شناسهٔ خبر: 32543 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رشد ۵۰ درصدی فروش ناشی از افزایش قیمت کتاب نیست

سخنگوی ارشاد در پاسخ به تسنیم درباره رابطه افزایش فروش ۵۰ درصدی کتاب با قیمت کتاب در یک سال گذشته گفت: اینگونه نیست که افزایش ۵۰ درصدی فروش نمایشگاه کتاب تنها ناشی از افزایش قیمت در سال گذشته باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ دهمین نشست خبری محمدحسین نوش‌آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت‌ماه در نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

نوش‌آبادی در این نشست درباره این نمایشگاه گفت: همه ما وافقیم که نمایشگاه کتاب تهران یکی از مهمترین‌ و بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور و عظیم‌ترین تجمعاتی است که در طول سال برگزار می‌شود اصحاب فکر دور هم جمع شده و تعامل و تبادل تعامل فرهنگی دارند. این نمایشگاه بزرگترین رویدادی است که به لحاظ فرهنگی و اجتماعی همه ساله برگزار می‌شود.

وی تصریح کرد: کتاب مهمترین ابزار و مقوله فرهنگی است و نمایشگاه کتاب مهمترین بستری است که می‌تواند گفتمان فرهنگی بوجود آورد. نمایشگاه کتاب تهران پل آشتی میان مردم و صاحبان نشر، مولفان و ناشران ماست.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از وضعیت نمایشگاه فعلی کتاب گفت: آمارها حکایت از رشد مناسب دارد. ما در ۵ روز نخست رشد ۵۰ درصدی را در فروش کتاب شاهد هستیم. برخلاف آنچه که برخی رسانه‌ها به آن دامن می‌زدند و می‌گویند فروش کتاب در نمایشگاه پایین بوده شاهد رشد بوده‌ایم. همچنین در حوزه امنیت داخلی نیز رضایت بیشتری به همراه داشته‌ایم و رضایت ۶۵ درصدی مخاطبان از تنوع کتاب‌ها و حضور ناشران در این دوره به دست آمده است. به گونه‌ای که حضور ناشران و تنوع کتاب‌ها نسبت به سال گذشته ۱۸ درصد رشد داشته است.

نوش‌آبادی تصریح کرد: در این دوره ۲ هزار و ۴۵۰ ناشر داخلی در نمایشگاه حضور داشتند که نسبت به گذشته رشد مناسبی شاهد بودیم. همچنین ناشرانی از ۲۸ کشور در نمایشگاه حضور دارند و با ۱۷۰ هزار عنوان کتاب به نمایشگاه آمده‌اند.

وی با اشاره به روز استان‌ها از برنامه ۱۱ استان در نمایشگاه در حوزه توانمندی‌‌های علمی و ظرفیت فرهنگی خبر داد و گفت: برای ۸ کشور نیز امکانی فراهم شده تا توانمندی‌های علمی و فرهنگی خود را عرضه کنند. برگزاری ۲۳۳ نشست در ۶ سرای اهل قلم با ۳۲۰ سخنران از کشورهای مختلف بخشی دیگر از برنامه‌هاست. همچنین ۱۰ میلیارد ریال بن خرید کتتاب در اختیار دانشجویان و طلاب قرار گرفته است.

در بخش دوم این نشست سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیرا مطرح شده که مواضع شما در پاسخ به سوالات خبرنگاران در ۹ نشست پیشین موضع شخصی بوده و از جانب وزارت ارشاد مطرح نشده است گفت: مواضعی که توسط سخنگو مطرح می‌شود شخصی نیست. ما تمام مسائل فرهنگ و هنر را رصد می‌کنیم و برای پاسخ دادن به سوالات، هم‌اندیشی و همگرایی می‌کنیم. همچنین با توجه به سیاست‌های فرهنگی نظام و دولت به سوالات پاسخ می‌دهیم. به هیچ وجه سخنگوی ارشاد از تریبون شخصی حرف نمی‌زند. اگر چنین شائبه‌ای بوجود آمده درست نیست و تاکنون مطلبی برخلاف آنچه که گفته شده بیان نشده است.

نوش‌آبادی در پاسخ به این سوال تسنیم که شما از رشد ۵۰ درصدی فروش کتاب صحبت می‌کنید در حالیکه ناشران بویژه ناشران عمومی از فروش پایین گلایه می‌کنند به نظر می‌رسد آمار به دست آمده ناشی از افزایش قیمت کتاب در یک سال گذشته است که رقمی بالاتر را به شما داده است گفت: اکنون که نیمه کار نمایشگاه است نمی‌توان صددرصد قضاوت کرد. روزهای پایانی نمایشگاه بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. اوج حضور مخاطبان در روزهای پایانی نمایشگاه خواهیم دید اما با وجود اینکه در سال‌های گذشته رشد نسبی در قیمت کتاب داشته‌ایم رشد در فروش این دوره به معنای این نیست که تمامی این رقم حاصل از افزایش قیمت کتاب باشد. بنابراین این رشد ۵۰ درصدی به معنای افزایش قیمت فروش کتاب ممکن است به واسطه حضور متراکم‌تر ناشران و خریداران کتاب باشد.

وی در پاسخ به برنامه کاری ایران در جشنواره کن نیز گفت: برنامه‌ریزی برای حضور در جشنواره کن مطابق برنامه انجام می‌شود کسانی که به عنوان نماینده ایران و وزارت فرهنگ دعوت می‌شوند مطابق چهارچوب فرستاده خواهند شد. 

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص تعلیق عمره نیز گفت: سیاست دولت این است و وزارت خارجه نیز اعلام کرده تا زمانی که دولت عربستان عذرخواهی رسمی نکند و امنیت در عربستان بوجود نیاید و تا زمانی که افراد هتاک مجازات نشوند عمره تعلیق خواهد بود.

نوش‌آبادی در پاسخ به این سوال که آیا ارشاد به معاندین نیز مجوز نشر می‌دهد نیز گفت: بحث صدر مجوز و یا بررسی صلاحیت صاحب اثر دو مقوله جدا از هم است ممکن است افرادی باشند که افکارشان با ایده‌های فرهنگی نظام منطبق نباشد و سیاست‌های فرهنگی نظام نداشته باشند اما اثری باشد که هنجارهای قانونی و حقوقی را رعایت کرده باشد ممکن است به آن اثر مجوز دهیم. خیلی‌ها ممکن است افکارشان مطابق با آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران نباشد اما اثری را خلق کنند که با معیارها و ضوابط مغایرتی نداشته باشد. باید به اثر و محتوا نگاه کرد نه فرد.

وی در پاسخ به این سوال که در نمایشگاه از کتاب تعدادی از غرفه‌ها و تعدادی از کتاب‌ها بسته و جمع‌آوری شده است آن هم توسط نهادهایی غیر از وزارت ارشاد گفت: نمایشگاه کتاب یک نمایشگاه با مولفه‌های فرهنگی است ما به مسئولان امنیتی و انتظامی گفتیم که باید نقطه نظرات خود را از طرف مسئولان نمایشگاه پیگیری کنند. نمایشگاه طبق ضوابطی تشکیل می‌شود. شورای رسیدگی به تخلفات دارد و چنانچه ناشری اقدام به عرضه کتابی کند که در برگیرنده مولفه‌های فرهنگ ایرانی - اسلامی نیست ما خودمان برخورد خواهیم کرد. در این چند دوره هم مشاهده شده برخی کتاب‌ها مجوز نداشته و یا به خاطر برخی محتواها و بخش‌ها که از سمت ناشر قابل دفاع نبوده است جمع‌آوری شده‌اند. ما به کتاب‌هایی که واجد شرایط کافی نیستند تذکر می‌دهیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به آخرین پرسش مبنی بر اینکه در نمایشگاه کتاب تهران در تبلیغات نمایشگاهی چرا از واژه‌های لاتین استفاده شده است گفت: اگر چنانچه حروف لاتین پررنگ‌تر و غالب‌تر از حروف فارسی باشد با آن برخورد خواهیم کرد.

نظر شما