شناسهٔ خبر: 32451 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

استراتژی فرهنگی مشخصی در حوزه نشر کودک و نوجوان وجود ندارد

مدیر کمیته کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب تهران با اشاره به ضعف بدنه نشر کودک و نوجوان گفت: متاسفانه در سال‌های اخیر استراتژی فرهنگی روشنی برای نشر کودک و نوجوان وجود نداشته از این رو هر ناشری به فراخور حال خود کتاب منتشر کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ عبدالعظیم فریدون مدیر بخش کودک و نوجوان بیست و هشتمین نمایشگاه کتاب تهران در جمع خبرنگاران درباره تعطیلی دو غرفه در این بخش که در سالن ۲۵ از صبح امروز انجام شده است گفت: این دو غرفه متاسفانه کتاب‌های متفرق ناشران دیگر را می‌فروختند ما علاقه نداریم هیچ غرفه‌ای را تعطیل کنیم. شاید خلاف اصول صنفی باشد اما با ناشران مدارا می‌کنیم. این دو ناشر نیز با وجود تذکرات چند باره کتاب‌های ناشران دیگر را آن هم در حجم زیاد عرضه کرده بودند.

وی با اشاره به حضور ۳۰۰ غرفه کودک و نوجوان در بیست و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه سال‌هاست بحث استقلال و جدا شدن ناشران دانشگاهی، آموزشی و کودک و نوجوان از نمایشگاه کتاب تهران مطرح شده آیا خود تشکل‌های نشر کودک و نوجوان علاقه‌ای به برگزاری نمایشگاهی مستقل از نمایشگاه تهران را دارند گفت: پیش از این دو بار نمایشگاه تخصصی کتاب کودک و نوجوان برگزار شد اما در نمایشگاه‌های تخصصی هیچ امکانی در اختیار تشکل‌ها قرار نمی‌گیرد. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تبلیغات زیادی انجام می‌شود و پشتوانه چندین ساله همراه است. همچنین ثابت شده است که جمعیتی که به نمایشگاه کتاب تهران می‌آید با جمعیتی که از نمایشگاه‌های تخصصی کودک و نوجوان بازدید می‌کنند بسیار متفاوت است.

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان افزود: پیشنهاد من این است که ناشران عمومی و کودکان و نوجوانان در چنین نمایشگاهی مثل نمایشگاه کتاب تهران حضور داشته باشند و غیر از کتاب هیچ محصول دیگری عرضه نشود. اکنون انواع و اقسام سیم‌کارت‌ها، عروسک‌ها، بازی‌ها و نت‌ها در کنار کتاب در نمایشگاه عرضه شده است و فضای نمایشگاه کتاب مفهومی ندارد. بهتر است بخش کودک در کنار بخش بزرگسال برگزار شده و کتاب‌های دانشجویی، آموزشی و بین‌الملل نیز مستقل از هم در نمایشگاه‌های جداگانه برگزار شوند.

فریدون نمایشگاه کتاب تهران در وضعیت فعلی را نمایشگاه محصولات فرهنگی نامید و تصریح کرد: ناشران کودکان و نوجوان امسال نیز از فروش راضی نیستند البته کاری هم نمی‌توان کرد چرا که قدرت خرید مردم در سال‌های اخیر پایین آمده است. سال ۹۳ به هر دلیل سال خوبی از نگاه اقتصادی برای ما نبود سال ۹۴ نیز به نظر می‌رسد وضعیت بهتری نداشته باشد. بنابراین مردم برای اینکه قدرت خرید ندارند کمتر از نمایشگاه‌ها بازدید می‌کنند. 

وی در پاسخ به سوال دیگر  مبنی بر اینکه در بخش ناشران کودک و نوجوان کتاب‌های کم‌حجم و بدون محتوا به وفور دیده می‌شود و در مقابل کتاب های مناسب و با محتوای آموزشی به ندرت، چرا در چند سال اخیر نشر کودک و نوجوان از بنیه ضعیفی برخوردار شده است گفت: واقعیت این است که یک مدیریت با ثبات فهیم و اجرایی در کشور در موضوع فرهنگی نداریم. مدیران ما دوران مدیریت کوتاهی دارند در حالیکه کارهای فرهنگی در طول زمان به ثمر می‌نشیند. مدیری که عمر مدیریت کوتاهی دارد صبر برایش معنا ندارد. همچنین ما یک استراتژی فرهنگی در نشر نداریم تا مدیریت یکپارچه که وظایف نشر را تعیین کند در نهادهای فرهنگی نمی‌بینیم. مدیریت یکپارچه ملی که بتواند استراتژی فرهنگی را برای کلیه حوزه‌های فرهنگ از جمله نشر تعیین کند گمشده امروز فرهنگ ماست.

وی تصریح کرد: مدیران ارشاد در بخش کتاب هیچ استراتژی روشنی برای نشر ندارند در کودک نیز نمی‌دانند که چه می‌خواهند حداقل به عنوان یک فعال نشر کودک و نوجوان از استراتژی آنها باخبر نیستم. اگر اتفاقی هم در کشور رخ دهد از همت مدیران میانی نشر کودک و نوجوان است که اگر خود تجربه داشته باشند ممکن است کتاب‌های مناسبی تهیه کنند و یا اینکه از سر علاقه به فعالیت کاری پرداخته و تولیدات خوبی هم نداشته باشند.

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان گفت: ما نمی‌گوییم کتاب خوب نداریم اما چون استراتژی که مدیران برای نشر کودک داشته باشند وجود ندارد در حوزه نشر کودک و نوجوان راهبرد مشخصی نداریم. در شرایطی که اقتصاد نشر رونق ندارد ناشران به سمتی می‌روند که تولیدات کمتر کرده و درآمدهای بیشتری کسب کنند.اندکی از آنها حاضرند با اوضاع بد اقتصادی دست به تولید بزنند.

فریدون شمار آمار ترجمه شده در حوزه نشر کودک و نوجوان از خارج به داخل را ۵۰ درصد عنوان کرد و گفت: ۵۰ درصد مابقی نیز کتاب های تالیفی است.

وی همچنین با اشاره به حضور رئیس نمایشگاه کتاب بلونیا در نمایشگاه کتاب تهران گفت: موضوع جالب در این میان این بود که این رئیس نمایشگاه کتاب بلونیا تنها نیم ساعت در بخش ناشران کودک و نوجوان حضور داشت و تنها فرصت شد به چند ناشر محدود سر زده و‌ آثار آنها را ببیند. او همچنین از دیواره تصویرگری که توسط تصویرگران کودک و نوجوان نصب شده و ۹۰۰ تصویر را در خود جای داده نیز بازدید کرد.

رئیس انجمن ناشران کودک و نوجوان در بخش دیگری از سخنانش ادامه داد: امسال حضور محصولات غیرفرهنگی در نمایشگاه کتاب تهران تبدیل به یک معضل شده است. اکنون در خیابان هفتم مصلی انواع و اقسام دستبندهای سرامیکی، قاپ‌ها، عروسک‌ها و پازل‌های چینی عرضه شده است. آن سوی مصلی نیز نمایشگاه رسمی اسباب‌بازی برگزار می‌شود این اتفاقات در کنار نمایشگاه موجب شده تا برخی از مخاطبان هدف ناشران کودکان و نوجوانان به سمت محصولاتی غیر از کتاب جذب شوند. پیش از این رایزنی کرده بودیم و مسئولان ارشاد قول داده بودند که تنها در نمایشگاه کتاب کتاب عرضه شود اما گویا وعده‌شان را فراموش کرده‌اند.

نظر شما