شناسهٔ خبر: 32764 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چهارگفتار در شناخت رم کولهاس

نشست یک روزه چهارگفتار در شناخت رم کولهاس" که با پی گیری های مجدانه کانون معماران معاصر برگزار می گردد، تلاش دارد با عبور از تصاویر رایج تبیین شده از رم کولهاس، بتواند نقش و تاثیر عینی او بر درک معاصر از معماری را مورد واکاوی مجدد قرار دهد و در تحلیل نهایی اورده رم کولهاس برای شرق را نیز پرداختی مجدد نماید.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از سایت انسان‌شناسی و فرهنگ؛ کانون معماران معاصر برگزار می کند: چهارگفتار در شناخت رم کولهاس
او مجادله برانگیزترین معمار معاصر است، تقریبا تمام منتقدین و تئوریسین های به نام معماری در موردش نوشته اند، تعداد بسیار زیادی از معمارانی که برای خودشان اسم و رسمی دست و پا کرده اند از محصولات دفتر معماری او هستند، تقریبا هیچ مدرس معماری ای نیست که برای معرفی نمونه های موردی به دانشجویانش به او و اثارش ارجاع ندهد، کتاب هایی که او نوشته یا در تولیدشان نقش داشته همین حالا به کتب کلاسیک معماری معاصر تبدیل شده اند، تقریبا هیچ نشستی با محوریت معماری معاصر نیست که برگزار شود و در قالب ان سخنرانان به او اشاره نکنند، اری رم کولهاس به احتمال زیاد مهمترین معمار زنده دنیاست، او غولی ایست ایستاده بر شانه غول های دیگر.

 4 گفتار_001.jpg

تاثیر رم کولهاس انچنان است که برخی جسورانه او را با لوکوربوزیه مقایسه کرده اند و این در حالی است که رم کولهاس مواجه ای عمیقْ انتقادی با برخی از غول های معماری مدرن داشته است و از همین معبر است که می توان یاداور شد او احتمالا یک تنه توانسته است نوع مواجه ما با معماری را هم در بعد گفتمانی و هم در بعد فراگفتمانی تغییر اساسی دهد. تفسیر و خوانش او از معماری مدرن بی نهایت خاص بوده است و توانسته لایه ای به چگونگی خوانش تاریخ معماری بیافزاید، او توانسته است ترمینولوژی معماری در مقیاسی تاریخی را نیز تغییر و بسط دهد، واژگانی که از معماری برابر تغییرات عمیق پارادایمی محافظت کرده اند.

رم کولهاس فرایند اموزش معماری را نیز دست خوش تغییر اساسی ساخته، او دفتر معماری متروپلیتن را به یک کارگاه تولید معمار تبدیل کرده است، رم کولهاس که خوانشی عمیق از معماری شرق اسیا و شرف اروپا به دست داده، فهم عمیقی از جهانی شدن و چگونگی ممزوج شدن معمار با این فرایند ارائه کرده است که در نوع خود بی نظیر است.

رم کولهاس حتی توانسته در ژنولوژی فرایند تولید فرم معمارانه دست ببرد و یک روش شناسی خاص برای تولید فرم معمارانه تدوین نماید، گستره کنش رم کولهاس بر معماری انچنان است که با کمی تساهل می توان از واژه "کولهاســلوژی" به عنوان یک ترم شاخص در معماری معاصر استفاده کرد و مطمئن بود در اینده تاریخ نگاری معماری شاهد عبارت هایی هم چون "کولهاسیسم" هم خواهد بود.        

"نشست یک روزه چهارگفتار در شناخت رم کولهاس" که با پی گیری های مجدانه کانون معماران معاصر برگزار می گردد، تلاش دارد با عبور از تصاویر رایج تبیین شده از رم کولهاس، بتواند نقش و تاثیر عینی او بر درک معاصر از معماری را مورد واکاوی مجدد قرار دهد و در تحلیل نهایی اورده رم کولهاس برای شرق را نیز پرداختی مجدد نماید.  

این نشست که با ارائه درسگفتارهایی از آرش نصیری، امیرحسین طاهری، ایمان رئیسی و ارش بصیرت همراه است، چهارشنبه، مورخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ از ساعت ۱۷ تا ۲۰ در محل کانون معماران معاصر واقع در شهرک غرب. فاز۳. خیابان حسن سیف. کوچه دوم. پلاک ۷ برگزار خواهد شد، لازم به ذکر است حضور برای عموم ازاد خواهد بود.  

نظر شما