شناسهٔ خبر: 32565 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لزوم ارائه پایان نامه برای ورود به هر مقطع/اهمیت حفظ سنت‌های حوزه

رئیس حوزه علمیه امام رضا (ع) گفت: ارائه پایان نامه در گذشته در مقطع عالی حوزه یعنی سطح ۳ و ۴ الزامی بود اما در حوزه علمیه امام رضا طلاب برای ورود به هر مقطع باید پایان نامه بنویسند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ حجت الاسلام مصطفی حسینی نیشابوری با اشاره به برنامه های آموزشی و علمی در حوزه علمیه امام رضا (ع) گفت: در حوزه علمی و آموزشی یکی از برنامه های ما عمل به منویات مقام معظم رهبری و توصیه های ایشان در خصوص موضوعات آموزشی در حوزه های علمیه است و رهبری حدود ۲۰ سال است که به دنبال این هستند تا حوزه خودش را متحول کند و البته باید این تحول به خوبی مدیریت شود.

وی افزود: برای تحول در حوزه آموزشی و علمی هدف این نیست که سنت های خوب و گرانبهای حوزه مانند مباحثه، پیش مطالعه، انس مستمر و مدام از ابتدا تا انتها با استاد به فراموشی سپرده شود، بلکه باید این فضا ها تقویت شود، امروزه حتی بسیاری از کشورها به مباحثه علمی توجه می کنند و هدف ما این است که این سنت ها که کمرنگ شده را تقویت کنیم.

رئیس حوزه علمیه امام رضا (ع) در خصوص سیستم آموزشی حوزه علمیه گفت: در گذشته سیستم علمی حوزه های علمیه پژوهش محور بوده و بسیاری از اساتید را به خاطر همین روش علمی همه می شناسند و با آثاری که منتشر کرده اند معروف هستند و کارهای پژوهش آنقدر پررنگ بوده که اثر به خوبی شناخته می شود. هدف ما این است که در حوزه علمیه امام رضا (ع) موضوع پژوهش را پررنگ کنیم و در روند نمره دادن به طلبه ها موضوع پژوهش را حتما مورد توجه قرار دهیم.

حجت الاسلام نیشابوری گفت: برنامه دیگر در حوزه علمیه امام رضا (ع) داریم ایجاد ارتباط با خانواده طلاب است و شرایط علمی و اخلاقی طلاب را به اطلاع خانواده آنها برسانیم و در حوزه های مختلف از آنها همراهی و همکاری بطلبیم و در شرایط حساس فعلی جامعه، خانواده طلاب هم در وضعیت علمی و تربیتی فرزندان خود سهیم باشند.

وی در پاسخ به این سوال که بودجه کافی برای انجام فعالیت های پژوهشی دارید؟ گفت: نسبت به مدارس علمیه دیگر تلاش کردیم بودجه خوبی را برای پژوهش قرار دهیم و در حوزه پژوهش حق پژوهانه را تصویب کردیم تا افراد برای نوشتن و انجام پژوهش تشویق شوند و در ادامه مقاله و پژوهش نویسنده در مجلات مرتبط به چاپ می رسد.

رئیس حوزه علمیه امام رضا (ع) اظهار داشت: موضوع دیگری در قوانین و ضوابط حوزه علمیه امام رضا (ع) دیده شده این است که طلاب از مقطعی به مقطع دیگر حتما باید پایان نامه بنویسد که این موضوع در گذشته تنها برای مقطع عالی حوزه یعنی سطح ۳ و ۴ وجود داشت.

نظر شما