شناسهٔ خبر: 32538 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سیاست وزارت ارشاد در مقابل خط و زبان فارسی چیست؟

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری امروز خود با اصحاب رسانه به پرسش خبرنگاران پاسخ داد و گفت: سیاست این وزارتخانه ترویج خط و زبان فارسی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که «آیا رشد ۵۰ درصدی میزان فروش در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران‌ به تناسب رشد قیمت کتاب‌ها تخمین زده شده است؟» گفت: اکنون که در نیمه نمایشگاه به‌سر می‌بریم نمی‌توان به صورت صد‌درصد قضاوت کرد چرا که در آستانه پایان نمایشگاه استقبال بیشتری از این رویداد فرهنگی می‌شود. درست است که رشد نسبی در قیمت کتاب‌ها داشتیم اما این به معنای آن نیست که اگر ما ۵۰ درصد افزایش فروش داشتیم به همان نسبت نیز قیمت کتاب‌ها افزایش یافته است. در مجموع در پایان نمایشگاه کتاب تهران مشخص می‌شود که این نسبت چگونه بوده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه «آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به افراد معاند و ضد‌انقلاب مجوز نشر می‌دهد یا نه؟» گفت: صدور مجوز نشر با مقوله‌ صلاحیت افراد دو مقوله کاملا متفاوت است؛ اگر افراد التزام به سیاست‌های فرهنگی نظام جمهوری اسلامی نداشته باشند‌ بدون تردید‌ جایی برای فعالیت در عرصه نشر نخواهند داشت. اما اگر اثری باشد که فی‌نفسه بی‌عیب باشد‌ و هنجار‌های قانونی و شرعی را رعایت کرده باشد‌،‌ممکن است به آن مجوز داده شود اما مجوز به اثر، به معنای تایید صاحب اثر نیست چراکه این دو، مقوله‌ کاملا جدا از هم هستند؛ نباید فراموش بکنیم که دین ما نیز با همین مضمون ارتباط دارد که «ببینید چه می‌گویند و چگونه می‌گویند.‌»

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر اینکه «برخی کتاب‌هایی که مجوز داشتند‌ در این دوره از نمایشگاه‌ توسط مجموعه‌هایی خارج از مجموعه وزارت ارشاد جمع‌آوری شده‌اند؛ در این مورد چه نظری دارید؟» اظهار کرد: نمایشگاه کتاب یک نمایشگاه مقدس است و همواره به مسئولان انتظاماتی توصیه کردیم که اگر نقدی هم دارید به مسئولان نمایشگاه بگویید‌ و به صورت مستقیم وارد عمل نشوید. چرا که نمایشگاه کتاب تهران شورای رسیدگی به تخلفات دارد. اگر کتابی باشد که چارچوب اخلاقی، عرفی و قانونی را رعایت نکرده باشد‌ خود ما پیش‌تر از هر نهاد دیگری وارد عمل می‌شویم و آنها را جمع‌آوری می‌کنیم‌. به‌طور مثال در همین دوره نیز برخی کتاب‌ها که مجوز نداشته‌اند یا مجوز داشتند اما محتوای مناسب نداشتند جمع‌آوری کردیم.

این مقام مسئول در پاسخ به پرسش خبرنگار دیگری مبنی بر این‌که «در نمایشگاه کتاب تهران‌ ۱۰ ناشر قرآنی تخلف داشته‌اند‌ و قرآن‌‌‌های بدون مجوز را منتشر کرده‌اند‌ در این راستا سازمان دار‌القرآن خواستار جمع‌آوری این آثار شد‌ اما تاکنون هیچ اقدامی نسبت به جمع‌آوری آثار صورت نگرفته است‌؛ در این مورد چه نظری دارید؟‌» بیان کرد: اگر سایر سازمان‌ها‌ نقدی از نمایشگاه کتاب تهران دارند به مسئولان نمایشگاه عرضه کنند تا در اسرع‌وقت‌ به این تخلفات رسیدگی شود؛ گزارش مذکور نیز به دست ما رسیده بررسی خواهیم کرد و صحت و سقم آن را اعلام می‌کنیم.

نوش‌آبادی در پاسخ به خبرنگار‌ی که از وجود‌ تبلیغات خارجی در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران‌ انتقاد کرد‌، گفت: اگر چنانچه تبلیغات به شکل لاتین غالب‌تر از تبلیغات به شکل فارسی باشند بدون تردید تذکرات لازم داده می‌شود اما چون نمایشگاه کتاب تهران یک نمایشگاه بین‌المللی است، این موضوع تخلف محسوب نمی‌شود.

وی در ادامه سخنانش گفت: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ترویج خط و زبان فارسی در داخل و خارج از مرز‌‌های ایران است تا علاقه‌مندان فرهنگ ایران از طریق خط و زبان فارسی به این هدف نائل آیند؛ اگر ناشران این موضوع را قبول داشته باشند که دارند، بدون تردید ملزم به رعایت آن می‌شوند.

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگاری‌ که جویای مرکزی که ارایه‌دهندة آمار و ارقام مربوط به بیست‌وهشتمین نمایشگاه کتاب تهران بود گفت:‌ این گزارش‌ها توسط روابط‌عمومی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی و توسط دستگاه‌های نظارتی کشور انجام می‌شود. وی همچنین در پاسخ به این خبرنگار که خواستار نتایج پنجمین همایش مالکیت فکری و معنوی شد اظهار کرد: در این همایش‌ به این موضوع‌ که آیا پیوستن به کنوانسیون برن به مصلحت نظام جمهوری اسلامی ایران است یا خیر‌ و اینکه این پیوستن چه مضرات و چه فوایدی را به دنبال دارد‌، پرداخته شد.

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه «صنعت نشر یکی از مسائل پردرآمد کشور است؛ برنامه و سیاست وزارت ارشاد برای تقویت این صنعت چیست‌؟» گفت: یکی از مسائل مهم حوزه فرهنگ، پرداختن به مسائل حوزه نشر است چون هرگاه صحبت از توسعه فرهنگ می‌شود، صنعت چاپ و نشر‌ مطرح می‌شود‌.

وی در ادامه سخنانش افزود: ما همواره صنعت نشر را بستر‌ساز ارتقای فرهنگ می‌دانیم‌؛ هراندازه ناشران‌ به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مورد حمایت‌ قرار بگیرند آسوده‌تر از همیشه به فعالیت می‌پردازند. اما متاسفانه صنعت نشر ما صنعت فرسوده و بیماری است‌. به گونه‌ای که متناسب با صنعت نشر دنیا‌ نتوانسته‌ایم نشر و چاپ خود را تقویت کنیم.

نوش‌آبادی اظهار کرد: ما باید با نوسازی صنعت نشر کشور، به ترویج و توسعه نشر و انتشار کتاب بپردازیم البته صنعت نشر فقط معطوف به کتاب نیست‌. بلکه صنایعی دیگر مانند صنعت بسته‌بندی نیز در صنعت نشر مطرح است؛ اگر صنعت نشر کشور را ارتقا دهیم‌، به پیشرفت و توسعه کشور کمک کرده‌ایم. اما ارتقای صنعت نشر کشور فقط به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بلکه باید سایر سازمان‌ها و نهاد‌ها نیز دست‌به دست هم دهند تا در راستای تحقق این مهم گام بردارند.

نظر شما