شناسهٔ خبر: 32586 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آیت‎الله جوادی آملی: کار حوزه و دانشگاه تعلیم و تعلیل است

آیت‌الله جوادی آملی معتقد است که تعلیم و تعلیل دو کار مهم حوزه و دانشگاه است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی بعدازظهر چهارشنبه در دیدار مسئولان تشکل‌های شاخص جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی اظهار کرد: تشکل‌های شاخص که وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی هستند، با همه نیروهای تبلیغی فرق دارند.

وی با اشاره به دو هدف مشترک حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کارهایی که در حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌شود تعلیم و تعلیل است، یعنی کار حوزه مجتهدپروری و کار دانشگاه استادپروری است.

این مرجع تقلید ادامه داد: حوزه علمیه، احکام و معارف را به طلبه‌ها یاد می‌دهد که این مرتبه تعلیم است ولی وقتی طلبه‌ها به مرحله خارج می‌رسند، تعلیل و استدلال و برهان آنها را شکوفا می‌کنند.

آیت‌الله جوادی آملی گفت: اگر کسی در چند سال اول، در تعلیم موفق شد یک عالم دینی در حد تقلید است و اگر دوران تعلیل را به پایان رساند و علل و براهین احکام را مجتهدانه یاد گرفت، مجتهد می‌شود.

استاد برجسته حوزه ادامه داد: دانشگاه‌ها هم همین کار را دارند و خروجی آنها استادپروری است. در دانشگاه کسی که طبیب می‌شود اول بیماری را برای او مشخص می‌کنند، بعد دارو را تجویز می‌کنند و به او می‌گویند این دارو آن بیماری را درمان می‌کند. بعد به بیمارستان‌ها می‌رود و تجربه می‌بیند ولی هنوز که هنوز است راز دارو را نمی‌داند اما در دوران پایانی پزشکی راز و رمز دارو را می‌آموزد و از این به بعد، این شخص طبیب می‌شود.

نظر شما