شناسهٔ خبر: 32441 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه کتاب تهران بهترین رویداد فرهنگی خاورمیانه است

حجت‌الاسلام دکتر رسول جعفریان، نویسنده و تاریخ‌پژوه، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بهترین رویداد فرهنگی در خاورمیانه دانست و با توجه به شعار نمایشگاه بیست‌وهشتم با عنوان «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» گفت که امیدوار است این شعار باعث شود تا مجلات و کتاب‌های خارجی وارد ایران شوند و ورود به پایگاه‌های علمی آسان‌تر شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حجت‌الاسلام دکتر رسول جعفریان، نویسنده و تاریخ‌پژوه در حاشیه برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران در تمام دوره‌های خود از مهمترین رویدادهای فرهنگی خاورمیانه به شمار می‌آید و با نمایشگاه کتاب قاهره برابری می‌کند.

وی نمایشگاه کتاب تهران را بنیانی مبارک دانست و افزود: نمایشگاه کتاب محملی مناسب برای تبادل اندیشه، عرضه فکر و پیشبرد علم است. اما باید به این نکته توجه 

مساله اصلی تفکر در جهان امروز، ظهور گروه و تفکری به نام «داعش» است که متأسفانه شکافی عمیق در تفکر اسلامی به وجود آورده و زلزله‌ای چند ریشتری را به جان تفکر ناب دینی و اسلامی انداخته است

کنیم که نمایشگاه کتاب را با بازار کتاب اشتباه نگیریم. البته از ویژگی‌های کشورهای در حال توسعه این است که گاه برخی مفاهیم فرهنگی و برگزاری آن را وارونه تلقی می‌کنند.

جعفریان درباره شعار نمایشگاه بیست و هشتم با عنوان «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» گفت: ایران در دوره‌ای هشت ساله عملا به ورطه تعطیلی کشیده شده بود اما در دو سال گذشته وضعیت سیاست خارجی مناسب شده است و امیدوارم این شعار باعث شود تا مجلات و کتاب‌های خارجی وارد ایران شوند و ورود به پایگاه‌های علمی آسان‌تر شود.

مساله اصلی تفکر در ایران
این استاد رشته تاریخ در پاسخ به پرسشی درباره مساله اصلی تفکر در ایران گفت: تاریخ از جمله رشته‌هایی است که به‌شدت با اندیشه و فلسفه در ارتباط است و امروزه علوم به سمت ویژگی‌های بینارشته‌ای در حال حرکت‌ هستند.

وی ادامه داد: مساله اصلی تفکر در جهان امروز، ظهور گروه و تفکری به نام «داعش» است که متأسفانه شکافی عمیق در تفکر اسلامی به وجود آورده و زلزله‌ای چند ریشتری را به جان تفکر ناب دینی و اسلامی انداخته است.

جعفریان در پایان افزود: تفکر داعشی موجب رجعت در اندیشه دینی شده است و باید راهکاری برای فرار از این نوع تفکر اتخاذ شود.

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما