شناسهٔ خبر: 32561 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تصمیم پیوستن ایران به کنوانسیون «برن» با مسئولان ارشد نظام است

سخنگوی وزارت ارشاد با بیان اینکه این وزارتخانه تنها می‌تواند منافع و مضرات پیوستن ایران به معاهده برن را بررسی کند گفت: تصمیم گیری در خصوص پیوستن به این کنوانسیون در اختیار مسئولان ارشاد نظام است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه این وزارتخانه تنها می‌تواند منافع و مضرات پیوستن ایران به معاهده جهانی برن را بررسی کند تاکید کرد: تصمیم گیری در خصوص پیوستن ایران به کنوانسیون برن در اختیار مسئولان ارشاد نظام است.

حسین نوش‌آبادی معاون حقوقی، پارلمانی و امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بعدازظهر امروز سه شنبه ۲۲ اردیبهشت در نشستی خبری با رسانه ها که در تالار گفتگوی نمایشگاه کتاب تهران در مصلی برگزار شد، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر درباره نتیجه ملموسی که از برگزاری پنجمین همایش حقوق مالکیت فکری، ادبی و هنری با حضور معاون سازمان جهانی مالکیت فکری (وای پو) بدست آمده است، گفت: موضوع اساسی در این همایش پرداختن به این مسئله مهم بود که آیا الحاق ایران به معاهدات جهانی مانند رم و برن و مراکش، می تواند مورد موافقت جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد یا خیر.

وی با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان عضو موثر بخش مالکیت کشور همواره بر حضور و پیوستن ایران به سازمان‌های جهانی مانند وای پو تاکید داشته است. البته ما به عنوان یک کشور  صاحب  تمدن و فرهنگ باید بررسی کنیم که آیا پیوستن ما به معاهدات جهانی از این دست، به سود ما است یا به ضرر ما؟ همایشی که هم برگزار شد به این موضوع پرداخت و در آن صاحب نظران، حقوقدان و مسئولان قضایی حضور داشتند و مجالی بود برای عرضه افکار و ایده های مختلف در این باره.

معاون حقوقی، پارلمانی و امور استانهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اداهم گفت: قطعا منافع و مضراتی متوجه این موضوع است و منتقدین، موافقین و مخالفین هم همواره نظرات خودشان را در این خصوص بیان کرده اند اما از آنجا که جمهوری اسلامی ایران امروزه می تواند در جهان حرفهایی برای گفتن داشته باشد و برای پشتیبانی از حضور اصحاب فرهنگ و خالقان آثار، ما نیازمند یک فضای صیانت برای پاسداری از حقوق آنها هستیم، لذا ما نیازمند چنین نشست های علمی و تعاملات فکری هستیم.

وی تاکید کرد: پیوستن به برخی معاهدات اگر چه مصونیت ما را از تعرض به محصولات فرهنگی مان به همراه می آورد از طرف دیگر ممکن است مضرات و خطراتی را متوجه کشور ما کند. اینکه آیا به صلاح است به این کنوانسیون ها بپیوندیم، لازم است در چنین همایش هایی بررسی علمی شود.

وی در عین حال با بیان اینکه این وزارتخانه تنها نهادی فرهنگ‌ساز در این زمینه است و با برگزاری چنین همایش هایی بدنبال احصاء نظرات مختلف درباره پیوستن یا نپیوستن ایران به معاهدات جهانی مانند برن است گفت: حتما نظر نهایی را در این خصوص، مسئولان ارشد کشور اعلام می کنند.

وی ازبررسی لایحه تقدیمی دولت به مجلس در خصوص حمایت از مالکیت فکری، ادبی و هنری در کمیسیون‌های قضایی، فرهنگی و صنایع مجلس شورای اسلامی خبر داد و اظهار امیدواری کرد این موضوع در آینده‌ای نه چندان دور به سرانجام روشنی برسد.

نوش آبادی که در ابتدای نشست خبری خود آمارهایی مبنی بر رشد ۵۰ درصدی فروش کتاب در نمایشگاه امسال در ۵ روز نخست برگزاری آن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، رضایتندی ۶۷ درصدی بازید کنندگان از اطلاع رسانی نمایشگاه، اظهار رضایت ۷۶ درصدی مردم از خدمات رفاهی نمایشگاه کتاب، اظهار رضایت ۶۵ درصدی ناشران و غرفه داران در مورد امنیت سالنها، اظهار رضایت ۷۰ درصدی مردم از نحوه برخورد مسئولان و غرفه داران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه نام مرکز یا کمیته ای که این آمارها را برآورد و به صورت رسمی اعلام کرده است چیست و میزان اعتبار آن چقدر است؟ گفت: این گزارش ها توسط بخش نظارتی دستگاه فرهنگی یا همان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهیه می شود البته ممکن است سایر بخش های فرهنگی نسبت به ارائه گزارش ها و آمارهایی در این زمینه اقدام بکنند اما گزارشی که بنده ارائه کردم برگرفته از آمارهای نهادهای نظارتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

نظر شما