شناسهٔ خبر: 32400 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کدام ناشران از حضور در نمایشگاه کتاب سال ۹۵ محروم شده‌اند؟

یک روز پس از اعلام رسمی تعطیلی ۲۹ غرفه در نمایشگاه بیست و هشتم کتاب و منع حضور ناشران حاضر در این غرفه‌ها در دوره آینده نمایشگاه، تاکنون ۱۹ غرفه به طور رسمی تعطیل شده‌اند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، در حالی که اواخر وقت روز شنبه نوزدهم اردیبهشت ماه هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران حاضر در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با صدور آرایی، ۲۹ غرفه را به مدت یک روز تعطیل و ناشران مستقر در آنها را از حضور در نمایشگاه کتاب آینده محروم کرد، این احکام در روز جاری (بیستم اردیبهشت ماه) در مصلی اجرا شد.

بر اساس گزارش میدانی، ناشرانی که غرفه آنها امروز در نمایشگاه کتاب تهران تعطیل و از حضور در نمایشگاه کتاب سال ۹۵ محروم شده‌اند، به شرح ذیل است:

یوحنا (اندیشه مطهر)، هنرهای زیبا (ایده ایام ـ زانکوه)، هنر اول، همگرا، وزرا، نسیم حیات، نامه پارسی، کاشف، عیوقی ـ عدن، شکوفه یاس، صالحان، جامعه‌شناسان، چاف، جام جوان، بوستان احمدی، ارگ نواندیش، شرکت تعاونی ناشران کرمان، دانوش و مزینانی.

بر اساس این فهرست به جز دو ناشر اخیر (دانوش و مزینانی) که در بخش ناشران دانشگاهی فعالیت می‌کنند، مابقی غرفه‌ها در بخش ناشران عمومی نمایشگاه کتاب تهران واقع در شبستان مصلی مستقر هستند.

بر اساس همین گزارش، در حالی که مطابق اعلام رسمی هیات رسیدگی به تخلفات ناشران، ۲۹ غرفه می‌بایست تعطیل می‌شدند، این فهرست شامل ۱۹ غرفه است که البته ۲۲ ناشر در آنها فعالیت داشته‌اند و به عبارت دیگر در حالی که مقرر شده بود حکم تعطیلی یک روزه این غرفه‌ها از صبح جاری به مرحله اجرا دربیاید، تا لحظه مخابره این گزارش، ۱۹ غرفه با کشیده شدن پرده‌هایی در جلوی غرفه، تعطیل شده‌اند.

طبق اعلام رسمی هیات رسیدگی به تخلفات ناشران، تخلف صورت گرفته از سوی این غرفه‌ها، عرضه کتاب‌های سایر ناشران بوده است که مطابق آیین‌نامه علاوه بر اینکه یک تخلف آشکار محسوب می‌شود، حقوق هم‌صنفی‌های نشر با این اقدام، مخدوش شده و همچنین بازدیدکنندگان هم با عناوین تکراری در غرفه‌ها مواجه می‌شوند.

تعطیلی این غرفه‌ها و محرومیت ناشران آنها از حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال ۱۳۹۵ در حالی صورت می‌گیرد، در حالی صورت می‌گیرد که امروز محمدمهدی داووی‌پور مدیر کمیته ناشران داخلی بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از برخورد جدی با چند به گفته او «ناشرنما» که در نمایشگاه امسال کار پخش کتاب را انجام می‌دادند، خبر داده است.

به گفته وی، به این افراد تذکر شفاهی و در مرحله بعدی تذکر کتبی داده خواهد شد و چنانچه این رویه ادامه یابد، به کمیته تخلفات ارجاع و با آنها برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

مدیر کمیته ناشران داخلی همچنین از اقدام برخی غرفه‌داران به واگذاری غرفه‌های خود به افراد دیگر خبر داده و گفته است بخش حراست همکاری بسزایی با کمیته ناشران داخلی در انجام وظایف خود داشته است.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا بیست و ششم اردیبهشت ماه همه روزه از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۰ شب در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) در تهران دایر است.

نظر شما