شناسهٔ خبر: 32868 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پایان نمایشگاه بیست و هشتم و تشکیل نشست روسای کتابخانه های بزرگ

پایان بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و تشکیل اولین نشست روسای کتابخانه های بزرگ کشور از جمله اخبار مهم حوزه کتاب، در هفته ای بودند که گذشت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ با پایان یافتن کار نمایشگاه کتاب تهران، حوادث و رویدادهای مربوط به حوزه کتاب، کمی آرام تر شده و فضای این حوزه، هیجان کمتری نسبت به زمان برپایی نمایشگاه دارد. بنابراین با مرور اخبار هفته، نمی توان انتظار رویارو شدن با تعداد زیادی از اخبار برگزیده را داشت. 

به این ترتیب، مرور اخبار کتاب این هفته را با خبر تمام شدن کار بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، آغاز می کنیم. نمایشگاه امسال که کار خود را روز ۱۶ اردیبهشت آغاز کرده بود، روز شنبه ۲۶ اردیبهشت به پایان رسید.

مراسم اختتامیه این نمایشگاه بعد از ظهر روز شنبه برگزار شد و سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، طی این برنامه که چند ساعت پیش از پایان کار رسمی نمایشگاه بود، با اشاره به ثبت ۶۶ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان فروش کتاب در تراکنش‌‌های بانکی ۱۰ روز گذشته، پیش‌بینی کرد تا پایان نمایشگاه این آمار از مرز ۷۰ میلیارد تومان بگذرد. به این ترتیب، نمایشگاه کتاب امسال تهران، به فروشی بیش از ۷۰ میلیارد تومان دست پیدا کرد.

نشست روسای کتابخانه های بزرگ تشکیل شد

ولین نشست مجمع عمومی روسای کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب)، هم عصر دوشنبه ۲۹ اردیبهشت با حضور سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی و جمعی از مدیران کتابخانه های بزرگ کشور در سالن کنفرانس مجموعه کتابخانه ملی برگزار شد.

در این برنامه پیش نویس اساسنامه مکتب قرائت شده و روسای کتابخانه های کشور به بیان پیشنهادات و انتقادات خود درباره آن پرداختن.

ابهام در وضعیت اداره کتابخانه مجلس

با پایان دوران خدمت رسمی محمد رجبی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی و بازنشسته شدن وی، وضعیت اداره این مرکز مبهم است و هنوز فرد جدیدی رسماً به عنوان جایگزین رجبی معرفی نشده است. این هم از خبرهایی بود که خبرنگار مهر در این هفته آن را پیگیری کرد.

محمد رجبی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی اواخر فروردین ماه امسال و در پی اتمام دوران خدمت رسمی (۳۵ سال) و بازنشست شدن، از این مرکز جدا شد. وی پیشتر با اعلام این خبر به خبرنگار مهر گفته بود: پایان فروردین ۹۴، خدمت رسمی و ۳۵ ساله من به پایان می‌رسد و بازنشست می‌شوم، ضمن اینکه مطابق حکم ریاست کتابخانه مجلس که از طرف دکتر لاریجانی برای بنده صادر شده بود، هفته آینده (اواخر فروردین) دوره ریاست من به پایان می‌رسد و دیگر در خدمت دوستان کتابخانه نخواهم بود.

سیدرضا صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در جریان برگزاری مجمع عمومی روسای کتابخانه‌های بزرگ کشور (مکتب)، محمد رجبی را به عنوان مشاور خود به اعضا معرفی کرد. بر اساس این گزارش، حکم مشاور رئیس کتابخانه ملی برای رجبی به زودی از سوی صالحی امیری به وی ابلاغ می‌شود.

شنیده‌ها حاکی از آن است که محمد رجبی گزینه اصلی مسئولیت دبیرکلی «مکتب» (مجمع کتابخانه‌های بزرگ کشور) است و گرچه این مسئولیت انتخابی است، اما احتمال واگذاری این مسئولیت به رئیس سابق کتابخانه مجلس قوی است.

افسون آفرین افسانه‌ها مورد تقدیر قرار گرفت

مراسم نکوداشت میرجلال الدین کزازی استاد و پیشکسوت حوزه ادبیات فارسی نیز عصر روز سه شنبه ۲۹ اردیبهشت این هفته برگزار شد.

در این برنامه، چهره های فرهنگی، هنری و مدیران فرهنگی کشور به تقدیر از این پیشکسوت ادبیات فارسی پرداختند.

انتشار فراخوان پنجمین دوره جایزه دکتر مجتبایی

فراخوان پنجمین دوره جایزه دکتر فتح الله مجتبایی با محوریت انتخاب پایان نامه های دکتری دو رشته ادیان و عرفان و زبان و ادبیات فارسی، منتشر شد. این فراخوان دیروز چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت به طور رسمی اعلام شد.

نظر شما