شناسهٔ خبر: 32716 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علوم عقلی در حوزه تقویت شود/ رسالت حوزه‌های قم و خراسان

یکی از مراجع تقلید بر لزوم تقویت علوم عقلی و کلامی در حوزه‌های علمیه تاکید کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ آیت الله العظمی جعفر سبحانی در دیدار اعضای شورای برنامه ریزی حوزه علمیه خراسان که در موسسه امام صادق(ع) قم برگزار شد، با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه باید نیازهای امروز را درک کنند و در مسیر رفع نیازها گام بردارند، اظهار داشت: در گذشته علم را برای علم می خواندند اما امروز به قدری به علم نیاز است که تمام حوزه‌ها باید دست به دست هم بدهند و با همفکری، همدلی و هم زبانی نیازها را برطرف کنند.

وی با بیان اینکه امروز از طریق اینترنت فرهنگ اسلامی در معرض خطر است، گفت: فردی در خود ایران اسلامی، سایتی دارد که در آن نوشته است تمام مسائل مربوط به خداشناسی فروع است و قرآن کلام پیامبر(ص) است و ارتباطی با وحی ندارد. بنابراین پاسخگویی به این شبهات وظیفه حوزه های علمیه و طلاب است .

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه در داخل کشور دشمنانی داریم که با رسالت و نبوت و توحید می جنگند، گفت: از خارج کشور نیز دشمن، تمام مسلمانان را علیه شیعه برانگیخته و در هیچ زمانی جدال شیعه و سنی در این حد نبوده است؛ امروز آمریکا و هم پیمانانش؛ کشورهای عربی و اسلامی را تفهیم کرده اند که قدرت ایران علیه شما است و باید برای مقابله با ایران آماده باشید.

آیت الله سبحانی با اشاره به تبلیغات سوء و فشارهای برخی گروه ها به علمای معتدل در خارج از کشور، ابراز داشت: به قدری به آن ها فشار آورده اند که اگر کسی بخواهد از صلح طرفداری کند منزوی می شود و ناچار است از طرف های دیگر حمایت کند.

وی با تاکید بر اینکه فرهنگ اسلامی از داخل و فرهنگ شیعی از خارج کشور در حال خطر است، اظهار داشت: باید حوزه علمیه خراسان و حوزه علمیه قم که از حوزه های مادر محسوب می شوند در کمال ارتباط بوده و وحدت رویه داشته باشند و برنامه های این دو حوزه بزرگ در راستای حفظ اسلام و تشیع باشند خروجی فعالیت های حوزه مشهد و قم باید بتواند ضامن و نگهبان فرهنگ اسلامی و تشیع باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه از طولانی کردن برنامه ها باید کاسته شود و امروز زمانی نیست که علم اصول در دوازده سال تعلیم شود، گفت: امروز باید در اندک زمان به اهداف دست پیدا کرده و طلاب را تربیت کنیم.

این مرجع تقلید بر لزوم تقویت زبان عربی تاکید کرد و گفت: علمای ایران هرگاه به خارج از کشور می روند باید بتوانند با تسلط بر زبان عربی رسالت عظیم خود را ایفا كنند و از این طریق با مردم ارتباط برقرار کنند .

آیت الله سبحانی با تاکید بر اینکه تسلط بر زبان خارجه کمال محسوب شده اما تسلط بر زبان عربی کمال و الزامی است، اظهار داشت: حوزه باید بتواند خطیب عربی تربیت کرده و طلابی که قادر به نگارش مقاله به زبان عربی باشند پرورش دهد.

وی همچنین بر لزوم آگاه سازی از برنامه های دیگران تاکید کرد و گفت: برخی کشورهای منطقه در کشورهای دیگر برای تربیت طلاب خود با برنامه گام بر می دارند که لازم است از برنامه های آن ها آگاه باشید.

وی در ادامه بر لزوم استعدادیابی طلاب در رشته های تخصصی تاکید کرد و اظهار داشت: باید استعدادهای طلاب پیش از فراگیری علوم عمومی، در زمینه علوم مختلف سنجیده شود و سپس آن ها به هر رشته ای كه گرایش دارند هدایت و تربیت شوند .

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه بعد از رحلت مرحوم آقای فلسفی خطیب توانایی در تهران به عنوان جانشین وجود ندارد، گفت: در گذشته در مشهد خطیب های والامقامی حضور داشتند و امروز اهتمام به تقسیم طلاب در تبلیغ و تعلیم لازم است.

آیت الله سبحانی در پایان بر لزوم تقویت علوم عقلانی در حوزه تاکید کرد و گفت: باید مباحث عقلی، فکری و کلامی مطرح شود و افکار خود را در این مسائل بالا ببریم. ما طرفدار مکتب فرد نیستیم، اما بدین معنا نیست که تفکر را از بین ببریم، بلكه باید همان گونه که قرآن فرموده افکار ارتقا یابد.

نظر شما