شناسهٔ خبر: 32712 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اکثر سؤالات مراجعه‌کنندگان در زمینه تربیت و کلام است

مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با بیان اینکه استقبال مراجعه‌کنندگان در این دوره نسبت به دوره‌های قبل بهتر بود گفت: اکثر سؤالات مراجعه کنندگان در زمینه تربیت و کلام است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛  اگر اهل بازدید از نمایشگاه‌های مختلف فرهنگی و هنری باشید، حتماً نگاهتان به غرفه‌ «پاسخگویی به شبهات دینی و سؤالات شرعی» در این نمایشگاه ها خورده است؛ غرفه‌ای که افراد مختلف از هر طیف فکری و سنی و جنسی می‌توانند به آنجا بروند و سوالات وشبهات دینی و شرعی خود را با کارشناسان ان غرفه در میان بگذارند؛ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هم از این جهت که به‌صورت وسیع برگزار می‌شود و هم از جهت اینکه تعداد بازدیدکنندگان آن زیاد است، فرصت خوبی است که در آن، این غرفه برپا بشود و افراد این فرصت را غنیمت بشمرند و پاسخ مستدل بسیاری از سوالات و شبهات دینی خود را دریافت کنند.

برهمین اساس غرفه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم امسال نیز برای بار دوم در نمایشگاه کتاب تهران حاضر شده بود و به گفته مدیر این مرکز میزان استقبال مراجعان در این دوره از نمایشگاه کتاب تهران نسبت به سال گذشته قابل قیاس نبوده است و افراد بیشتری برای درمیان گذاشتن مسائل دینی خود به این غرفه مراجعه کردند.

 به بهانه برپایی این غرفه در این دوره از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران نزد حجت الاسلام والمسلمین حسن رضایی‌مهر، مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم، رفتیم تا چندوچون فعالیتهای این مرکز و غرفه را در ایام نمایشگاه کتاب تهران از وی جویا شویم.

رضایی‌مهر در ابتدا گفت: مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم یکی از اولویت هایش ارتباط با مردم و پاسخگویی به سوالات آنهاست. به همین دلیل حضور در نمایشگاه‌های کتاب و قرآن و امثال آن از سال ۱۳۷۹ که این مرکز تصویب شده است در دستور کار قرار دارد و این مرکز، تنها مرکز رسمی حوزوی پاسخگویی است. از سال گذشته این غرفه به عنوان یک امر نهادینه شده و به صورت رسمی و جداگانه صاحب غرفه شد تا به مردم خدمات بیشتری ارائه دهد. تاقبل از آن به این شکل نبود که کارشناسان ما یک غرفه مستقل و وسیع در اختیار داشته باشند، اما از سال گذشته این مرکز صاحب غرفه جداگانه‌ای شد که خوشبختانه با استقبال خوب مردم مواجه شد.

وی در ادامه گفت: اگرچه ما قصد داشتیم که تعداد غرفه هایمان را بیشتر کنیم ولی همه چیز به ما مربوط نیست و طرف دیگر قضیه هم وزارت ارشاد است که مناسبات و مقررات خاص خود را دارد ولی به هرترتیب ما مشکلی برای حضور در هیچ نمایشگاهی نداریم و امیدواریم که تعاملمان باسایر نهادها و سازمان ها بیشتر شود.

وی با اشاره به اینکه  استقبال مراجعه‌کنندگان در این دوره نسبت به دوره‌های قبل بهتر بود و تعداد مراجعین هم افزایش یافته است افزود: براساس آمارها وپژوهش هایی که درباره تعداد بازدیدکنندگان به این غرفه صورت گرفته است امسال، هم تعداد مراجعان بیشتر شده و هم سوالات تخصصی‌تر شده است و این موضوع به این معناست که حدود ۱۰-۱۵ از افراد عادی که سوالات معمولی داشتند کاسته شده و در عوض به تعداد افراد متخصصی که سوالاتشان در سطح بالا بوده، اضافه شده است. به همین دلیل بنده فکر می کنم که سطح علمی نمایشگاه از سال قبل بالاتر رفته و وضعیت مطلوب‌تر شده است.

پاسخگویی به شبهات

رضایی مهر ادامه داد: هدف اصلی ما از حضورمان در نمایشگاه کتاب تهران این است که همه بدانند حوزه در در بین مردم حضور دارد. ضمن اینکه مطلع باشند جواب سوالات خود را باید از چه کسی بگیرند. همه سعی‌مان هم این است که بتوانیم با بیانی منطقی و مستدل و کلامی مهربان پاسخ سوالات آن ها هم در حوزه دینی و متافیزیکی و هم حتی مسائل فیزیک را در حد توانمان پاسخ دهیم.

وی در ادامه به تعدا مراجعان به غرفه مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم اشاره کرد و گفت: در دوره قبلی حدود ۱۲ هزار نفر به غرفه پاسخگویی به شبهات مراجعه کردند،‌ در دوره فعلی هنوز آمارگیری دقیق انجام نشده است اما بررسی های اجمالی بیانگر حدود بیست هزار مراجعه کننده در این ۱۰ روز نمایشگاه است. به نظر خودمان این عدد به نسبت ۱۰ روز رقم قابل توجهی به‌نظر می‌رسد چون این رقم معادل فعالیت دو سه سال مرکز در قم است، با این تفاوت که در قم که مرکز به‌صورت همیشگی دایر است. ما به دنبال پرسشگر هستیم اما در اینجا پرسشگر به سراغ می‌آید و به صورت داوطلبانه از ما کمک می خواهد. به گفته یکی از کارشناسان روزانه این کارشناسان به ۸۰ پرسشگر پاسخ می دادند.

مدیر مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم با تأکید براینکه اغلب سوالات مردم در حوزه تربیت و کلام است توضیح داد: اغلب مراجعان مردم در حوزه تربیت است به همین دلیل اکثر کارشناسانی که در غرفه هستند متخصصان این حوزه هستند و براساس برگه های نظرسنجی که  صورت گرفته حدود ۹۰ درصد از مراجعه کنندگان از حضور در غرفه و برخورد کارشناسان راضی بودند و تمایل داشتند که ارتباط و تعاملشان با مجموعه حفظ شود. همچنین بیشتر افرادی که به پرسش سوالات خود به این غرفه مراجعه کردند در بازه سنی ۲۰ تا ۳۵ ساله بودند.

رضایی‌مهر در پایان گفت: علاوه بر نمایشگاه کتاب تهران، در نمایشگاه‌های دیگری چون نمایشگاه کتاب استانی و نمایشگاه قرآن نیز حضور داریم. البته در نمایشگاه قرآن که پیش رو داریم هم تعداد مراکزمان بیشتر شده است هم تعداد کارشناسان. علاوه براین، در نمایشگاه قرآن نشست‌های تخصصی با حضور متخصصان و کارشناسان حوزه علم و دین برگزار خواهد شد.

نظر شما