شناسهٔ خبر: 32748 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حدادعادل، پروفسور صفوی را چشم و چراغ اساتید زبان فارسی هند خواند

آیین بزرگداشت آذرمیدخت صفوی استاد ممتاز دانشگاه اسلامی علیگر هند برگزار شد و در این مراسم غلامعلی حداد عادل وی را چشم و چراغ اساتید زبان و ادبیات فارسی و بانوی اول زبان فارسی در هند توصیف کرد و خانم صفوی گفت که خدا را شاکرم که جنون شعر فارسی دارم و به این جنون می نازم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، غلامعلی حدادعادل شامگاه دوشنبه در مراسم بزرگداشت پروفسور آذرمیدخت صفوی استاد زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه علیگر هند که در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار شد، گفت: کسانی که در طول ۴۰ سال اخیر درباره زبان فارسی تحقیق و پژوهش کرده اند بی تردید با نام آذرمیدخت صفوی آشنا هستند.


نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: خانم صفوی از حسن اتفاق در دانشگاهی تحصیل و تدریس کرده اند که دانشگاه اسلامی علیگر و به حق سزاوارترین دانشگاه برای پاسداشت زبان فارسی است.

مهدی محقق رییس انجمن آثار و مفارخر فرهنگی ایران نیز در این مراسم ، پروفسور صفوی را یکی از خادمان زبان فارسی در سرزمین هند خواند و افزود: ایران و هند از زمان های بسیار کهن تا به امروز با یکدیگر دارای پیوندهای عمیقی هستند و امروز دورهم جمع شده ایم که برای خدمات عالیه ای که در هند برای زبان فارسی انجام داده اند، از ایشان تشکر و قدردانی کنیم.



** خدمتگذار کوچک زبان فارسی هستم

پروفسور آذرمیدخت صفوی نیز در این مراسم گفت: هیچ گاه تصور نمی کردم که کارهای من در گسترش زبان فارسی در خور اعتنا و شایان توجه باشد و من خود را خدمتگذار کوچک زبان فارسی می دانم.

این استاد زبان فارسی با بیان این که نباید پنداشت پیوندی بین ایران و هند نیست، افزود: پیوند نژادی و زبانی بین ایران و هند قرن ها وجود داشته و به دوران قبل از آغاز اسلام باز می گردد.

پروفسور صفوی تاکید کرد: متاسفانه در دوران کنونی ادبیات در جهان به طور کلی لطمه دیده اما هنوز برای شعر و ادبیات فارسی در هند اشتیاق وجود دارد.

وی تصریح کرد خدا را شاکرم که جنون شعر فارسی دارم و به این جنون می نازم. 

در این مراسم علاوه بر غلامعلی حدادعادل، حجت الاسلام سیدمحمود دعایی مدیر مسوول موسسه اطلاعات، حجت الاسلام سیدطه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد و جمعی از اساتید زبان و ادبیات فارسی و علاقه مندان حضور داشتند.

همچنین در این مراسم از تعدادی از کتاب های پروفسور صفوی که درباره ادبیات فارسی بود، رونمایی و در پایان با اهدای لوح از این استاد ممتاز هندی زبان فارسی تقدیر و تشکر شد.

نظر شما