شناسهٔ خبر: 32720 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتقاد کامکار از دفتر موسیقی

در نشست رسانه‌ای ارکستر موسیقایی«البرز» اعلام شد در اولین شب از برگزاری پروژه «شب‌های آهنگسازان ایرانی» قطعاتی منتخب از آثار هوشنگ کامکار به رهبری ارکستر سهراب کاشف و خوانندگی بیژن کامکار اجرا می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سیدمحمد حسین مقدس تفرشی مدیر اجرایی و تهیه کننده کنسرت ارکستر «البرز» در نشست خبری این برنامه موسیقایی که روز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه در تالار امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد، گفت: گروه اجرایی ما در پی فعالیت‌های ارکسترالی که از مدت ها پیش پیگر اجرای آن بوده، از ماه‌های آخر سال گذشته تلاش کرد که با انسجام بیشتری این فعالیت‌ها را ادامه دهد. از این جهت تصمیم به تاسیس ارکستر «البرز» گرفت که با تشکیل این مجموعه موسیقایی پروژه «شب‌های آهنگسازان ایرانی» استارت خورد و نتیجه این شد که روز ۲ خردادماه کنسرتی از آثار کلاسیک و قطعات ساخته شده استاد هوشنگ کامکار را به رهبری ارکستر سهراب کاشف در برج میلاد برگزار کنیم.

چگونگی شکل‌گیری ارکستر «البرز» 

وی ادامه داد: مبنای تشکیل ارکستر «البرز» به نوعی از دل تمرینات ارکستر اپرای عروسکی «عاشورا» به آهنگ‌سازی بهزاد عبدی شکل گرفت که متاسفانه به دلایل مختلف نتوانستیم اجرای زنده این نمایش عروسکی موسیقایی را در یک کنسرت اجرا کنیم اما خوشبختانه این سعادت را داشتیم که با توجه به دوستی هایی که حین تمرینات شکل گرفت، ارکستر «البرز» را تاسیس کرده و با پروژه «شب‌های آهنگسازان ایرانی» به مخاطبان معرفی کنیم. این در حالی است که برنامه ریزی انجام گرفته برای کنسرت پیش رو به نحوی بود که با سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر مقارن شد و ما نیز تصمیم گرفتیم به دلیل ارزش های این حماسه ملی و البته ملودی های ارزشمندی که استاد هوشنگ کامکار در زمینه آثار ملی دارند، فضای کار را به این سمت سوق دهیم.

تهیه کننده کنسرت ارکستر «البرز» افزود: تقریبا بیش از یک هفته است که تمرینات ارکستر با حضور نوازندگان درجه اول موسیقی کشورمان به رهبری ارکستر سهراب کاشف آغاز شده و تا اینجای کار که یک هفته به شروع کنسرت وقت داریم تمرینات به بهترین شکل ممکن پیش رفته است و ما آمادگی کامل داریم که در روز دوم خرداد میزبان علاقه مندان موسیقی باشیم.

دو کنسرت‌مایستر در یک کنسرت

تفرشی در بخشی دیگر از این نشست خبری با اشاره به حضور ارسلان کامکار در این کنسرت موسیقایی گفت: در اجراهای قبلی این افتخار را داشتیم میزبان هنرمندان ارزشمندی باشیم که همگی از بهترین نوازندگان و هنرمندان موسیقی کشورمان هستند اما در این کنسرت افتخار داریم که برای اولین بار سعادت حضور ارسلان کامکار را نیز در جمع نوازندگان به عنوان کنسرت‌مایستر داشته باشیم و بسیار خوشحالم که این بار هم همایون رحیمیان و هم ارسلان کامکار هر دو به عنوان کنسرت مایستر در کنسرت ارکستر «البرز» حضور دارند.

این تهیه کننده درباره برنامه‌های بعدی ارکستر «البرز» هم توضیح داد: به طور حتم بعد از تشکیل ارکستر «البرز» برنامه ریزی‌هایی برای اجرای مختلف و مستمر داریم که لزوما هم مربوط به مناسبت‌های مذهبی و ملی نخواهد بود اما چون یکی از بلاتکلیف‌ترین فعالیت‌های فرهنگی هنری در کشورمان فعالیت در موسیقی است، نمی توانم به طور دقیق این برنامه ها را اعلام کنم. بدون تردید بعد از ایام ماه مبارک رمضان دو برنامه موسیقایی داریم که در طی روزهای آینده در یک نشست خبری جزییات آن اعلام خواهد شد.

پوئم سمفونی خرمشهر تقدیم به عظمت تاریخ ایران

هوشنگ کامکار آهنگساز بخش ایرانی کنسرت ارکستر «البرز» هم در این نشست خبری با اشاره به انگیزه های خود برای حضور در این پروژه موسیقایی، توضیح داد: بیش از ۳۷ سال است که برای کار کردن آثارم در مجموعه های موسیقایی ارکسترال حتی یک بار هم پیشنهاد دهنده نبودم و اصولا هم دنبال چنین فضایی نیستم. وقتی متوجه شدم که این گروه موسیقایی همگی هنرمندانی قدرتمند و توانا در عرصه موسیقی هستند، به مجرد اینکه از طرف تیم اجرایی کنسرت با من برای حضور در این برنامه تماس گرفته شد با کمال افتخار پذیرفتم که آثارم را در اختیار گروه قرار دهم.

وی در معرفی قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا شود، گفت: یکی از آثاری که در این برنامه اجرا می شود، مربوط به قطعه ای درباره آزادسازی خرمشهر است؛ واقعه ای که در تاریخ ایران یک عظمت تاریخی دارد که نمی توان آن را توصیف کرد. اینکه عده ای از مردم سرزمین ما در زمان جنگ با دستان خالی از کوچه، خانه و خانواده خود دفاع کردند و نگذاشتند یک وجب از خاک این مملکت به دشمن سپرده شود، موضوع بسیار ارزشمندی برای من است که چندین سال پیش تبدیل به «پوئم سمفونی خرمشهر» شد.

بازهم روایت جاودانه «کجایید ای شهیدان خدایی»

سرپرست گروه کامکارها در توضیح قطعه دیگری از این کنسرت نیز افزود: قطعه دیگری که در این کنسرت به خوانندگی بیژن کامکار اجرا می شود قطعه «کجایید ای شهیدان خدایی» است که یادآور دلیرمردانی است که به خاطر دفاع از عدالت انسانی، دوستی و برابری، جان خود را از دست دادند. من این قطعه را در سال ۶۰ نوشتم و دقیقا در زمانی نوشتم که مرکز موسیقی آن دوران به آهنگسازان اجازه آهنگسازی روی اشعار شاعرانی که زنده نبودند، نمی داد اما من این کار را بر روی یکی از اشعار مولانا انجام دادم و خوشبختانه به گونه ای در دل ها و یادها ماند که امروز حتی در دسته جات سینه زنی و نوحه خوانی آن را اجرا می کنند.

وی بیان کرد: در کنار این‌ها قطعه دیگری به نام «انفال» را برای این کنسرت آماده کرده ام و تا آنجایی که به یاد دارم برای اولین بار است که در ایران اجرا می شود. این قطعه به نوعی بر گرفته از جنایات صدام حسین است که در زمانی تعداد زیادی از مردمان کرد را آواره و مردهای این قوم را زنده به گور کرد؛ فاجعه ای که نه تنها مربوط به یک منطقه خاص نیست بلکه می تواند در مقیاس های جهانی مورد توجه قرار گیرد. من امیدوارم کسانی که این قطعه را در روز کنسرت می شنوند این واقعه دردناک را تجسم کنند.

رونمایی از سیاوش کامکار سنتور نواز

کامکار در ادامه صحبت‌های خود به اجرای یک کنسرتینو برای سنتور در این کنسرت اشاره کرد و گفت: این قطعه که اگر حمل بر خود ستایی نشود فقط توسط اردوان کامکار و سیاوش کامکار قابل اجراست برای ارکستر سمفونیک و سنتور نوشته شده است. در این قطعه سیاوش کامکار پسر بردارم پشنگ کامکار، به عنوان نوزانده سنتور حضور خواهد داشت که مانند سالهای پیشین که اردوان کامکار را با اجرای چند قطعه در کنسرت هایمان به مخاطبان معرفی کردیم، این قطعه به نوعی رونمایی از سیاوش کامکار هم هست. چرا که این قطعه به نوعی نشانگر قدرت نمایی نوازنده است که همین می تواند بهترین فرصت برای سیاوش باشد. البته من برای این کنسرت قطعه ای را به صورت «بیز» آماده کردم که اگر تماشاگران از کلیت برنامه خوششان بیاید آن را نیز اجرا خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه برای اجرای آثارش فقط با ارکسترهای با کیفیت کار می کند، گفت: هر ارکستر دولتی و غیر دولتی که از من برای اجرای آثار دعوت می کند باید دارای کیفیت های لازم باشد که من راضی به اجرای کارهای آنها باشم و مطمئن باشید اگر تشخیص بدهم وضعیت به این شکل است به طور حتم با افتخار با آن گروه موسیقایی کار خواهم کرد. بنابراین هیچوقت کاری نخواهم کرد که خودم بروم و پیشنهاد بدهم که لطفا اثر من را کار کنید.

گلایه جدی از دفتر موسیقی وزارت ارشاد

این آهنگساز در رابطه با ماجرای خارج شدنش از شورای فنی ارکسترهای دولتی توضیح داد: چند ماه پیش با من تماسی گرفته شد که فلانی، شما عضو شورای فنی ارکسترها هستید و باید در فلان تاریخ در یک جلسه پیرامون همین موضوع حضور داشته باشید. من به آنها گفتم آخر با چه مبنایی بدون اینکه به من اطلاع بدهید که آیا رضایت دارم یا ندارم، من را به عنوان شورا انتخاب می کنید. به هر ترتیب ماجرا گذشت و من متوجه شدم که علی رهبری به عنوان مدیر هنری ارکستر سمفونیک تهران انتخاب شده و وقتی متوجه این موضوع شدم خیلی خوشحال شدم و پذیرفتم که با این مجموعه همکاری داشته باشم. بعد از اینکه در جلسه اول حضور پیدا کردم در عرض نیم ساعت به من حکم عضویت شورای فنی را دادند. در دومین جلسه بود که متوجه شدیم این شورا منحل شده و دوستان نیز به ما در این زمینه اطلاعی ندادند و این گله جدی من به دفتر موسیقی است که چرا با ما این چنین رفتار می کنند.

ایمان دارم مردم کنسرت خوبی می بینند

سهراب کاشف رهبر ارکستر «البرز» هم در این نشست خبری تصریح کرد: من ایمان دارم که این کنسرت، برنامه بسیار خوبی می شود ضمن اینکه نباید در این بین تاثیر خانواده کامکارها روی موسیقی ایرانی را انکار کرد که واقعا نقش ارزشمندی در جهت اعتلای این هنر در ایران و خارج از کشور داشتند. البته ما امیدواریم این کنسرت موسیقایی مقدمه ای برای کار کردن روی آهنگسازان ایرانی باشد که دارای توانمندی های زیادی هستند.

وی ادامه داد: رپرتوار ما دو قسمت است که بخش اول مربوط به اجرای قطعات کلاسیک است که به اعتقاد من در این بخش همه قطعات، کارهای دشواری برای اجرا هستند. در بخش ایرانی هم کارهایی داریم که برای اولین بار اجرا می شوند و به نظر من هیچ چیز بهتر از این برای یک رهبر ارکستر نیست که کنسرتی را رهبری کند که قطعات اجرایی آن برای اولین بار به مخاطب ارائه می شوند.

کنسرت ارکستر «البرز» روز دوم خرداد ساعت ۲۱:۳۰ و ۲۳:۳۰ در مرکز همایش های برج میلاد به رهبری ارکستر سهراب کاشف در قالب پروژه «شب‌های آهنگسازان ایرانی» میزبان علاقه مندان خواهد بود.

نظر شما