شناسهٔ خبر: 32589 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کودکان کار به نمایشگاه کتاب آمدند

در هشتمین روز فعالیت بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، کودکان کار به بازدید از غرفه های ناشران کتاب های کودک و نوجوان پرداختند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ تعدادی از کودکان کار تحت پوشش انجمن حمایت از کودکان کار عصر امروز ۲۳ اردیبهشت ماه به نمایشگاه کتاب آمدند. کودکان تحت پوشش این انجمن همراه با مربیان خود از غرفه های مبتکران، نغمه نواندیش، آسمان خیال، افق، قدیانی و... دیدن و بسته های فرهنگی دریافت کردند. 


انجمن حمایت از کودکان کار با بیش از ۶۰۰ کودک تحت پوشش به حمایت از این گروه در معرض آسیب می پردازد.



** کتاب موسیقایی در ایران بررسی می شود

کتاب «موسیقایی در ایران» روز پنجشنبه ۲۴اردیبهشت ماه در سالن کتاب و هنر رواق شرقی مصلی امام خمینی (ره) بررسی می شود.

این نشست با حضور حمیدرضا اردلان، مدرس دانشگاه هنر، هومان اسعدی، پژوهشگر و مدرس موسیقی و حسین یاسینی، نویسنده حوزه موسیقی از ساعت ۱۷ روز پنجشنبه ۲۴ اردیبهشت برگزار می شود.

براساس اعلام کمیته علمی- فرهنگی، نشست «بررسی و تحلیل جایگاه پژوهش های قرآنی محققان حوزه در کتاب سال حوزه» نیز از ساعت ۱۴ و با حضور حجت الاسلام مهدی حقی، دبیر علمی کتاب سال حوزه، حجت الاسلام رضا مختاری و دکتر مرتضی کریمی نیا در سالن برگزیدگان و کارنامه نشر برگزار خواهد شد.

همچنین این کمیته در روز پنج شنبه از ساعت ۱۱ میزبان نشست مشترک شرکت کنندگان خارجی نمایشگاه با دست اندرکاران اقلیت ها و از ساعت ۱۶:۳۰ نیز میزبان نشست جریان شناسی فرهنگی تاریخ معاصر و فرقه گرایی است.



**استان فارس می تواند استراتژیست فرهنگی کشور باشد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس در روز پاسداشت این استان در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: این استان با توجه به دارا بودن ظرفیت های اجتماعی و قومی می ـواند استراتژیست فرهنگی کشور باشد.

در مراسم پاسداشت روز فارس در هشتمین روز نمایشگاه، بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس و جمشید رضایی، رئیس اداره چاپ و نشر این استان سخنرانی کردند.

مریدی در این نشست اظهار کرد: استان فارس این توانایی را دارد که باتوجه به ظرفیت ها و سرمایه های اجتماعی و داشته های خرده فرهنگ های گوناگون خود، سهم مهمی در صنعت نشر کشور ایفا کند و استراتژیست فرهنگی کشور باشد. استان فارس با حضور در دوره های قبل نمایشگاه کتاب تهران جایگاه خود را در صنعت نشر کشور به تثبیت رسانده است.

وی با اشاره به مشکلات ناشران این استان افزود: فارس به دلایلی چون دوری از پایتخت و برخی کم لطفی ها مشکلات بسیاری را در حوزه صنعت نشر دارد اما با همت و پشتکار ناشران این استان همواره در نمایشگاه های کتاب فعال بوده ایم. در این راستا عهد و پیمانی برای رشد و ترویج کتابخوانی با ناشران بسته ایم که امیدواریم تاثیرات خود را در حوزه چاپ و نشر به جا بگذارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با اشاره به نمایشگاه های کتاب استان ها، عنوان کرد: اگر هر استان میزبان کامل برگزاری این نمایشگاه ها باشد، شاهد اتفاقات مثبتی در حوزه نشر شهرستان ها خواهیم بود. این امر نیازمند کار ریشه ای و مبنایی است که امیدواریم با همت ناشران استان و مساعدت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن دست پیدا کنیم.

رضایی نیز در این نشست با اشاره به قدمت و اعتبار صنعت چاپ و نشر استان فارس، اظهار کرد: اسناد و مدارک تاریخی نشان می دهند که ۲۰ سال قبل از آنکه صنعت چاپ در تبریز پایه گذاری شود، این صنعت در شیراز وجود داشته است. همچنین عنوان قدیمی ترین ناشر کشور نیز متعلق به حاج محمدباقر ملک الکتاب، از اهالی فارس است. 

وی در ادامه به ارائه آماری از ناشران فعال استان فارس پرداخت و گفت: ۳۳۰ ناشر در فارس وجود دارند که از این تعداد ۱۸۰ ناشر فعال و دارای پروانه معتبر هستند. همچنین ۲۲۰ چاپخانه در این استان داریم. در سال های اخیر، توسعه و تجهیز چاپخانه های استان را دنبال کردیم که به موفقیت هایی در این زمینه نیز دست یافته ایم. 

رضایی افزود: چاپخانه های استان فارس توانسته اند بخش های لیتوگرافی، چاپ و صحافی را در یک مکان متمرکز کنند و همین امر موجب شده تا بیش از ۷۰ درصد از کتاب های ناشران ما در خود استان به چاپ برسد.

نظر شما