شناسهٔ خبر: 32831 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

زم با «رساله تشریفات» آمد

کتاب «رساله تشریفات» نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی زم با حمایت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و از سوی انتشارات کتاب جمهور راهی بازار نشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، کتاب «رساله تشریفات؛ سبک زندگی ایرانی اسلامی» مجموعه‌ای از برداشت‌ها، نگرش‌ها، ارزش‌ها، شیوه‌های رفتار، حالت‌ها و سلیقه‌هاست و نویسنده در این رساله کوشش کرده با تکیه بر متون دینی و فلسفی، آراء، تجربیات، اندیشه‌ها، آموخته‌ه و اندوخته‌های خود را در سیاق سبک زندگی با نثری روان و در قالب ۲۰۲۰ جمله و با لحن و کیفیتی کاربردی در دسترس داانشگاهیان، هنرمندان، نویسندگان، علاقه‌مندان و سایر افراد قرار دهد.

«رساله تشریفات» تلاشی است برای به نمایش درآوردن نوعی از سبک زندگی که به سنن دینی و بنیان‌های فرهنگی ایران، دل بسته و آن را با واقعیت‌های جهان مدرن و ضروریات آن، آشنا و همراه ساخته است. نویسنده در این کتاب با بیان گزاره‌هایی که تحت تاثیر مفاهیم بنیادی دینی - فرهنگی است، گاه با توجه به جزئی‌ترین جزئیات و زمانی با پیشکش مفاهیم فربه، سعی دارد به نرمی، خواننده را با نوعی از زندگی  و نگاه که خود بدان شوق دارد، آشنا کند.

رساله تشریفات

کتاب «رساله تشریفات؛ سبک زندگی ایرانی اسلامی» را انتشارات کتاب «جمهور» چاپ کرده است. ناشر معتقد است کتاب‌هایی از این دست برای یک بار خواندن، آفریده نشده‌اند. آنها کتاب‌های همراه‌اند که می‌توان همچون تفال به حافظ، از هر جایی که خواستی تمام کرد. این کتاب، کتاب ثانیه‌ها و برای مطالعه دقیقه‌های خالی در زندگی است. این نوع کتاب‌ها نه نیاز به مقدمه دارند و نه پایان‌بندی و جمع‌بندی. هر جمله آنها پرسشی است که ذهن را شکل می‌دهد و در همان فراز، پاسخ خود را نیز پدیدار می‌سازد و راهی برای زندگی و رویکرد معرفتی به عمل و نظر در آن را پیش روی خواننده‌اش می‌گشاید.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی زم نویسنده این کتاب نیز ر پیشگفتاری که بر آن نوشته، آورده است: آنچه در این کتاب فراهم آمده، تعریف جدیدی از تلفیق دو رساله «علم و عمل» است که می‌توان از آن به اخلاق رفتاری یا هنر رفتاری تعبیر کرد، اما از اسم که بگذریم، مبنا و مسمّای این رساله، احکام فردی و جمعی دینی، مباحث اخلاقی و فکری، ایده‌پردازی، آداب معاشرت اجتماعی و ادبیات و ادب اقتصادی با زبانی قابل فهم و متفاوت با زبان و ادبیات هر دو رساله فوق‌الاشاره است.

کتاب ۶۲۶ صفحه‌ای «رساله تشریفات؛ سبک زندگی ایرانی اسلامی» در شمارگان ۱۰۰۰ جلد و با بهای ۲۰ هزا تومان با حمایت دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور و از سوی انتشارات کتاب جمهور راهی بازار نشر شده است.

نظر شما