب برگزار شد و در نهایت پس از این نظرخواهی‌ها موضوعات کتاب جمع‌آوری شد.

وی با اشاره به اینکه موضوعات این مصحف سؤال‌محور نیست، گفت: تلاش ما این بود که با توجه به اینکه مخاطبان ما اهل فکر و نظر هستند ضروری است شبهات مربوط به آیات قرآن مطرح و پاسخ این شبهات ارائه شود. پس کار ما در تألیف قرآن ویژه دانشجویان کار شبهه محور بود و شبهات هم با ترتیب اولویت در یک فرآیند انتخاب شدند

وی درخصوص نحوه پاسخ به شبهات در قرآن دانشجویی گفت: در این مصحف سؤالاتی را که مشخص بود با پاسخ قابل فهم عرضه کردیم، مثلاً درباره موضوعاتی مانند ارث و قصاص سؤالات زیادی مطرح است و تلاش ما براین بود که فلسفه این موضوعات را هم بیان کنیم.

مؤلف مصحف دانشجویی با اشاره به ضرورت ادامه این کار گفت:‌ جوانان ما از جنبه‌های گوناگون در معرض شبهه هستند. از این‌رو نباید چنین کاری متوقف شود. تألیف چنین اثری گم شده دانشجوها است و این کار مبدأ است و میان راه هم نیست، البته می‌تواند منبع خوبی برای کارهای دیگر باشد اما ضروری است که این حرکت ادامه پیدا کند.

در ادامه لاله افتخاری نماینده مجلس موضوعات مطرح شده در قرآن دانشجویی را مفید دانست و گفت: این مصحف که در راستای رفع شبهات گام برمی‌دارد هر چند در ابتدا برای دانشجویان است اما می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازها و شبهات دانشجویان باشد.

وی با اشاره به اینکه این مصحف مربوط به همه جوانان عالم است، گفت:‌ قرآن دانشجویان مخصوص دانشجویان شیعه و سنی نیست بلکه همه ادیان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. پس از نامه‌ای که رهبر معظم انقلاب برای جوانان و دانشجویان جهان فرستادند این نخستین گام عملی است که در راستای رفع شبهات جوانان دنیا برداشته شده و کمک می‌کند آنچه علیه ما مطرح می‌شود خنثی و مردم حقیقت را درک کنند.

در این مراسم نیز حجت‌الاسلام حمید محمدی طی سخنانی با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر قرائت قرآن گفت: رهبر معظم انقلاب سال ۱۳۹۱ در یکی از سخنرانی‌های خود فرمودند: من به جوان‌ها در مورد قرآن سفارش می‌کنم، سعی کنید رابطه با قرآن را قطع نکنید، هر روز لااقل نصف صفحه قرآن بخوانید.

او با اشاره به وجود دو نوع انس در زندگی انسان افزود: دوران دانشجویی دوره جوانی است و انسان با انتخاب خودش مأنوس می‌شود، البته انس گرفتن دو نوع است، انس اولیه که در دوران طفولیت اتفاق می‌افتد و انتخابی نیست و انس ثانویه که در دوران جوانی و با انتخاب است. حال اگر این انس با قرآن همراه باشد این انتخاب یعنی قرآن کریم، انتخاب‌گر خود را هدایت می‌کند و انتخاب کننده شیفته و عاشق انتخاب خود می‌شود. وقتی قرآن مایه انس ما شد می‌توانیم خود را در پناه گرمی، لطافت و نورانیت قرآن قرار دهیم.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه کسب علم یک حرکت روحی است، گفت: انس با قرآن سبب آرامش انسان می‌شود، به خصوص دانشجویان که به دنبال علم هستند و از آنجا که علم یک حرکت روحی است، انس با قرآن سبب آرامش روحی آنها می‌شود.

وی در خصوص قرآن ویژه دانشجویان گفت: من تا ساعتی پیش این قرآن را ندیده بودم، اما طی همین دقایق از طراحی جلد و فونت زیبای این قرآن احساس کردم که کار جدیدی است و می‌تواند مفید باشد، البته چند صفحه از این مصحف را مطالعه کردم که به خوبی در آن نکات مورد نیاز جوانان اشاره شده بود و به دلیل کار کارشناسی خوب، این قرآن می‌تواند راه‌گشای جوانان باشد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان ویژگی‌هایی برای این اثر افزود: اولین مشخصه قرآن دانشجویان این است که منبع انس باشد و با مراجعه دانشجو به این مصحف تعلق به قرآن در وی ایجاد شود، دومین ویژگی کاربردی و بالینی بودن آن است و این‌که پاسخگوی مطالبات بروز دانشجویان باشد.

نظر شما