شناسهٔ خبر: 32375 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تعطیلی یک روزه ۲۹ غرفه

همایون امیرزاده‌، مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران‌ در نشست خبری خود از تعطیلی یک‌روزه ۲۹ غرفه خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نشست خبری همایون امیرزاده‌، مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران دقایقی پیش در بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد. وی در این نشست اظهار کرد: در نشست‌ هیأت رسیدگی به تخلفات به علت گزارشاتی که از بخش داخلی دریافت کردیم علی‌رغم میل باطنی آرائی را صادر کردیم که شاید غافلگیرانه باشد.

وی توضیح داد: به دلیل این‌که ناشرانی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند که کتاب‌هایشان توسط سایر ناشران و بدون اجازه عرضه می‌شود‌ در صورتی که خود این ناشران در نمایشگاه حضور دارند و حق طبیعی‌شان است که آثارشان بدون واسطه به دست مخاطبان برسد، هیأت‌ رسیدگی به تخلفات را امروز گرد‌‌هم آورد چراکه اگر این رویه ادامه پیدا کند باعث صدمه جدی به ناشران حرفه‌ای می‌شود.

مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات‌ اظهار کرد: به واسطه ضوابط نشری که پیش از ورود ناشران به نمایشگاه کتاب تهران به آنها اعلام می‌شود‌ ارائه فروش کتاب‌های غیر، ممنوع است‌. این اقدام فقط براساس تبصره‌ای که وجود دارد و با کسب مجوز و رضایت ناشران می‌توانند تا پنج عنوان اثر از آثار سایر ناشران را ارایه دهند و ارایه بیش از پنج عنوان اثر از آثار آنها ممنوع است.

امیر‌زاده در ادامه سخنانش گفت: ما امروز (۱۹ اردیبهشت‌ماه) براساس نظارت اعضای کمیته رسیدگی زبه تخلفات ناشران داشتند، بیش از ۸۰ درصد کتاب‌‌های غرفه‌داران و ناشرانی که الان حضور دارند، برای نشر خودشان نیست‌؛ ادامه این روند از نظر صیانت از کیفیت نمایشگاه بسیار حساس است چرا که باعث سردرگمی مخاطبانی می‌شود که حقشان مشاهده آثار متنوع در غرفه‌های مختلف است‌. این تکرار آثار در غرفه‌ها از نظر قانونی و رعایت حقوق صنفی‌ اشکال دارد.

وی افزود: بر این اساس، هیأت رسیدگی به تخلفات امروز وارد شور و مشورت شد و با رعایت جمیع مستندات موجود به اتفاق آرا و حتی بدون یک رأی مخالف به این نتیجه رسید که تعداد ۲۹ غرفه را از فردا تعطیل کند؛ این محکومیت یک‌روزه خواهد بود‌ البته این تعداد ناشران‌ از ورود‌ به نمایشگاه‌ کتاب تهران سال آینده‌ محروم خواهند شد.

امیر‌زاده‌ بیان کرد‌: این ۲۹ غرفه‌ در صورتی می‌توانند به ادامه فعالیت خود در این دوره نمایشگاه ادامه دهند که آثار سایر ناشران را از غرفه‌هایشان جمع کنند؛ در صورت احراز این موضوع که این تعداد از ناشران به این روند غیر‌قانونی ادامه دهند‌ براساس قوانین کمیته رسیدگی به تخلفات، هیأت مجددا وارد شور و مشورت خواهد شد و تصمیم جدی را اخذ خواهد کرد.

مدیر کمیته رسیدگی به تخلفات ناشران در پایان سخنانش گفت‌: از مجموع ۲۹ غرفه‌ای که از فردا به مدت یک روز تعطیل خواهند شد‌، ۲۶ ناشر در بخش عمومی و سه ناشر در بخش دانشگاهی هستند.

نظر شما