شناسهٔ خبر: 32509 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دیدگاه رسول جعفریان در مورد نمایشگاه کتاب

حجت‌الاسلام دکتر رسول جعفریان، نویسنده و تاریخ‌پژوه، نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را بهترین رویداد فرهنگی در خاورمیانه دانست و با توجه به شعار نمایشگاه بیست‌وهشتم با عنوان «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» گفت که امیدوار است این شعار باعث شود تا مجلات و کتاب‌های خارجی وارد ایران شوند و ورود به پایگاه‌های علمی آسان‌تر شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حجت‌الاسلام دکتر رسول جعفریان، نویسنده و تاریخ‌پژوه در حاشیه برگزاری بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نمایشگاه کتاب تهران در تمام دوره‌های خود از مهمترین رویدادهای فرهنگی خاورمیانه به شمار می‌آید و با نمایشگاه کتاب قاهره برابری می‌کند.

وی نمایشگاه کتاب تهران را بنیانی مبارک دانست و افزود: نمایشگاه کتاب محملی مناسب برای تبادل اندیشه، عرضه فکر و پیشبرد علم است. اما باید به این نکته توجه کنیم که نمایشگاه کتاب را با بازار کتاب اشتباه نگیریم. البته از ویژگی‌های کشورهای در حال توسعه این است که گاه برخی مفاهیم فرهنگی و برگزاری آن را وارونه تلقی می‌کنند.

جعفریان درباره شعار نمایشگاه بیست و هشتم با عنوان «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» گفت: ایران در دوره‌ای هشت ساله عملا به ورطه تعطیلی کشیده شده بود اما در دو سال گذشته وضعیت سیاست خارجی مناسب شده است و امیدوارم این شعار باعث شود تا مجلات و کتاب‌های خارجی وارد ایران شوند و ورود به پایگاه‌های علمی آسان‌تر شود.

مساله اصلی تفکر در ایران
این استاد رشته تاریخ در ادامه گفت‌و‌گو با ایبنا، در پاسخ به پرسشی درباره مساله اصلی تفکر در ایران گفت: تاریخ از جمله رشته‌هایی است که به‌شدت با اندیشه و فلسفه در ارتباط است و امروزه علوم به سمت ویژگی‌های بینارشته‌ای در حال حرکت‌ هستند.

وی ادامه داد: مساله اصلی تفکر در جهان امروز، ظهور گروه و تفکری به نام «داعش» است که متأسفانه شکافی عمیق در تفکر اسلامی به وجود آورده و زلزله‌ای چند ریشتری را به جان تفکر ناب دینی و اسلامی انداخته است.

جعفریان در پایان افزود: تفکر داعشی موجب رجعت در اندیشه دینی شده است و باید راهکاری برای فرار از این نوع تفکر اتخاذ شود.

بیست‌وهشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تا ۲۶ اردیبهشت ماه در مصلای امام خمینی (ره) برپاست.

نظر شما