شناسهٔ خبر: 32599 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از ۲۶ عنوان کتاب وزارت خارجه در نمایشگاه کتاب تهران

در مراسمی با حضور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه ۲۶ عنوان کتاب در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران رونمایی شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه در مراسم رونمایی این کتاب ها که توسط وزارت امورخارجه منتشر شده در سرای اهل قلم نمایشگاه کتاب تهران گفت: خرسندیم در کنار وظیفه اصلی در عرصه تدوین و نگارش کتاب های مفید نیز فعالیت داریم.

ابراهیم رحیم پور افزود: مذاکرات هسته ای و وضعیت موجود در منطقه نمونه های سنگینی از وظایف این وزارتخانه است که ملت شاهد آن هستند.

معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه اظهار کرد: کتاب های نگارش شده به اصلاح مسیر دیپلماسی کمک می کند. 

رحیم پور با بیان خاطراتی از زبان سفرای کشورهای مختلف افزود: ایران دانشگاه مهم و پرباری برای سیاست مداران دنیا است و قوی ترین افراد کشورها برای کار در ایران انتخاب می شوند زیرا تغییر و تحولات سیاسی منطقه و موضع گیری ایرانی ها درخصوص آن مورد توجه همه کشورهای جهان است.

رییس اداره نشر وزارت امور خارجه نیز با اظهار خرسندی از سه دهه فعالیت این وزارتخانه در زمینه چاپ صدها عنوان کتاب درخصوص سیاست خارجی گفت: ۲۶ عنوان کتاب چاپ شده در سال های ۹۳ و ۹۴ در این مراسم رونمایی شد که برخی از آنها همچون کتاب خاطرات شفاهی سیدمحمد صدر منحصر به فرد است.

مرتضی دامن پاک افزود: عناوین کتاب های منتشر شده در این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه سال قبل به دو برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در تلاشیم با همکاری استادان و صاحبنظران خلع و کمبود منابع مورد نیاز عرصه سیاست را پر کنیم و در این خصوص منتظر ارائه آثار صاحبنظران برای انتشار هستیم.

رییس اداره نشر وزارت امور خارجه درخصوص برنامه های آتی این اداره نیز گفت: از دو سال گذشته عرضه نشریات وزارت امور خارجه در استان های کشور آغاز شده و در صدد هستیم با استفاده از کارشناسان اهل فن آثار خود را به زبان های خارجی نیز منتشر کنیم.

دامن پاک با انتقاد از فضای کم غرفه وزارت امور خارجه و مکان نامناسب آن از رییس نمایشگاه کتاب درخواست کرد تا در سال آینده این نقیصه برطرف شود.

نویسنده کتاب روابط ایران و انگلیس در سال های ۱۲۹۵ تا ۱۳۲۰ نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: تدوین این کتاب در مدت پنج سال و با استفاده از منابع موجود در آرشیو وزارت امور خارجه و تمام منابع چاپ شده در این خصوص انجام شده است.

سجاد راعی افزود: در این کتاب به روابط ایران و انگلیس در زمان اشغال ایران و بررسی اعمال انگلیس که به کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۲۰ منتهی شد، پرداخته شده است.

وی افزود: حفظ سلطنت پهلوی و در پس آن تسلط بر منابع نفتی ایران توسط انگلیس و همراه کردن آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد از جمله مباحث پرداخته شده در این کتاب است.
 

نظر شما