شناسهٔ خبر: 32845 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

رونمایی از «تاریخ جامع ایران» در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی

مجموعه 20 جلدی «تاریخ جامع ایران» طی مراسمی 26 خردادماه از سوی دایره المعارف بزرگ اسلامی رونمایی می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجموعه ۲۰ جلدی «تاریخ جامع ایران» طی مراسمی در ۲۶ خردادماه رونمایی می‌شود.

این مجموعه نفیس ۲۰ جلدی، مشتمل بر وجوه مختلف تاریخ سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران از دوران پیش از اسلام تا انقراض قاجار است که تحقیق، تدوین و نگارش آن در «مرکز دایرِه‌المعارف بزرگ اسلامی» ۱۴ سال به طول انجامیده و چهره‌های برجسته و شناخته‌شده‌ای در مشاوره، نگارش، تدوین و ویرایش آن همکاری داشته‌اند.

پنج جلد نخست این مجموعه به تاریخ پیش از اسلام تعلق دارد. دوره اسلامی تاریخ جامع ایران، ۱۵ جلد از این اثر بزرگ را در برگرفته است. مجموعه پانزدهم تا هفدهم شامل تاریخ زبان و ادبیات فارسی از آغاز عصر اسلامی تا پایات عصر قاجار خواهد بود. مجلدهای هجدهم و نوزدهم مجموعه به تاریخ هنر و معماری ایران شامل هنرهای دستی، تزئینی، نمایشی، آئینی، موسیقی و معماری اختصاص دارد. از طرفی بیستمین مجموعه مباحث تاریخ اجتماعی، نظام حقوقی در ایران، ادیان و مذاهب در ایران، طبقات اجتماعی و حیات عامه را شامل می‌شود.

«مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی» به عنوان یک مرکز مهم پژوهشی در جهان اسلام بیش از سه دهه در زمینه تدوین و انتشار دایره‌المعارف‌های اسلامی، عمومی، تخصصی و دیگر مراجع علمی فعالیت داشته است.

سال‌ها پیش تلاش شد تا تاریخ جامع ایران از سوی مورخان و محققان ایرانی نوشته شود که این مهم محقق نشد تا این که با تلاش این مرکز مجموعه بیست جلدی «تاریخ اجامع یران» با قلم محققان و پژوهشگران ایرانی آماده انتشار شد.

نظر شما