شناسهٔ خبر: 32431 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برای ادامه بازسازی به پول نیاز داریم/ نهادها بدقولی کردند

مدیر تالار مولوی با اشاره به روند بازسازی و تعمیرات این تالار عنوان کرد این مکان برای افتتاح مجدد نیاز به تزریق بودجه از نهادهایی دارد که پیش از این قول مساعد برای حمایت داده بودند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ امیرحسین حریری مدیر تالار مولوی درباره پیشرفت کند بازسازی این تالار گفت: در حال حاضر بازسازی تالار مولوی همچنان در حال انجام است. با وجود حجم سنگین کار و بازسازی و تعمیرات سالن که جنبه های مختلف تاسیساتی و تجهیزاتی را در بر می گیرد معتقدم تا امروز زمان غیر منطقی صرف آماده سازی تالار نشده است اما این نکته را نیز کتمان نمی کنم که سرعت بازسازی می توانست بالاتر از این باشد.

وی افزود: با تمام مشکلات اداری و مالی که تا امروز داشتیم کار متوقف نشده و حتی پیمان کار پروژه در ایام تعطیلات نوروز نیز مشغول کار بود. مراحل سفت کاری، دیوارکشی و تاسیساتی کم و بیش انجام شده و در حال حاضر تالار در مرحله نازک کاری قرار دارد. در حال حاضر حدود ۳۰ - ۴۰ روز از برنامه زمان بندی شده برای پایان بازسازی عقب هستیم که این اتفاق به دلیل تزریق نشدن نقدینگی کافی رخ داده است.

مدیر تالار مولوی یادآور شد: اگر نقدینگی به صورت مستمر و کافی به ما تزریق می شد بسیاری از تجهیزاتی که باید خریداری می شد الان آماده نصب بود و طبیعتا سرعت آماده سازی تالار نیز افزایش می یافت. به دلیل مشکلات مالی، سرعت تعمیرات و بازسازی تالار مولوی کند شده است. البته می توان با دو شیفت کردن کارگران، زمان عقب افتاده را جبران کرد اما همین کار هم هزینه و اعتبار اضافی برای مجموعه در پی دارد که قابل تامین نیست.

حریری درباره نهادهایی که قرار بوده تالار مولوی را مورد حمایت قرار دهند، عنوان کرد: با توجه به گستردگی که پروژه بازسازی تالار مولوی داشت، قرار بود تامین اعتبار آن به صورت مشارکتی و توسط بخش ها و نهادهای مختلف انجام شود اما متاسفانه برخی نهادها علی رغم قولی که داده بودند از ما حمایت نکردند. بخش عمده تامین اعتبار بازسازی تالار مولوی بر عهده دانشگاه تهران است که خوشبختانه تا امروز به قولشان عمل کرده اند. مهندس علی‌یاری مدیر کل مالی دانشگاه تهران و دکتر مهدی  قاسمیه مدیر کل امور ساختمان های دانشگاه های تهران همکاری و نظارت زیادی در این زمینه با ما داشته اند. دکتر میری سرپرست دانشگاه تهران نیز پیگیری زیادی از وضعیت بازسازی تالار مولوی می کند.

وی متذکر شد: البته با توجه به شان فرهنگی و جایگاه تاریخی تالار مولوی مدیران نهادهای دیگری هم هستند که می توانند به ما کمک کنند اما متاسفانه مساعدت قابل توجهی از آنها ندیدیم. وزارت ارشاد تا این لحظه به موضوع تالار مولوی ورود نداشته است و علی رغم تماس های مکرر با موسسه توسعه هنرهای معاصر و با وجود قول و قرارهای شفاهی که با آنها داشتیم تا این لحظه هیچ کمکی دریافت نکرده ایم. همچنین شهرداری منطقه ۶ قرار است مبلغ ۵۰ میلیون تومان به ما کمک کند. مراحل اداری این کار انجام شده اما هنوز بعد از گذشت ۹ ماه این مبلغ به ما پرداخت نشده است البته به ما اعلام کرده اند که این مبلغ به زودی پرداخت خواهد شد.

کارگردان نمایش «تشریفات بی‌گناهی» ادامه داد: البته سازمان زیباسازی شهرداری تهران در ابتدای آغاز تعمیرات مبلغ جزئی به ما کمک کرد اما با توجه به خدمات فرهنگی که تالار مولوی به شهروندان ارائه می دهد، این حجم از بازسازی نیازمند حمایت بیشتری است. البته معاونت فرهنگی وزارت علوم تحقیقات و فن آوری با پیگیری های آقای میرزایی مدیرکل فرهنگی وزارت علوم از ما حمایت کرده و به تعهداتشان عمل کرده اند اما با این وجود تکمیل مراحل بازسازی و تعمیرات تالار مولوی نیازمند توجه بیشتری است. از آنجا که ما در مراحل پایانی کار هستیم وزارت ارشاد و اداره کل هنرهای نمایشی می توانند به ما کمک کنند تا این پروژه هرچه زودتر به پایان برسد.

حریری یادآور شد: در حقیقت رقم پروژه بازسازی تئاتر مولوی در قیاس با دیگر پروژه ها، مبلغ ناچیزی است و تامین اعتبار آن با وجود جایگاه و شان تالار مولوی کار زیاد سختی نیست. البته آقای سرسنگی به عنوان معاون فرهنگی دانشگاه تهران و مشاور فرهنگی شهردار تهران پیگیری های زیادی در این زمینه کرده است و تاکنون گشایش های خوبی در این زمینه داشته ایم اما برای پایان یافتن این پروژه نیازمند جبران کسری ها هستیم.

وی درباره پایان مراحل بازسازی در صورت تزریق بودجه به تالار مولوی گفت: عمده کارهای تالار مولوی به پایان رسیده و در صورت رسیدن بودجه بین ۶۰ تا ۶۵ روز آینده این تالار می تواند فعالیت هایش را از سر گیرد. یکی از اهداف بازسازی این تالار ارتقای سیستم تهویه، دستگاه اطفای حریق و تجهیزات نوری بوده که تاکنون همه زیرساخت های نصب این دستگاه ها انجام شده است و امیدوارم با خرید دستگاه های جدید و ارتقا یافته بودجه به ما تزریق شود چون برای تحویل این وسایل فعلا پولی نداریم.

مدیر تالار مولوی در پایان درباره مذاکراتی که برای اجرای آثار بعد از پایان بازسازی تالار مولوی صورت گرفته است، توضیح داد: به دلیل اینکه هنوز زمان دقیق افتتاح تالار مولوی مشخص نیست، نمی توانیم به گروه ها تعهد دقیقی بدهیم. البته برنامه ریزی هایی برای اجرای آثاری در حد شان و کیفیت تالار مولوی صورت گرفته و در این زمینه آیین نامه ای در شورای سیاست گذاری تالار مولوی در حال تصویب است تا بر این اساس چه دانشجویان و چه هنرمندان بتوانند کارشان را برای اجرا ارائه دهند. امیدوارم جایگاه مرکز تئاتر مولوی به جایگاه سابق خود بازگردد و بتواند همچون گذشته در روند تئاتر کشور تاثیرگذار باشد.

نظر شما