شناسهٔ خبر: 32638 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رئیس نمایشگاه کتاب تهران: فروش نمایشگاه کتاب امسال از مرز ۷۰ میلیارد تومان می‌گذرد

سیدعباس صالحی با اشاره به ثبت ۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش کتاب در تراکنش‌‌های بانکی ۱۰ روز گذشته، پیش‌بینی کرد تا پایان نمایشگاه این آمار از مرز ۷۰ میلیارد تومان بگذرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، سید عباس صالحی معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در آیین اختتامیه این نمایشگاه که عصر دیروز شنبه (۲۶ اردیبهشت ماه) در ضلع جنوبی مصلی بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد، تقارن این مراسم را با جشن مبعث به فال نیک گرفت، گفت: اگر مبعث مبنایی برای تحول است که هست، امیدوارم امسال هم نمایشگاه کتاب نقطه عطفی در تاریخ نشر کشور باشد.

وی افزود: از بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون ۹۶۲ هزار عنوان کتاب در ایران چاپ شده و رهبر انقلاب هم در دیداری که از نمایشگاه داشتند، دو نکته مهم را در این خصوص تاکید داشتند؛ نکته اولی که فرمودند این بود که این آمار هنوز با ظرفیت ایران فاصله دارد و نکته دوم این بود که این آمار، آمار مهمی است و باید روی آن تبلیغ کنیم.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سپس گفت: ما در ردیف هفدهم یا هجدهم چاپ کتاب در جهان قرار داریم و باید قدر آن را بدانیم.

صالحی با اشاره به ویژگی‌های نمایشگاه امسال کتاب تهران افزود: نگاه دولت تدبیر و امید در برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، تفویض امور به اهالی خودش بوده است که در این خصوص بحث واگذاری نمایشگاه کتاب به تشکل‌ها در قالب یک پروسه مطرح شد و ما امسال اولین گام آن را تجربه کردیم.

وی تاکید کرد: امور حوزه فرهنگ را باید به اهلش واگذار کرد و دولت باید در حوزه سیاستگذاری، نظارت و هدایت، حرکت کند. با حرکتی که امسال صورت گرفت، ما در حال حاضر احساس می‌کنیم که از این تجربه سربلند بیرون آمده‌ایم.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با اشاره به تقویت وجه بین‌المللی نمایشگاه کتاب تهران و لزوم صیانت از عنوان «بین‌المللی» این رویداد فرهنگی، یادآور شد: در همین راستا ما امسال حضور خوب و موثر کشور عمان را در نمایشگاه کتاب تهران و در یک غرفه ۳۰۰ متری با برنامه‌های مختلف و نشست‌های گوناگون شاهد بودیم؛ این مساله سرآغازی است برای ورود ما به حوزه جهان عرب.

صالحی تاکید کرد: حضور روسای نمایشگاه‌های کتاب پاریس، بولونیا و پکن و حضور وزرای فرهنگ کشورهای مختلف و همچنین نامگذاری هر یک از روزهای نمایشگاه کتاب تهران به نام یکی از کشورها و دهها فعالیت بین‌المللی دیگر در این دوره، نمایشگاه کتاب تهران را به فرصتی بی‌بدیل برای توسعه تعاملات فرهنگی با محور «نشر و کتاب» تبدیل کرد.

وی در ادامه با ذکر آماری از فروش کتاب در نمایشگاه امسال و تاثیر این رویداد در تقویت بدنه نه چندان قوی صنعت نشر کشور، گفت: بر اساس آمارهایی که تا ظهر امروز به ما ارائه شده است، تنها از طریق تراکنش‌های بانکی ۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان کتاب از نمایشگاه خریداری شده است، در حالی که در سال ۹۳ کل تراکنش مالی ۴۶ میلیارد تومان بود. ما البته پیش‌بینی می‌کنیم که فروش نمایشگاه تا پایان امروز که روز آخر این رویداد است، به ۷۰ میلیارد تومان بالغ شود که با توجه به تورم ۱۵ درصدی، ما حدود ۵۰ درصد رشد را در فروش کتاب تجربه کرده‌ایم.

رئیس بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران سپس از امضای دو تفاهمنامه میان معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و شرکت پست و همچنین شرکت قطارهای مسافربری رجا طی روزهای گذشته خبر داد که بر اساس آنها ناشران از این پس خواهند توانست با ۴۰ درصد تخفیف، مرسوله‌های پستی خود را به دست متقاضیان‌شان برسانند و این یعنی اینکه کتاب ارزانتر به دست مصرف‌کننده می‌رسد. همچنین بر اساس تفاهمنامه دوم مقرر شد که در هر قطار یک کتابخانه ایجاد شود که این مساله هم می‌تواند در افزایش سرانه مطالعه تاثیرگذار باشد.

وی همچنین به حضور متراکم مقامات مسئول از روسای قوا گرفته تا وزرا و مدیران تصمیم‌‌ساز در نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت: ناشران و پدیدآورندگان کتاب‌ها در نشست‌هایی که با این عزیزان برگزار شد، نکات و دغدغه‌های خود را با آنها در میان گذاشتند.

صالحی در ادامه ضمن تشریح خدماتی که به مراجعه‌کنندگان به نمایشگاه کتاب امسال ارائه شده است، از بهبود نحوه توزیع یارانه‌های حمایتی وزارت ارشاد بین جمعیت کتابخوان کشور با تاکید وزیر ارشاد در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران سخن گفت و در ادامه با اشاره به نتایجی که از افکارسنجی‌های روزانه نمایشگاه کتاب تهران به دست آمده است، گفت: میزان رضایت نسبی بازدیدکنندگان از نمایشگاه کتاب تهران در مجموع ۳۴ درصد و میزان رضایت نسبی غرفه‌داران از نمایشگاه کتاب امسال در مجموع ۳۳ درصد نسبت به سال گذشته بهبود یافته است.

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنرانی خود را با تقدیر از وزیر ارشاد، اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران و تشکل‌های نشر و همچنین ۷۰ سازمان و نهادی که در برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همکاری و همیاری داشته‌اند از جمله شهرداری تهران، نیروی انتظامی و دستگاه‌های امنیتی، به پایان برد.

نظر شما