شناسهٔ خبر: 32857 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حسین انتظامی آخرین وضعیت بیمه خبرنگاران را اعلام کرد

معاون امور مطبوعاتی اعلام کرد علاوه بر یارانه بیمه که سابق بر این به رسانه پرداخت شده اگر رسانه‌ای خبرنگاران خود را بیمه تکمیلی کند؛ هزینه آن توسط معاونت مطبوعاتی پرداخت می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایلنا؛ حسین انتظامی(معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر ارشاد)؛ صبح امروز(چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت) درجمع تعدادی از خبرنگاران درباره آخرین وضعیت بیمه خبرنگاران گفت: پیش از این بیش از ۶ هزار نفر به نام خبرنگار در صندوق اعتباری هنر بیمه شده بودند که با بررسی‌های ما مشخص شد جمع زیادی از آن‌ها به صورت حرفه‌ای به کار خبری نمی‌پردازند. لذا قرار شد بخشی از آن‌ها که به صورت آماتور به کار خبری می‌پردازند به عنوان روزنامه‌نگار، خبرنگار و فعال آماتور معرفی و شناسایی شوند.

انتظامی با اشاره به اینکه برای بیمه شدن خبرنگاران قانون مشخص وجود دارد؛ افزود: یکی از نشانه‌های حرفه‌ای شدن رسانه‌ها این است که باید کارکنان خود را بیمه کنند لذا ما به رسانه‌ها اعلام کردیم که خبرنگاران خود را بیمه کنند و هزینه آن توسط معاونت مطبوعاتی پرداخت می‌شود.

وی ادامه داد: همچنین از سال ۹۴ ابلاغ شد پرداخت هرگونه یارانه به رسانه‌ها منوط به ارسال لیست بیمه‌ای است و هر خبرگزاری حداکثر باید بیست نفر را بیمه کند و اگر خبرگزاری یا رسانه‌ای لیست بیمه نداشته باشد؛ هیچ یارانه‌ای به آن پرداخت نمی‌شود.

انتظامی با اشاره به اینکه ماموران سازمان تامین اجتماعی در حوزه خود از کارگاه‌های مختلف بازرسی می‌کنند؛ گفت: تلاش داریم در یک گفتگو با سازمان تامین اجتماعی این امر را نهادینه کنیم که دفا‌تر روزنامه‌نگاری با کارگاه‌های تولیدی تفاوت دارد و نباید نوع برخورد با این دو گروه یکسان باشد.

حسین انتظامی ادامه داد: مسئله مهم دیگر بحث بیمه تکمیلی است. خبرنگارانی که بیمه پایه اولیه را دارند؛ می‌توانند بیمه تکمیلی شوند و هزینه آن را معاونت مطبوعاتی می‌دهد و هر رسانه‌ای که خبرنگارانش بیمه پایه را دارند؛ می‌توانند خبرنگاران خود را بیمه تکمیلی کنند و هزینه آن را معاونت مطبوعاتی می‌دهد.

وی همچنین با اشاره به اینکه امروز کمتر از هزار و ۱۰۰ نفر تقاضای دریافت مجوز نشریه دارند؛ گفت: تمام هدف و سیاست ما این است که درخواست و صدور مجوز‌ها به‌صورت اینترنتی و بر بستر الکترونیک باشد لذا سعی داریم این مجوز‌ها به صورت غیرحضوری صادر شود و فقط در هنگام ارائه مجوز صحت اطلاعات ومدارک بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: کسی که روزنامه یا رسانه‌ای را تاسیس و راه‌اندازی می‌کند تا ۶ ماه بعد از انتشار فعالیت یارانه‌ای دریافت نمی‌کند و بعد از آن یارانه به وی تعلق می‌گیرد. همچنین نشریاتی که به قرآن و احکام اسلامی شعائر دینی، ترویج زبان فارسی و علم توجه ویژه دارند؛ در بحث یارانه مورد توجه قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: در بحث پرداخت یارانه شرایط مختلفی وجود دارد که ماده ۱۸ یعنی مشخص بودن آدرس محل نشریه و درج آن در شناسنامه رسانه بسیار مهم است زیرا این کار باعث شفافیت می‌شود و شفافیت نیز نظارت اجتماعی را بالا می‌برد.

نظر شما