شناسهٔ خبر: 32837 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هدف از پرداختن به فلسفه دین پاسخگویی به نیاز روحی بشر است

نخستین جلسه از سلسله نشست های « فلسفه دین » عصر یکشنبه 27 اردیبهشت ماه ، در اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوري اسلامي ایران؛ انشاالله رحمتی ، استاد فلسفه دین درباره هدف این شاخه از فلسفه گفت : هدف از پرداختن به فلسفه دین این است که پاسخگوی نیاز روحی بشر باشد و صرفا به صورت یک رشته تحصیلی به آن نگاه نمی شود. وي افزود: می توان گفت که تنها فیلسوفان درگیر این موضوع نیستند بلکه قشرهاي مختلف جامعه با این موضوع سر و کار دارند.رحمتي در ادامه سخنانش گفت: بشر نمی تواند خود را از دین رها کند و نمی تواند موضع خود را نسبت به دین در حال تعلیق نگه دارد. اين پژوهشگر در بخش ديگري از نشست فلسفه دين تصريح كرد: امروزه سه موضع درباره دین وجود دارد که شامل موضع موافق ، مخالف و بی طرف است. گرچه موضع بی طرفانه نیز به موضع منفعل و فعال تقسیم می شود. در واقع موضع بی طرفانه منفعل موضع انسان های عادی است.

رحمتی ادامه داد : به عقيده من برای این که تصوری از فلسفه دین پیدا کنیم نزدیک ترین نمونه مباحث کلامی است که بیشترین قرابت را با فلسفه دین دارد. علم کلام در اسلام نمونه نزدیک به این مبحث است. او با بيان مختصري درباره علم كلام گفت: علم كلام ، دانشی است که به روش برهانی و جدلی عقاید دینی را تبیین می کند و در قبال شبهات از آن به دفاع می پردازد.

وی سپس تاریخچه ای از علم کلام در ایران و الهیات مسیحی در اروپا و همچنین نظریات مهم حوزه فلسفه دین را برای حاضران شرح داد و اضافه کرد : به یک معنا باید گفت که فلسفه دین در آغاز قرن بیستم دانش درجه دو بود که در ابتدا فیلسوفان ملحد و بحث های انتقادی در آن غلبه داشتند اما به مرور این رشته تحول یافت و می توان گفت که امروزه غلبه با فیلسوفان موحد است. رحمتي در ادامه اين نشست افزود: امروزه وقتی کتاب فلسفه دین را در دست می گیریم دیگر دانشی درجه دو نیست ، بلکه مباحث به گونه ای مطرح می شود که نشان می دهد طرفین حقانیت علم دین و معرفت دینی را پذیرفته اند و در سایه آن بحث می کنند. پس بهتر است به آن فلسفه الهیاتی یا الهیات فلسفی بگوییم که آن وقت دانش درجه یک است . او بيان اينكه به طور کلی نمی توان فلسفه دین را از فلسفه الهیاتی تفکیک کرد تصريح كرد: این موضوع به اين دلیل است که در نیمه دوم قرن بیستم و از دهه شصت به بعد بحث های سیاسی تاسیسی غلبه پیدا کردند.

وي در پایان نشست نیر ضمن پاسخگویی به سوالات حاضران ، مجموعه کتاب هایی درباره فلسفه دین به شركت كنندگان در اين جلسه معرفی شد.

شايان ذكر است سلسله نشست های « فلسفه دین » یکشنبه ها ساعت ۱۶ در اندیشگاه فرهنگی کتابخانه ملی ایران برگزار می شود.

نظر شما