شناسهٔ خبر: 32507 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بیژن عبدالکریمی: باید روح مضاعفی به نمایشگاه کتاب دمیده شود

دکتر بیژن عبدالکریمی، نویسنده و استاد فلسفه اعتقاد دارد، باید روح مضاعفی به نمایشگاه کتاب دمیده شود تا تاریخ و فرهنگ ما فضای جدیدی را برای طرح پرسش در خود ببیند. وی می‌گوید: مساله اصلی جهان امروز به زیر سؤال رفتن تفکر معنوی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ دکتر بیژن عبدالکریمی، نویسنده و استاد فلسفه در حاشیه برپایی بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، محملی مناسب برای ادامه حیات نشر کشور است.

وی برپایی نمایشگاه کتاب را امری فرهنگی دانست و گفت:‌ من یک تلقی از «امر فرهنگی» دارم. امر فرهنگی وجه بیرونی و درونی دارد. وجه بیرونی آن ساختارها و نهادهاست و وجه درونی آن جنبه باطنی است. برایتان مثالی می‌زنم: مسجد و کلیسا نماد است. بخشی از  نیروی ما مصروف بخش بیرونی فرهنگ و ساخت عبادتگاه‌های باشکوه می‌‌شود، اما باید به وجه بنیادی فرهنگ ــ که وجه درونی است ــ توجه شود که همان حضور قلب مؤمن در مسجد و کلیساست.

عبدالکریمی افزود: ساختار اجتماعی ما باید به درک درستی از امر فرهنگی برسد و آن را به عنوان امر اگزیستانس بپذیرد. باید روح مضاعفی به نمایشگاه کتاب دمیده شود تا تاریخ و فرهنگ ما فضای جدیدی را برای طرح پرسش در خود ببیند.

وی ضمن ارج نهادن به همت دست‌اندرکاران برپایی نمایشگاه کتاب در تمام دوره‌ها گفت: باید راهکاری برای نمایشگاه کتاب اندیشید تا با ایجاد بخش نمایشگاهی در آن، از تبدیل نمایشگاه به بازاری که تنها جنبه فروش دارد، جلوگیری شود.

این نویسنده عرصه فلسفه، در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت و مساله اصلی تفکر در ایران امروز، گفت: مساله اصلی تفکر در ایران، روح سنت است؛ روحی که با معنویت در ارتباط قرار دارد. توجه کنیم که امکان معنویت در جهان کنونی به زیر سؤال رفته است.

عبدالکریمی ادامه داد: روح حکمت شرقی باید گشودگی انسان به امر متعالی باشد و روح سنت دینی نیز باید در امر مقدس از سوی افراد متبلور شود.

بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ از ساعت ۱۰ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما