شناسهٔ خبر: 32550 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

غرفه‌های دانشگاهی نمایشگاه که اجاره داده می‌شود!

در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، این روزها بیشترین اعتراضات به بخش دانشگاهی صورت می‌گیرد، چرا که عنوان می‌شود در این بخش، نظم سال‌های گذشته از بین رفته و نام غرفه با ناشر کتاب همخوانی ندارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هفتمین روز خود را در حالی سپری می‌کند که مسئولان برگزاری نمایشگاه کتاب مدعی شدند که بیشترین فعالیت کارتخوان‌ها و تراکنش مربوط به بخش دانشگاهی است.

بر این اساس، ۶۰ درصد تراکنش‌ها در بخش دانشگاهی بوده، از این رو، خرید و فروش در این بخش در صدر جدول نمایشگاه بیست و هشتم قرار گرفته است، اما گزارش‌های میدانی خبرگزاری فارس نشان می‌دهد؛ حضور ناشران در بخش دانشگاهی، در برخی موارد تنها صوری بوده و از باب گرفتن غرفه انجام شده و پس از اخذ متراژهای تعیین‌شده، این غرفه‌ها به نمایندگان پخش اجاره داده شده است.

شواهد موجود نشان می‌دهد تعداد زیاد کتاب‌ها نشان می دهد که ناشران رأساً به نمایشگاه نیامده اند، از منظر دیگر عدم تطابق کتاب با نام غرفه که مختص ناشرین خاص است، دال بر این مدعاست. ضمن اینکه شماره غرفه و سالن‌ها با دیتابیس اطلاع‌رسانی نمایشگاه مغایرت دارد.

این گزارش اضافه می‌کند؛ در سال‌های گذشته، ثبت‌نام برای حضور در نمایشگاه در بخش‌های چندگانه کودک، دانشگاهی، عمومی و... به شکلی دیگر انجام می ‌شده، اما بر اساس ثبت نام جدید ظاهراً اطلاعات با خانه کتاب هماهنگ نشده و یا در صورت دستی بودن، نامها تغییر یافته‌اند، زیرا کتیبه‌های سر در با عناوین غرفه‌ها یکسان نیست.

با گشتی در کوچه‌های بخش دانشگاهی مشخص می‌شود که در سالن‌های داخلی، بسیاری از عناوین تکراری هستند و حتی یک کتاب در دو غرفه مجاور نیز وجود دارد و برخی مدعی شده‌اند در این دوره، نزدیک به ۵ هزار عنوان تکراری به مصلی آمده است. البته این موضوع در بخش سالن‌های خارجی توجیهی مربوط به سال انتشارات کتاب دارد.

این گزارش اضافه می‌کند؛ تعداد عناوین ثبت‌شده معتبر در بخش کتب دانشگاهی ۵۵ هزار و ۹۳۴ عنوان است که طبق اعلام، تعداد عناوین ثبت شده معتبر غیرتکراری ۵۱ هزار و ۶۸۹ عنوان است.

از سوی دیگر، تعداد عناوین بعد از سال ۲۰۱۱ حدود ۳۷ هزار و ۳۹ عنوان است. این آمار نشان می‌دهد از ۵۵ هزار عنوان حاضر تنها ۳۵ هزار عنوان مربوط به سال ۹۰ به بعد است، در حالی که کل تعداد عناوین ۹۰ به بعد حدود ۳۷ هزار عنوان است، در صورتی که طبق ضوابط حضور در نمایشگاه عناوین باید مربوط به ۵ ساله اخیر باشد، اما این مسئله در بخش دانشگاهی رعایت نشده است.

این گزارش نشان می‌دهد؛ در بخش دانشگاهی بخشی از ناشران حتی تا ۲۴ عنوان کتاب کودک و آموزشی را هم در خود جای داده و می‌فروشند، اما باید عنوان کرد چطور ناشرانی که عنوان‌های تکراری و یا کودک را در بخش دانشگاهی می‌فروشند غربالگری خواهند شد.

شاید اینطور به نظر برسد که مگر قرار نیست که در سیستم ثبت‌نام نمایشگاه حتی در صورت دستی بودن، صحت‌سنجی صورت گیرد؟ پس چطور ثبت‌نام‌ها در این بخش با هزاران مشکل همراه است؟ حتی برخی گزارشات نشان می‌دهد شماره ۱۳ رقمی ISbN که با ۹۷۸ شروع می‌شود و پیش‌کد ایران با عدد ۶ شروع می‌شود همخوانی ندارد؛ یعنی علاوه بر اینکه کتاب‌های افست هستند، شماره ISbN ایران را نداده و از شماره خارجی با عنوان خارجی استفاده کرده است، اما چند سؤال؛ اول اینکه چرا کتاب‌های تکراری از سیستم خارج نشده‌اند؟ سؤال دیگر؛ کتاب‌های افست‌شده که وارد سیستم ایران شده‌اند، چطور با شابک اورجینال در جدول ثبت شده‌اند؟ حتی برخی ISbN ها غیرمعتبر هستند و با عدد پنج رقمی که تماماً یک را نشان می‌دهد ثبت شده‌اند.

بنا بر این بوده، سیستم در اختیار هر تشکل قرار داده شود تا ثبت‌نام‌ها صورت گیرد، اما ثبت‌نام‌ها باید براساس واقعیت باشد و حتی اگر دستی است و خوداظهاری ناشر را به همراه دارد، باید واقعی باشد.

یک آمار دیگر در خاتمه نشان می‌دهد؛ در سال ۲۰۱۵ (۹۴)، ۲۴۶ عنوان، در سال ۲۰۱۴(۹۳)، ۹۷۳۲ عنوان، در سال ۲۰۱۳(۹۲)، ۱۰ هزار و ۳۱۵ عنوان، در سال ۲۰۱۲(۹۱)، ۸ هزار و ۴۲۴ عنوان و در سال ۲۰۱۱ (یعنی سال ۹۰) ۸ هزار و ۳۲۲ عنوان کتاب چاپ شده است.

این گزارش در پایان از مسئولان نمایشگاه تقاضا دارد نظارت‌ها را در بخش دانشگاهی افزایش دهند تا اظهارات ناشران برای ثبت‌نام با آنچه در سیستم درج می‌شود، همخوانی داشته باشد، چرا که عدم همکاری کتیبه‌های غرفه‌ها با نام ناشر همان کتاب، مخاطبان این پروژه بزرگ را با سردرگمی همراه می‌کند.

نظر شما