شناسهٔ خبر: 32794 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابهام در وضعیت اداره کتابخانه مجلس/ رجبی دبیرکل «مکتب» می‌شود؟

با پایان دوران خدمت رسمی محمد رجبی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و بازنشسته شدن وی، وضعیت اداره این مرکز مبهم است و هنوز فرد جدیدی رسماً به عنوان جایگزین رجبی معرفی نشده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ محمد رجبی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اواخر فروردین ماه امسال و در پی اتمام دوران خدمت رسمی (۳۵ سال) و بازنشست شدن، از این مرکز جدا شد. وی پیشتر با اعلام این خبر گفته بود: پایان فروردین ۹۴، خدمت رسمی و ۳۵ ساله من به پایان می‌رسد و بازنشست می‌شوم، ضمن اینکه مطابق حکم ریاست کتابخانه مجلس که از طرف دکتر لاریجانی برای بنده صادر شده بود، هفته آینده (اواخر فروردین) دوره ریاست من به پایان می‌رسد و دیگر در خدمت دوستان کتابخانه نخواهم بود.

محمد رجبی

رجبی همچنین برخی شایعه‌سازی‌ها درباره تصدی ریاست کتابخانه مجلس از سوی منصور واعظی دبیرکل اسبق نهاد کتابخانه‌های عمومی را «شنیده‌های غیرموثق و نه چندان معتبر» عنوان کرده بود.

چند روز پس از این اظهارات، خبر رسید که مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با حفظ سمت، سرپرستی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی را برعهده گرفته است. وی که مدیرکل فرهنگی و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی است، از اوایل اردیبهشت ماه امسال، سمت سرپرستی کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس را به عهده گرفت.

با توجه به ابهام به وجود آمده در خصوص اداره این مرکز مهم در یک ماه گذشته، به نظر می‌رسد علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از میان گزینه‌هایی که در این خصوص مطرح هستند، به زودی حکم رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی را به یکی از آنها ابلاغ می‌کند.

روز گذشته اما سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در جریان برگزاری مجمع عمومی روسای کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب)، محمد رجبی را به عنوان مشاور خود به اعضا معرفی کرد. بر اساس این گزارش، حکم مشاور رئیس کتابخانه ملی برای رجبی به زودی از سوی صالحی امیری به وی ابلاغ می‌شود.

همچنین شنیده‌ها حاکی از آن است که محمد رجبی گزینه اصلی مسئولیت دبیرکلی «مکتب» (مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور) است و گرچه این مسئولیت انتخابی است، اما احتمال واگذاری این مسئولیت به رئیس سابق کتابخانه مجلس قوی است.

محمد رجبی دوانی پنجم دی‌ماه ۱۳۹۱ با حکم علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس منصوب شد. رجبی فرزند آیت‌الله دوانی است و در سال‌های ۶۵ و ۶۶ و در زمان ریاست حجت الاسلام و المسلمین عبدالحسین حائری در کتابخانه موزه و مرکز اسناد شورای اسلامی هم به عنوان معاون وی در این مرکز فعالیت کرده است. رجبی پیش از ریاست کتابخانه مجلس، چندسالی را هم به عنوان رئیس موسسه فرهنگی اکو مشغول فعالیت بوده است.

نظر شما