شناسهٔ خبر: 32422 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دور نهایی هزار صدای موسیقی پاپ در نیاوران

دور نهایی برنامه هزار صدای موسیقی پاپ برای انتخاب بهترین‌های سال ۹۳ این برنامه در سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ دور نهایی برنامه هزار صدای موسیقی پاپ برای انتخاب بهترین‌های سال ۹۳ این برنامه به داوری فواد حجازی، افشین یداللهی، حمیدرضا حامی و مانی رهنما شنبه ۱۹ اردیبهشت ساعت۱۶ در سالن خلیج‌فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.

در آخرین برنامه از سری مسابقات هزار صدای موسیقی پاپ که از سال ۹۳ و با شرکت نزدیک به ۵۰ نفر آغاز شده بود نهایتا ۸ نفر به انتخاب داوران و کار‌شناسان در این برنامه حاضر شدند و به رقابت در دور نهایی پرداختند.

فواد حجازی:هنرمندان از تقلید آثار عربی و ترکی پرهیز کنند

فواد حجازی آهنگ ساز و نوازنده و همچنین کار‌شناس موسیقی در خلال اجرای شرکت کنندگان این برنامه با اشاره به این نکته که خواننده نباید به حنجره خودش فشار بیاورد، در خصوص اجرای برخی از خوانندگان جوان در برنامه موسیقی هزار صدا گفت: خواننده باید به دنبال فرمی تازه در ملودی و صدایش باشد و آثارش نباید شبیه به آثار دیگران باشد. بیشتر ملودی و آهنگ‌هایی که امشب شنیدم شبیه آثار عربی و ترکی بود که اتفاق بسیار بدی است. هنرمندان باید از تقلید این آثار دست بردارند. صداهایی که امشب شنیدم زیاد به کسی شباهتی نداشت که این خیلی خوب است و به این معنا است که شرکت کنندگان امشب تلاش کردند تا خودشان باشند. نوآوری و خلاقیت از ملزومات موسیقی است و باید این مهم را در صدای خوانندگان شنید. مهم نیست خواننده چه کتابی می‌خواند و یا تحصیلاتش در زمینه موسیقی چه قدر است، خیلی‌ها بدون آموزش دنیایی را فتح کرده‌اند. بسیاری از خوانندگان بی‌سواد هستند اما می‌بینیم که در دل مردم جای دارند.

حجازی همچنین نحوه برخورد با میکروفن را نیز بسیار مهم قلمداد کرد و انس گرفتن با آن را از مواردی عنوان کرد که خواننده باید آن را رعایت کند.

مانی رهنما: خواننده باید با علم موسیقی آشنا باشد

مانی رهنما خواننده سر‌شناس پاپ و کار‌شناس خوانندگی نیز در صحبت‌هایی با ذکر این نکته که آواز در واقع ورزش صوتی است و خواننده باید از دیافراگم کمک بگیرد افزود: برخلاف نظرات فواد حجازی من فکر می‌کنم خواننده می‌بایست با علم موسیقی آشنا باشد و سواد لازم را جهت ارائه کاری بر‌تر داشته باشد. متاسفانه نادیده گرفته شدن این مسائل است که خوانندگانی ارزان شده است و این مهم بسیار بغرنج است. باید در کار خوانندگی همه چیز روی حساب و کتاب باشد. در همه جای دنیا خوانندگان بزرگ آثاری ارائه می‌دهند که نشان دهنده اشراف کامل آن‌ها به علم موسیقی است.

وی در ادامه افزود: خوانندگان و آهنگسازان جوان نباید آواز‌ها و ملودی‌هایی شبیه به آثار ترکی استامبولی و یا عربی تولید کنند. این کار خلاقیت را از بین می‌برد و ضربه بزرگی به موسیقی ما وارد می‌کند.

حمید حامی: خواننده باید درک مناسبی از موسیقی داشته باشد

حمید حامی دیگر خواننده سر‌شناسی که در مقام کار‌شناس خوانندگی در این برنامه حضور یافته بود، با تایید صحبت‌های دو کار‌شناس دیگر، در خصوص عدم تقلید خوانندگان از صدا و ملودی‌های دیگران و دیگر کشور‌ها سخنانی را به حضار ارائه کرد. وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: خواننده باید نفس گیری خودش را مدیریت کند و خیلی به حنجره فشار نیاورد. در کنار این مسایل خواننده مرد باید مردانه بخواند و از بوجود آوردن فرم‌های غیر متعارف و رفتار‌های نامناسب خود داری کنند.

خواننده آلبوم دونیمه رویا به آهنگ سازی بابک بیات در خصوص تحصیلات و دانش خوانندگان موسیقی نیز گفت: از دید تجاری وجود تحصیلات برای خواننده زیاد مهم نیست و خواننده بدون دارا بودن علم موسیقی نیز می‌تواند کارش را ارائه دهد اما اگر کسی بخواهد آثارش ماندگار و تاثیر گذار باشد می‌بایست درک و دریافت مناسبی از موسیقی داشته باشد و با مباحث علمی در موسیقی آشنایی کامل داشته باشد.

افشین یداللهی: شعر نباید در منطق دچار مشکل باشد

افشین یداللهی ترانه سرا و خالق ترانه سریال میوه ممنوعه، شب دهم و ده‌ها ترانه آشنای دیگر نیز در صحبت‌هایی با نقد ترانه‌های خواننده شده در این برنامه ابراز داشت: باید در خواندن به تلفیق کلمات دقت زیادی کرد. تلفیق موضوع بسیار مهمی است که متاسفانه کمتر خواننده‌ای به آن توجه می‌کند. بعضی از ترانه‌هایی که امشب شنیدیم تصاویر بسیار بدیعی داشتند و ترانه سرایان از قافیه‌های بکر و نویی در اشعارشان استفاده کرده بودند که نکته قابل تاملی است.» دکتر یداللهی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «شعر نباید در منطق دچار مشکل باشد و مفهوم نباید فدای عروض و قافیه شود.»

معرفی نفرات بر‌تر

پس از اجرای نفرات شرکت کننده، عمران طاهری، خواننده جوان جنوبی به عنوان خواننده مه‌مان قطعاتی از خود و ناصر عبداللهی و یک قطعه معروف فولکلور را اجرا کرد.

همچنین به درخواست حاضرین در سالن، مانی رهنما با همراهی پیانوی فواد حجازی قطعه‌ای از آلبوم جدیدشان با عنوان مرداب را اجرا کردند که مورد استقبال علاقمندان قرار گرفت.

در پایان برنامه و با حضور محمدعلی بهمنی، سید عباس سجادی مدیرعامل بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران، و کار‌شناسان و خوانندگان روی صحنه، بر اساس نظرات کار‌شناسی، نفرات زیر به عنوان نفرات اول تا سوم انتخاب شدند:

نفر برگزیده اول: بهمن عصار (ترانه: پوریا متابعان/ ملودی: ناصر زینالی/ تنظیم: فربد فروغی)

نفر برگزیده دوم: محمد شیرازی (ترانه: شهاب شهرزاد/ ملودی: مرتضی لطفی / تنظیم کننده: مهدی خیرخواهی)

نفر برگزیده سوم: حامد شهاب (آهنگساز و خواننده: حامد شهاب/ تنظیم: محسن خاوری/ ترانه: احسان حیدری)

به خواننده اول برنامه یک قطعه کامل (شامل ترانه، ملودی و تنظیم) و ۲۵ ساعت استودیو رایگان از استودیو تهران به مدیریت مازیار عطاریان هدیه گرفت. همچنین نفرات دوم و سوم هم ۲۵ ساعت استودیوی رایگان هدیه گرفتند.

همچنین از طرف شرکت تحفه ایرانیان هدایایی به کار‌شناسان و مهمان برنامه اهدا شد.

در بین برنامه، کلیپی از ترانه «ایران» با صدای مازیار عطاریان پخش شود. مجری در ابتدا رزومه‌ای از این خواننده و آهنگساز باسابقه دهه هفتاد و هشتاد موسیقی پاپ را ارائه کرد.

محمدعلی بهمنی، مسعود فروتن، مازیار عطاریان، ابراهیم اسماعیلی، علیرضا بندری، مریم اسدی، وحید مهراد، حامد صوفی‌پور از جمله تماشاگران برنامه بودند.

برنامه مسابقه موسیقی هزارصدابا مدیریت آرش نصیری طبق روال سال گذشته دو بار در ماه، یک بار برای بخش پاپ و یک بار برای بخش موسیقی اصیل ایرانی در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود و نفرات برگزیده به برنامه نهایی راه پیدا می‌کنند.

نظر شما