شناسهٔ خبر: 32436 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

۷۰۰ استاد دانشگاه به روسای سه قوه نامه نوشتند

دبیر کل انجمن اسلامی دانشگاه های کشور از ارسال نامه بیش از ۷۰۰ تن از اساتید عضو این انجمن به روسای سه قوه خبر داد .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ حجت الاسلام محسن رهامی عصر یکشنبه گفت : در این نامه که برای حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری ، آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه و علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی ارسال شده ، استادان دانشگاه خواهان صیانت حریم دانشگاه ها شده اند .

وی با بیان اینکه متن نامه به دانشگاه های سراسر کشور از طریق ایمیل ارسال شده ، گفت : علاوه بر اعضای انجمن های اسلامی دانشگاه ها سایر اساتید غیرعضو نیز این نامه را امضا کردند.

حجت الاسلام رهامی افزود: دراین نامه اعمال برخی فشارها و مداخلات به ظاهر قانونی و یا فرا قانونی در امور داخلی دانشگاه ها در تعارض آشکار با کیان دانشگاه و مسئولیت های خطیر عنوان شده است .

دبیر کل انجمن اسلامی دانشگاه های کشور افزود: نامه به امضای تعداد بسیاری از استادان دانشگاه های بزرگ تهران ، شیراز ، مشهد ، تبریز ، اصفهان ، قم و ....رسیده است .

متن نامه به این شرح است :

دانائی رمز قدرت و پیشرفت جامعۀ ماست و دانشگاه نیز نقش بی بدیلی در تولید دانش نوین و آگاهی اجتماعی دارد. ایفاء نقش موثر در توسعه دانش بنیاد کشور ایجاب می کند که دانشگاه از استقلال کافی برای تصمیم گیری؛ از امنیت لازم برای اندیشه ورزی و آزاداندیشی، و از فرصت مناسب برای مشارکت در عرصۀ سیاستگذاری برخوردار باشد.

اعمال برخی از فشارها و مداخلات به ظاهر قانونی و یا فراقانونی در امور داخلی دانشگاه ها در تعارض آشکار با کیان دانشگاه و مسئولیت های خطیر آن قرار می گیرد. از جمله فشارهای به ظاهر قانونی در پایان سال ۱۳۹۳ دو اتفاق ناخوشایند بود که هر دو به رنجش و ناخشنودی گستردۀ دانشگاهیان انجامید: یکی مداخله بی سابقۀ مقامات قضایی مشهد برای جلوگیری از اجرای یک برنامه فرهنگی دارای مجوز قانونی در دانشگاه فردوسی مشهد و دیگری ممانعت سوال برانگیز شورای تأمین استان فارس از اجرای برنامه سخنرانی نماینده مجلس شورای اسلامی که مجوز آن از سوی مراجع قانونی دانشگاه شیرازصادرشده بود.مزید براینها،فشارهای فراقانونی سازمان یافته ای توسط افراد وگروه های ذی نفوذ بطور مداوم بر دانشگاه ها وارد می شود که همگی مُخل مسئولیت های دانشگاه و موجب یأس و نومیدی وعدم احساس امنیت دانشگاهیان است.

ما ضمن تاکید بر مسئولیت همگان بویژه دانشگاهیان در صیانت از حریم دانشگاه، از رؤسای محترم قوای سه گانۀ کشور که بیش از همه مسئولیت قانونی دارندو خود از چهره های فرهیخته و مورد احترام دانشگاهیان هستند انتظار داریم از همۀ اختیارات خود بویژه در شورای محترم عالی انقلاب فرهنگی که واضعِ مقررات و قواعد حاکم بر دانشگاه است، برای حفظ استقلال و صیانت از حریم دانشگاه ها بهره بجویند و به صورت تضمین شده ای مانع مداخلات نابجا و فشارهای فراقانونی سایر دستگاه ها بر دانشگاه ها شوند. ما اطمینان داریم در سایۀ اعتماد به دانشگاه و حفظ استقلال آن، قوای سه گانه کشور نیز تقویت خواهد شد و جامعه نیز از اعتماد به دانشگاه و حفظ حرمت دانشگاهیان، رضایت بیشتری را تجربه خواهد نمود.

یادآور می شود: فهرست کامل استادان امضا کننده نامه نیز به ایرنا ارسال شده است. 
 

نظر شما