شناسهٔ خبر: 32464 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دولت تصدی‌گری حوزه نشر را کنار بگذارد شاهد شکوفایی خواهیم بود

مدیر انتشارات تیمورزاده در نشست «نشر به مثابه یک صنعت»، در نمایشگاه کتاب تهران گفت: اگر دولت رویه تصدی گری خود بر صنعت نشر را کنار بگذارد، شاهد شکوفایی این صنعت خواهیم بود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست نشر به مثابه یک صنعت پیش از ظهر امروز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت با حضور فرهاد تیمورزاده مدیر انتشارات تیمورزاده، رضا هاشمی نژاد مدیر نشر افق، مهدی فیروزان مدیرعامل موسسه شهر کتاب و حسن کیائیان مدیر نشر چشمه در سرای اهل قلم گفتگو در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

کیائیان به عنوان مدیر این نشست، در ابتدا گفت: برای دست اندرکاران نشر کاملا مشخص است که نشر، سال هاست از مرحله ای وارد مرحله دیگر شده است. اما متاسفانه کارگزاران دولتی و غیردولتی در مقابل پذیرش این مساله، مقاومت می کنند و نشر را به عنوان یک صنعت نمی پذیرند. تصور می کنم این مبحث می طلبد که گفتگوی زیادی حول و حولش انجام شود و مسائل زیادی در این بحث مطرح است. امیدوارم نتیجه این بحث به صورت مکتوب درج شده و برای مسئولین وزارت ارشاد ارسال شود.

وی افزود: اگر نگاه به نشر، به عنوان یک صنعت باشد، فضای نشر می تواند متحول شود. اواسط دهه ۷۰ بود که این اتفاق یک بار افتاد و تجربه شد. پیش از آن، بانک مرکزی به ناشران و اتحادیه ناشران تسهیلات بانکی نمی داد. چون نشر را فقط به عنوان یک فرهنگی فرهنگی می شناختند؛ یعنی یک تعریف فشل و ناکارآمد. اما بعد از آن بود که واسط دهه ۷۰ تسهیلاتی در نظر گرفته شد و کار تا حدودی بهبود پیدا کرد. به هر حال صنعت نشر از حیث نقدینگی موقعیت خوبی ندارد و در رنج است.

در ادامه تیمورزاده نیز گفت: بیان چنین حرف‌هایی، حاکی از دخالت‌های زیاد دولت در مقوله و عرصه ای است که نباید تا این حد متولی اش باشد و تصدی گری کند. هرجا دولت ها دست از تصدی گری برداشته اند، شاهد شکوفایی بوده ایم. اگر بتوانیم در حوزه نشر هم شاهد این مساله باشیم، صنعت نشر شکوفا خواهد شد. محور اصلی حرف های من در این نشست همین خواهد بود.

فیروزان نیز به عنوان سخنران بعدی این برنامه گفت: من از ۱۵ سالگی کار نشر را در یک چاپخانه شروع کردم و هرچه می گویم براساس تجربیاتم است چون ۴۵ سال است که وارد این حوزه شده و از آن خارج نشده ام. سرعت تحولات جهانی آن قدر زیاد است که اگر سرعت تحولات پیش فرض مان را با آن هماهنگ نکنیم، عقب می مانیم. اشتباهات امروز ما حاصل پیش فرض های غلط ماست. بنابراین باید پیش فرض هایمان را عوض کنیم. اگر نشر با تحولات اقتصادی، دچار مشکل می شود یعنی مشکل، طبیعت اقتصادی دارد اما اگر اقتصاد رشد می کند و نشر ما رشد نمی کند، قطعا پیش فرض هایمان مشکل دارد.

مدیرعامل شهر کتاب ادامه داد: حتی اگر فرهنگ را به مثابه فرهنگ پذیرفته بودیم، با تحولاتی که تا امروز حاصل شده باید این تعریف هم متحول شود. اقتصاد طبیعی، بدون رانت و سالم، با سوبسید حاصل نمی شود. اگر بخواهیم نشرمان به مثابه یک صنعت، سالم، بدون رانت و سالم باشد باید از سوبسیدها چشم پوشی کنیم. باید تعریف فرهنگی خودش را _ نمی گویم کنار بگذاریم _ باید کامل کنیم.

وی در بخش دیگری گفت: دنیا دارد چه کار می کند؟ آیا هنوز به صنعت نشرش، سوبسید می دهد یا این که روی پای خودش ایستاده است؟ به نظرم وقتی که سوبسید داده می شود، هم از نظر اقتصادی وابسته می شویم و هم از نظر فرهنگی باید تابع نظر سوبسیددهنده باشیم. دولت می تواند در زمینه نشر، مشتری ساز باشد. خب این حرف یعنی چه؟ یعنی این که می تواند خواننده پرور باشد. بنابراین دولت نباید در مناسبات اقتصادی نشر دخالت کند اما می تواند تقاضا را بالا ببرد.

مدیر نشر افق نیز دیگر سخنران این برنامه بود که گفت: می خواهم در این نشست ۳ نکته را مطرح کنم؛ صنعت یعنی چه؟ آیا نشر صنعت است؟ پس فرهنگی بودن نشر به چه معنی است؟ در صنعت بودن نشر که شکی نداریم. صنعت هم عبارت است از گروهی از شرکت هایی که بنگاه اقتصادی نامیده می شوند. این بنگاه های اقتصادی، مستقل هستند. با این مقدمات، اگر ما چندهزار ناشر داریم که فعالیت می کنند و می توانند جای یکدیگر را پر کنند، پس ما صنعت نشر داریم.

هاشمی نژاد در ادامه گفت: ناشران کالای فرهنگی تولید می کنند و لازم نیست وقت این جلسه را بگیرم تا کالای فرهنگی را تعریف کنم. من این سوال را از ناشران خارجی زیادی پرسیده ام و گفته اند که ساز و کار نشر، صنفی است و مسائل اقتصادی اش، ظرایف زیادی دارد. چرا که کتاب یک کالای فرهنگی است. ببینید، زمانی بود که پفک نمکی وجود نداشت. ولی نیاز به پفک نمکی را به وجود آوردند یعنی با تولید کالا و چند میلیارد هزینه برای تبلیغ، نیاز به پفک نمکی در جامعه به وجود آمد اما در مورد کتاب و فرهنگ، باید نیاز را پیدا کرد.

وی در پایان سخنانش گفت: خوشحالیم که دوباره مدیریت و اجرای نمایشگاه را به عهده اتحادیه ناشران گذاشته اند چون مدتی بود که این حرکت مثبت انجام نمی شد.

نظر شما