شناسهٔ خبر: 32499 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هویت‌ دادن سالن‌ها به مدیری با اعتبار هنری نیاز دارد

قطب‌الدین صادقی با مثبت ارزیابی کردن طرح هویت‌بخشی سالن‌های تئاتر، تأکید کرد این طرح نیازمند حضور مدیری است که دارای سبک و اعتبار هنری و ملی باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ صادقی درباره ارزیابی خود از طرح هویت‌بخشی سالن‌های مجموعه تئاتر شهر گفت: هویت‌یابی سالن‌های تئاتر بسیار مهم است و این اتفاقی است که در کشورهای اروپایی و صاحب تئاتر اتفاق می‌افتد.

این نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر تأکید کرد: باید مدیریت این طرح بر عهده مدیری باشد که دارای سبک و اعتبار هنری است. در کشور فرانسه نیز این طرح اجرا می‌شود و مدیران سالن‌های تئاتر، هنرمندانی صاحب سبک هستند.

وی با اشاره به اینکه برای هویت‌بخشی سالن‌های تئاتر نباید از مدیران اداری در رأس امور سالن‌ها استفاده کرد، افزود: وقتی مدیر یک هنرمند دارای هویت باشد، او هویتی را که دارد به سالن انتقال می‌دهد و از این طریق سالن مدنظر نیز هویت پیدا می‌کند. این امر باعث می‌شود که مخاطب بداند اجراهای مختلف تئاتری را در کدام سالن‌ها تماشا کند.

صادقی با بیان اینکه مدیر یک سالن تئاتری هویت‌دار باید اختیار تام داشته باشد، یادآور شد: باید بودجه‌ای در اختیار این مدیر هنرمند قرار گیرد که برای کارهای تولیدی و همچنین کارهای دعوتی جهت اجرا در سالن تحت نظر خود، هزینه کند.

این هنرمند عرصه تئاتر متذکر شد: باید حق انتخاب و تولید آثار برای اجرا در سالن دارای هویت، بر عهده مدیر آن سالن باشد که از میان هنرمندان بزرگ تئاتر کشور انتخاب شده است.

کارگردان نمایش‌های «آرش» و «یادگار زریران» معتقد است هر نوع تقسیم‌بندی، نظم و دقت در جزییات به نفع تئاتر ایران است و آن را از آشفتگی حاضر بیرون می‌آورد. 

صادقی تصریح کرد: جهان معاصر، جهان نظم است و نمی‌توان با بی‌نظمی در آن عمل کرد و فرهنگ و هنر نیز از این امر مستثنی نیست به همین دلیل تلاشی که برای ایجاد نظم در تئاتر شده، نوعی خدمت به تئاتر و هنر است.

وی با اشاره به اینکه طرح هویت‌بخشی سالن‌های تئاتری را باید در خارج از مجموعه تئاتر شهر نیز اجرا کرد، متذکر شد: باید امکانات تئاتری را توسعه دهند ولی من نمی‌دانم چرا مدیران این توسعه را به مکان‌های تئاتری نمی‌دهد. این همه پاساژهای تجاری بزرگ ساخته می‌شود اما مدیران دولتی حتی اقدام به تهیه سوله یا مکان‌های قدیمی و در اختیار هنرمندان تئاتر گذاشتن آن‌ها، نمی‌کنند.

نظر شما