شناسهٔ خبر: 32852 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

گلشنی: فرهنگ پیشرفت را از غرب تقلید کرده‌ایم

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه ما فرهنگ پیشرفت را به طور اشتباه از غرب تقلید کرده‌ایم، گفت: باید در تأکیدات قرآن و سنت تعمق کرده و با چگونگی پیشرفت تمدن اسلامی آشنا شویم.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ مهدی گلشنی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست افتتاحیه چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، گفت: امیدوارم صحبت‌های من را به سیاه‌نمایی برداشت نکنید زیرا من اشکالات را می‌گویم تا حل شود، ما ظرفیت بسیار زیادی داریم که کمتر کشوری از آن برخوردار است. بنابراین باید به گونه‌ای حرکت کنیم که از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

وی با بیان اینکه فرهنگ پیشرفت را از غرب تقلید کرده‌ایم، گفت: پیشرفتی که ما از غرب تقلید کرده‌ایم عناصر مثبت را ندارد و فقط جنبه‌های ناصحیح را الگوبرداری کردیم.

وی ادامه داد: البته علم در غرب پیشرفت بسیاری داشته و برکاتی را هم همراه آورده است. آثار مخربی هم همراه علم غرب وجود دارد. به طوریکه می‌توان علم غربی را در دو بعد نظری و عملی بررسی کرد که در بعد عملی غرب بسیار پیشرفت داشته است ولی علم غربی آسیب‌هایی را هم به همراه دارد و به همین دلیل من توسعه غربی را توسعه پایدار نمی‌دانم.

گلشنی گفت: ما اگر به دنبال یک تمدن روز آمد هستیم باید ببینیم تمدن اسلامی چرا موفق بوده است، زیرا تمدن اسلامی حداقل ۳۵۰ سال بدون رقیب بود که در این زمینه باید به نقش محوری قرآن هم توجه کنیم.

گلشنی عنوان کرد: تأکید قرآن و سنت به علم نشان‌دهنده نقش محوری قرآن در پیشرفت اسلام است، همچنین تحمل آرای مخالف و دنبال کردن برهان و استدلال هم از دلایل پیشرفت علمی به شمار می‌روند. در حالیکه اکنون ما فقط حاشیه‌نویس شده‌ایم و در مقام نوآوری و نقد نیستیم.

نظر شما