شناسهٔ خبر: 32541 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایشگاه کتاب و تجمیع کتابفروشی‌ها

نیکی ایوبی‌زاده، مدیر انتشارات کتابخانه مجلس معتقد است: فضای نمایشگاه بر یک خط ریل ثابت حرکت می‌کند. در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تنها کتابفروشی‌ها در یک جا جمع شدند و ما بیشتر تجمیع فروشگاه داریم تا نمایشگاه.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ نیکی ایوبی‌زاده، مدیر انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی، درباره شرایط و اوضاع این انتشارات در ششمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: نخستین روزهای برگزاری نمایشگاه و روزهای تعطیل پنجشنبه و جمعه شروع خوبی برای ناشران بود. امسال غرفه ما در مکان بهتری واقع شده، به طبع تعداد مراجعه بازدیدکنندگان از غرفه تا امروز بیشتر شده و به همین دلیل فروش ما هم بالاتر رفته است.

بازدید مهمانان داخلی و خارجی از غرفه مجلس

وی درباره میزان آثار منتشر شده انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی بیان کرد: به دلایلی در نمایشگاه امسال آثار چاپ شده کمتر از سال گذشته بود و ما بیشتر در زمینه مجله‌ها کار کردیم و تعداد مجله‌های این انتشارات در نمایشگاه چشمگیرتر است. از طرفی ما قول داده بودیم که در نمایشگاه امسال یک روز در میان یک اثر جدید را به مخاطبان این انتشارات عرضه کنیم که تقریبا شامل ۵ اثر جدید خواهد بود و تا به امروز در رساندن این آثار به نمایشگاه موفق بودیم.
 
مدیر انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی آثاری که تاکنون به نمایشگاه رسیده اظهار کرد: بخش «طبیعیات» کتاب «المشارق المطالعات» سهروردی، کتاب «کتیب معجزات»، cd مطبوعات یک، دو و سه، مجله تماشا، بررسی‌های تاریخی ایران که بیش از چند سال بود از انتشار آن می‌گذشت و طالبان بسیاری داشت، منتشر شده که به زودی در این نمایشگاه در اختیار علاقه‌مندان‌ قرار خواهد گرفت.
 
ایوبی‌زاده درباره مهمانان شاخصی که از غرفه انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی بازدید کردند، گفت: معمولا اهل کتاب از غرفه ما دیدن می‌کنند، زیرا آثار نشر یافته ما به ویژه در حوزه آثار خطی طرفداران ویژه خود را دارد. آیت‌الله بوشهری، حمید چیت‌چیان(وزیر نیرو)، سفیر آلمان به همراه برخی کارشناسان نمایشگاه فرانکفورت و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، غلامعلی حدادعادل و برخی افراد سرشناس دیگر به غرفه ما آمدند. در این بازدیدها آلمانی‌ها از آثار ما استقبال کردند و کتاب‌های چاپ فاکسمیله کتابخانه مجلس را بسیار پسندیدند. 
   
وی در ارزیابی فضای نمایشگاه امسال نسبت به سال گذشته بیان کرد: به نظر بنده فضای نمایشگاه بر یک خط ریل ثابت حرکت می‌کند و من تغییر خاصی در نمایشگاه نمی‌بینم مگر این‌که تاریخ برپایی آن یکی دو روز جا به جا شود. اگرچه به نظر من نمایشگاه نداریم و بیشتر فروشگاه است. زیرا اگر جنبه نمایشگاهی آن پررنگ بود باید چند روز نخست آن ویژه متخصصان، ناشران و نویسندگان می‌شد. اما با این شرایطی که نمایشگاه در آن برپا می‌شود بعید می‌دانم برخی محققان سن بالا بتوانند از آن بازدید کنند.     
 
قیمت کتاب هفت سال پیش در غرفه مجلس تغییر نمی‌کند

مدیر انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی در پرسشی درباره قیمت کتاب‌های انتشارات کتابخانه مجلس شورای اسلامی گفت: ما به عنوان یک ناشر قیمت‌ کتاب‌ها را به روز می‌کنیم، اما کتابی که هفت سال پیش منتشر شده و هنوز موجود است قیمت آن را تغییر ندادیم و به همان قیمت قدیم آن را عرضه می‌کنیم. قیمت‌های جدید ما هم شبیه سایر ناشران دیگر و بر طبق عرف بازار است. با این وجود در نمایشگاه، کتاب‌های ما با تخفیف به محققان، پژوهشگران و... ارائه می‌شود.
 
ایوبی‌زاده درباره تفاوت نمایشگاه تهران با نمایشگاه‌های خارج از کشور گفت: بستگی دارد که مدنظر شما کدام نمایشگاه باشد. اگر منظورتان نمایشگاه فرانکفورت است که این نمایشگاه پنج روز برگزار می‌شود و سه روز آن فقط به کسانی تعلق دارد که اینترنتی با هم مبادله داشتند و با حضور در این نمایشگاه آثار فرهنگی خود را مبادله می‌کنند. بازدیدکنندگان خاص این نمایشگاه از کشورهای مختلف می‌آیند و حق ترجمه کتاب‌های خود را می‌فروشند و در این محیط نمایشگاهی مبادله فرهنگی انجام می‌دهند.
 
وی افزود: دو روز آخر این نمایشگاه برای عموم آزاد است و آنها می‌توانند از آثار عرضه شده در آن بازدید کنند، اما در نمایشگاه تهران همان طور که قبلا اشاره کردم جنبه فروشگاهی آن پر رنگ‌تر است در حالی که هر فردی که برای خرید کتاب به نمایشگاه می‌آید هر کتابی که در اینجا عرضه می‌شود در کتابفروشی‌های انقلاب نیز قابل ارائه است. در این نمایشگاه تنها کتابفروشی‌ها در یک جا جمع شدند و ما بیشتر تجمیع فروشگاه داریم تا نمایشگاه. 

نظر شما