شناسهٔ خبر: 32793 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فینچر تا اسکورسیزی از مصاحبه تروفو و هیچکاک می‌گویند

فیلم مستندی با عنوان «هیچکاک/تروفو» امروز در جشنواره فیلم کن به نمایش درمی‌آید که کنت جونز کارگردان آن در گفتگویی درباره این اثر توضیح می‌دهد.

 

آلفرد هیچکاک

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ «هیچکاک/تروفو» ساخته کنت جونز مدیر جشنواره فیلم نیویورک امروز (سه‌شنبه) برای اولین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش در می‌آید. این فیلم که همه عاشقان سینما باید آن را تماشا کنند، گفتگوی دو کارگردان بزرگ از دو نسل متفاوت یعنی هیچکاک و تروفو را در مرکز توجه دارد.

کنت جونز ما را در این فیلم به سال ۱۹۶۲ و مصاحبه افسانه‌ای ۲۷ ساعته بین فرانسوآ تروفو منتقد-مولف فرانسوی می برد و کتاب کلاسیک ۱۹۶۶ او را با عنوان «سینما از نگاه هیچکاک» بررسی می‌کند. تروفو در آغاز راهش بود در حالی که آلفرد هیچکاک نزدیک به پایان راهش.

جونز همچنین کارگردان‌هایی چون دیوید فینچر، پل اشنایدر، ریچارد لینک‌لیتر، وس اندرسون، مارتین اسکورسیزی، پیتر باگدانوویچ، اولیه آسایاس، آرنود دیسپلچین و شماری دیگر را وارد فیلمش می‌کند تا درباره این که هیچکاک چه مفهومی برای فیلمسازان دارد، بگویند. آنها -به ویژه- بر دو اثر بسیار بانفوذ هیچکاک تاکید می کنند: «سرگیجه» و «روانی».

آن تامپسون و کنت جونز درباره این فیلم گفتگو کرده‌اند.

* چطور کارگردان‌ها را انتخاب کردید؟

- من به آنهایی نیاز داشتم که چیزی بیش از این که «بله من عاشق هیچکاک و تروفو هستم و آنها بزرگند» بگویند. افرادی را می خواستم که بتوانند چیزی متفاوت و شگفت‌انگیز بگویند.

* چطور به این توازن رسیدید که چقدر را به هیچکاک و چقدر را به تروفو اختصاص بدهید؟ ضمن این که من عاشق نوارهای صوتی ارایه شده هستم که بعضی از آنها در اینترنت موجود هستند.

فیلم هیچکاک

- حدود نیمی از این گفتگو به صورت آنلاین موجود است. در اصل ۲۷ ساعت است. من می خواستم فیلمی درباره فیلمسازی بسازم. به همین دلیل هم به سراغ کارگردان‌ها رفتم، نه کارشناسان؛ کارگردان‌هایی که گفتگو را گسترش بدهند و آن را بزرگتر کنند. آن را به حرکت درآورند.

* چرا اینهمه روی «سرگیجه» و «روانی» متمرکز شده اید؟

- برای انرژی‌ای که در آنها وجود دارد، نحوه کنار هم گذاشتن همه چیزها. افرادی که با آنها گفتگو شده حرف‌های خیلی تخصصی درباره این دو فیلم زده‌اند. باید بیش از هر چیز درباره این دو فیلم می‌‌نوشتم چون این دو فیلم چیزی بیشتر از یک فیلم هستند. «سرگیجه» یک موضوع خیلی مهم دارد و هیچکاک را به عنوان یک هنرمند منحصر به فرد مطرح می‌کند. «روانی» هم چیزی بیشتر از یک فیلم است. 

* فیلم شما این سوال را برای من ایجاد کرد که هیچکاک چقدر خودآگاه بود و چقدر خودش و روانش را تحلیل می کرد؟

- من فکر می‌کنم او در این باره حرف نمی‌زد. اگر حرف می‌زد می شد فهمید به چه چیزی فکر می‌کند.

این ویژگی در همه افراد آن نسل مشترک بود. جان فورد هم همینطور بود. آنها از این می ترسیدند که بنشینند و درباره فیلمشان حرف بزنند.

* فینچر مثل هیچکاک دوست دارد که فضای مکانیکال فیلمش را کنترل کند. آیا تروفو کسی است که پلی بین هیچکاک و سبک مدرن می‌زند که با همکاری بیشتر با بازیگران عملی می‌شود؟

- فکر می‌کنم این مهم بود چون در گفتگویشان راه پیدا کرد. اما تفاوت بزرگی بین سینمای هیچکاک و آنچه ما امروز می‌دانیم وجود دارد. هیچکاک هرگز نمی‌تواند چنان فیلمی را بسازد که پل توماس آندرسون ساخت...

* یا مایک لی...

- اینها مثال‌های جدی است. حتی دیوید فینچر که می‌تواند با این سوال‌ها با بازیگران ارتباط برقرار کند. هیچکاک نمی‌خواست بازیگرانش بر دیالوگ‌ها کنترلی داشته باشند و یا از راهی که او نشان می داد تخطی کنند. این را وقتی که می‌گوید شاید باید باز هم فشار بیشتری می‌آورد، می‌توان حس کرد. در این گفتگو او می‌داند که به پایان راهش رسیده است.  

* در حالی که تروفو با هیچکاک گفتگو می‌کند، شما بیشتر‌ در این مستند بر هیچکاک تمرکز کرده‌اید.

- می خواستم زمان قابل توجهی را هم به این اختصاص بدهم که تروفو چه کسی بود و از کجا آمد و سینمایش شامل چه چیزهایی می‌شد.

آن صحنه‌ای که این دو نفر درباره فیلمشان صحبت می‌کنند؛ خیلی صحنه زیبایی است.

* چطور ستون مرکزی روایت خودتان را پیدا کردید؟

فیلم هیچکاک

- می‌خواستم مسایل بیشتری را بدون صرف زمان زیادی مطرح کنم. می‌خواستم انرژی زیادی در فیلم وجود داشته باشد.

* هرگز ندیده بودم فینچر اینقدر گشاده و جذاب باشد.

- منتظر بودم که او به من جواب نه بدهد اما او فوق‌العاده است و هیچکاک خودش را دارد و می‌شناسد.

* درباره فیلم‌های هیچکاک چه نظری دارید؟

- بعضی هایشان بهتر از بقیه هستند.

* جنون؟

- عالی است.

* مورد پارادین؟

- بیشتر سلزنیک (تهیه کننده ای که هیچکاک را به سینما معرفی کرد) است تا هیچکاک.

* شما کدام فیلم هیچکاک را بیشتر دوست دارید؟

- من «بدنام» را انتخاب می کنم.

* و در مورد دومین همسر هیچکاک، آلما رویل تدوینگر و همکار او. داستان واقعی او چیست؟

- شاید هیچی. او همیشه همراهش بود.

* و این فیلم کجا نمایش داده می‌شود؟

- در کن و همزمان در شبکه آرته. شاید بعدا راهی برخی سینماها هم بشود. به چیزهایی که خیلی در دسترس نباشند فکر نمی کنم.

نظر شما