شناسهٔ خبر: 32487 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

ادبیات در جهان اسلام

ادبیات در جهان اسلام مفهوم literature (ادبیات) تا دوره‌ی اخیر، در زبان عربی یا سایر زبان‌های اسلامی با واژه‌ای واحد بیان نشده بود؛ در واقع تنوع واژگان مورد استفاده برای انتقال مفهوم ادبیات، خود دلیل آشکاری بر گسستگیِ مفهوم این واژه در آن زبان‌ها بود.

ادبیات در جهان اسلام

شارل پلا

مترجم: محمد راغب

ناشر: نشر بصیرت

تعداد صفحات: ۶۵ صفحه

قیمت:  ۱۲۰۰۰تومان

 

 در قرون وسطی به همه‌ی آنچه ما اکنون بر آن نام «ادبیات» می نهیم، «نظم و نثر» گفته می‌شد. در این زمان، نوشتار برجسته‌تر از گفتار بود و نثر هنری، از صورت خطابی به صورتی کاملا ادبی تبدیل شده بود. اهداف خوب، الزاما ادبیات خوب تولید نمی کنند و اخلاق، رفتار حرفه ای و فرهنگ عامه ارتباط اندکی با تولیدات ادبی معاصر دارند. بی شک اعراب از آغاز نثر نویسی، اهمیت بسیاری به دانش دینی دادند و آثاری در این زمینه تالیف کردند که تاریخ‌ادبیات‌نویسان عرب مجبور شدند آنها را با اینکه عمدتا فاقد هرگونه ارزش ادبی واقعی هستند، در نظر بگیرند. آنها از قرن دوم توانستند کتاب‌هایی مخصوص آموزش تالیف کنند که خواننده را خسته نمی کرد و در کنار سرگرمی، آموزش می‌داد. عبدالحمید کاتب کسی بود که سنت ترسلی را پایه گذاشت که به سرعت تبدیل به ویژگی نویسندگانی شد که همچون او کاتبان دستگاه اداری بودند. آثار او احتمالا اولین نمونه‌ی آن نوع ادب «حرفه ای» است که داشتن چنین شقل موفقی ایجاب می‌کرد.

کتاب ادبیات در جهان اسلام، جزء مجموعه جهان اسلام است و در یازده فصل تدوین یافته و عناوین آن شامل: «فراتراز ادبیات: قرآن»، «شعر صحرا»، «شعر شراب و عشق»، «عرف و آفرینش»، «چالشی از ایران»، «ادبیات مردمی»، «زبان نوشتاری و گفتاری»، «فارسی نو»، «نثر مسجع عربی»، «پایان شکوه»، «انحطاط و شکوفایی» است.

نظر شما