شناسهٔ خبر: 32613 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایستگاه‌های شهری کتاب نجات نمایشگاه از آشفتگی موجود را تضمین می‌کند

مدیر انتشارات پیام آزادی معتقد است که با تعبیه ایستگاه‌های کتاب در نقاط مختلف شهری در ایام سال می‌توان نمایشگاه کتاب تهران را از وضع آشفته موجود رهایی داد و آن را به نمایشگاه واقعی کتاب نزدیک‌تر کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ جواد جاسبی وجدانی مدیر انتشارات پیام آزادی گفت:‌ استقبال مردمی از نمایشگاه کتاب تهران نشان دهنده ذوق و علاقه جامعه به کتاب است،‌ اما با انجام یک تخحقیق میدانی می‌توان متوجه ناراضی بودن بازدیدکنندگان شد که یا به نتیجه مطلوب خود که همان دستیابی به کتاب مورد نظر خود می‌باشد نرسیده و بیشترین زمان خود را صرف گشت‌زنی در میان غرفه‌های ‌نمایشگاه کرده‌اند.

وی ادامه داد:‌ این ظرفیت و نواقص نشان‌دهنده این است که اگر مراکزی به وسعت هایپر مارکت‌ها برای خرید کتاب یا به عنوان ایستگاه کتاب در مناطق مختلف ایجاد شود و با غرفه‌بندی خاص و تقسیم‌بندی کتاب بر اساس محتوا که باعث کم‌تر شدن زمان هدر رفت تا رسیدن به کتاب مورد نیاز می‌شود و هم‌چنین رونق فضای فرهنگی کشور را موجب خواهد شد.

جاسبی تصریح کرد:‌ این ایستگاه‌ها با توجه به یک نوع موجود در بازار کتاب و تیراژی که هم اکنون وجود دارد، می‌تواند در وقت و هزینه و سرخورده شدن مخاطب کمک کنند و نمایشگاه‌های بین‌المللی را به جایگاه واقعی خود یعنی نمایشگاه کتاب تبدیل کند.

وی ادامه داد:‌ این ایستگاه‌های کتاب می‌‌تواند با ایجاد فضاهای مناسب به شناخت از مراجعه کننده و بازار به جامعه نشر کمک شایانی داشته باشد.هم‌چنین این در دسترس بودن کتاب باعث حرکت روز افزون جامعه به سمت تعالی می‌شود. از دیگر برنامه‌های مناسب معرفی کتاب در بخش های مختلف رسانه است که می تواند با تاسیس شبکه کتاب و محصولات فرهنگی کمک شایانی در این راستا باشد.

مدیر انتشارات پیام آزادی افزود:‌ من احساس می‌کنم،‌ ما هنوز نتوانسته‌ایم‌، در مخاطب احساس نیاز را ایجاد کنیم، اگر ما بتوانیم از سنین پایین کاری کنیم که در مخاطب این نیاز احساس شود، که باید به سمت کتاب بروند. به دلیل اینکه مرجعی موثق است. پایگاه‌های مجازی مرجع نیستند، هر کسی می‌تواند در محتوای آن دخل و تصرف کند. اما کتاب‌ در حکم مرجعی مطمئن است که می‌تواند به مخاطب کمک کند‌.

وی در پایان سخنان خود گفت:‌ در سال‌های گذشته همواره از مشکلات اقتصادی نشر دم زدیم اما این روی سکه که مخاطب نشر باشد را نادیده گرفته‌ایم،‌ به نظر من گرانی کتاب دلیل قابل قبولی برای نخریدن کتاب از سوی مخاطبان نیست.

نظر شما