شناسهٔ خبر: 32492 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شهرام ناظری: اگر پاواروتی هم بود خجالت می‌کشید

آلبوم موسیقی «درفش کاویانی» که شامل شاهنامه‌خوانی شهرام ناظری است، در دانشگاه تهران معرفی شد و این در حالی بود که شهرام ناظری از سیستم صوتی این دانشگاه رضایت نداشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا‌؛ این هنرمند در سخنانی اظهار کرد: من از سال‌های قبل همیشه عادت داشتم که در مجامع دانشجویی حضور پیدا کنم و هیچ‌وقت به چنین دعوت‌هایی نه نگفتم. حتی بسیاری مواقع بوده است که خود دانشگاه راضی نبوده، اما دانشجویان با من تماس گرفتند و گفتند دل‌مان می‌خواهد با شما همکاری کنیم.

ناظری ادامه داد: برای من افتخار بزرگی است که در بزرگداشت حکیم بزرگ توس شرکت داشته باشم و حضور در جمع دانشجویان، زیباترین لحظه‌های زندگی هنری من است، زیرا دوست دارم با قشر دانشگاهی در ارتباط باشم.

او درباره‌ی جایگاه فردوسی در موسیقی گفت: در این صد سال گذشته، آثار ماندگاری در حوزه‌ی موسیقی خلق شده است؛ اما می‌بینیم که در این آثار هیچ رد پایی از فردوسی نیست. باید بررسی کرد و دید چرا خوانندگان مطرح، فردوسی اجرا نمی‌کنند و چرا این شاعر از رپرتوآر موسیقی سنتی ایران کنار رفته است.

وی بیان کرد: با این‌که این سال‌ها کارهای ارزنده‌ای تولید شده، اما فردوسی جایگاهی در این آثار ارزنده نداشته است. البته من آثاری در این راستا داشته‌ام و شاید به‌دلیل علاقه‌ی شدیدم به ادبیات ایران است و البته یک لحن و بیان حماسی همیشه در کارهایم بوده است که با شاهنامه جفت می‌شود.

او همچنین اظهار کرد: نگاه هنرمندان موسیقی سنتی همیشه تغزلی بوده و شاعران بیشتر بر غزل تکیه کرده‌اند. تقریبا ۹۰ درصد کارهای تولیدشده از غزل‌های سعدی بوده است و ۱۰ درصد دیگر به اشعار حافظ مربوط می‌شود. من هم از سال‌ها پیش دلم می‌خواست روی شاهنامه اجرا کنم، اما تا پنج سال پیش مجوز این کار را نداشتیم و این اجراها را در خارج از کشور برگزار کردم.

وی همچنین گفت: حالا چند سالی است که موانع برطرف شده و توانستیم این بخش شاهنامه را به‌صورت مقامی اجرا کنیم. این چیزی هم که اکنون انجام می‌دهیم، نمی‌گویم کار کاملی است، اما امیدوارم به این موضوعات توجه بیشتری شود.

سپس شهرام ناظری همراه نوازندگان، بخش کوتاهی از شاهنامه را در مقام مجنونی اجرا کرد که شامل داستان ضحاک بود.

این خواننده پس از اجرای این قطعه گفت: دانشگاه تهران واقعا از نظر امکانات، ضعیف است. این میکروفن به قدری نامناسب است که من خجالت می‌کشم با آن اجرا کنم. حتی اگر پاواروتی هم بود خجالت می‌کشید.

سپس مسوولان صوتی دانشگاه شرایطی را فراهم کردند تا این هنرمند سه بیت از شاهنامه را همراه سه‌تارنوازی اجرا کند.

 

به گزارش ایسنا‌، طبق اعلام قبلی قرار بود مراسم معرفی آلبوم «درفش» کاویانی ساعت ۱۳:۳۰ برگزار شود؛ اما برخی مسوولان در دانشگاه تهران با استفاده کردن از نام «شهرام ناظری» برنامه‌های دیگری را در این ساعت اجرا کردند و برنامه‌ی معرفی آلبوم این خواننده به ساعت ۱۷:۳۰ عصر موکول شد!

همچنین در این مراسم میرجلال‌الدین کزازی درباره‌ی شاهنامه سخن گفت و مهدی حجت نیز خاطراتی را از انتقال شاهنامه‌ی طهماسبی به ایران بیان کرد

نظر شما