شناسهٔ خبر: 32601 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آذرآیین: از لحاظ سرانه مطالعه فقیر هستیم

قباد آذرآیین گفت: طی چند سال اخیر به برگزاری نمایشگاه کتاب در مکان مصلی انتقاد کرده‌ایم. در واقع مصلی مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ آذرآیین در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرد: اهل قلم و اهل کتاب بارها گفته‌اند که مصلی مکان مناسبی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نیست. غرفه‌ها در اینجا کوچک و تنگ و حتی خود ناشران هم از این وضع به ستوه آمده‌اند. معتقدم که اینجا جای مناسبی برای نمایشگاه کتاب نیست و تنگی جا نیز در شأن کتاب نیست.
 
نویسنده داستان «اتوبان» افزود: در جلسه‌ای که برای تعیین پایتخت کتاب بود من هم حضور داشتم و در آن شرکت کردم. این کار به گمانم کار بسیار خوبی است و رقابتی به وجود می‌آید که دیگر استان‌ها هم برای این‌که به پایتخت کتاب برسند تلاش کنند اما به لحاظ سرانه مطالعه و کتابخانه خودتان هم بهتر می‌دانید که دچار فقر نزدیک به مطلق هستیم.
 
آذرآیین توضیح داد: کشوری که مهد کتاب و فرهنگ و تمدن بوده امروز با فقر کتابخوانی روبه‌روست. امیدوارم مسوولان حرکتی در این باره داشته باشند تا وضع نابسامان کتاب و کتابخوانی تکانی بخورد.
 
وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست نمایشگاه کتاب‌های درسی و کمک آموزشی را در زمان دیگری برگزار کنند تا نمایشگاه کتاب به شکلی تخصصی‌تر شود، ادامه داد: چه لزومی دارد که کتاب‌های آموزشی در کنار کتاب‌هایی قرار بگیرد که صرفاً برای مطالعه تولید شده. این یکی دیگر از عیب‌های نمایشگاه کتاب است. کتاب‌های آموزشی بیشتر جنبه سودآوری و بازرگانی دارند و بنابراین مسلماً اگر این دو نمایشگاه از یکدیگر جدا شود مانوری برای اهل قلم و کتابخوان‌های حرفه‌ای ایجاد خواهد شد.
 
این نویسنده یادآور شد: اگر چنین شود فرصت بیشتری پیش می‌آید که نویسندگان و ناشران یکدیگر را ببینند. در واقع این‌که کتاب‌های کمک درسی را در کنار کتاب‌های دیگر قرار دهیم توهین به کتاب‌های ارزشمند است. امیدوارم مسوولان پی ببرند که مردم چه‌قدر به کتاب و کتابخوانی علاقه‌مندند و گامی در راستای تحقق این امر بردارند.
 
آذرآیین متولد ۱۳۲۷ مسجدسلیمان است. داستان کوتاه «اتوبان» رمان «عقرب‌ها را زنده بگیر» که در فضای نوستالژیک برای مخاطبان نوجوان نوشته شده است و همچنین مجموعه‌ داستان «چه سینما رفتنی داشتی یدو!؟» که شامل ۱۳ داستان است نام برخی از کتاب‌های اوست.

نظر شما