شناسهٔ خبر: 32872 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شماره جدید نشریه آزما منتشر شد

شماره 110 ماهنامه ادبی «آزما» ویژه اردیبهشت و خرداد 1394، به مدیرمسئولی ندا عابد منتشر شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ماهنامه ادبی «آزما» در جدیدترین شماره خود و در قالب یک پرونده به بررسی «اهمیت و نقش مکان در ادبیات داستانی» و گفتگو با افرادی چون حسین پاینده، ناصر فکوهی، احمد پوری و ... در این زمینه پرداخته است.

«آزما» در میزگردی با عنوان «کنشگری مکان در ادبیات داستانی»، یونس تراکمه، احمد پوری، اسدالله امرایی و هوشنگ اعلم به بررسی جایگاه و اهمیت مکان در داستان‌های معاصر ایرانی پرداخته‌اند. امرایی در این‌باره گفته: «یکی از مسایلی که من فکر می‌کنم باید در داستان‌نویسی باشد و جایش خالی است، ساختن شهرهای داستانی است. مثل «دوبلین» جیمز جویس یا شهری که فاکنر می‌سازد یا شهرهای حقیقی چارلز دیکنز...»

یونس تراکمه هم ادبیات داستانی ما را بی‌مکان دانسته و گفته: «حذف جغرافیا در داستان، دلایل متعددی داشته؛ یکی از این دلایل، ترس ریشه‌ای از سانسور بوده که مربوط به امروز هم نیست و از ابتدا نویسنده ما سعی کرده، لامکان‌ها و ناکجاآبادهایی بسازد که سرنخ به دست سانسورچی ندهد... نویسنده قصد دارد بگوید این داستان من در میدان ونک یا فردوسی اتفاق نیفتاده این داستان در همه میدان‌های جهان می‌تواند اتفاق بیفتد. یعنی یک مکان را به استعاره محل وقوع داستان می‌گیرند که قالب را بشکنند و تعمیم‌پذیرش کنند.»

«شیخ‌الشیوخ در تهران» عنوان مطلبی از احمد مسجدجامعی است که در این شماره «آزما» آمده به معرفی شهر تهران پرداخته و بخش‌هایی از سفرنامه کلاویخو به این شهر را آورده است. او در این سفرنامه، ایران دوره تیموری را تصویرکرده و از شهرهای بزرگ چون تبریز و سمنان و نیشابور و مشهد و شهرهای معمولی (به گفته خودش) مانند  ماکو، خوی، زنجان، بسطام و توس و روستاهایی چون ابهر گذشته است.

«با محمود در جست‌وجوی دولت آبادی» عنوان گفتگوی هوشنگ اعلم با خالق رمان ۱۰ جلدی «کلیدر» است. او در بخشی از این گفتگو مطرح کرده «اصل زندگی در مناسبات دهقانی، خیلی چیزها را می‌تواند از یک فرد بگیرد و خیلی چیزها را هم به آدم بیاموزد. خوشبختانه من در نهایت سادگی، همیشه یادگیرنده بوده‌ام. این مهم‌ترین موهبتی است که خدا به من داده: یادگیر بودن!»

آزما

 

مهدی فتوحی به بحث درباره «مکان ادبی و توریسم فرهنگی» پرداخته و آرش نورآقایی از گردشگری ادبی و به‌ویژه گردشگری ادبی گفته و این‌که «اصل گردشگری در ایران هنوز تعریفی ندارد چه برسد به گردشگری فرهنگی و ادبی. »

«با کلیدر در کناره‌های کویر» عنوان گزارش تصویری از مکان‌ها و اشخاصی است که محمود دولت‌آبادی در رمان «کلیدر» به آن اشاره کرده است. گفتگو با جلال خالقی مطلق، به بهانه ۲۵ اردیبهشت ماه و روز فردوسی و یادداشتی درباره آلبوم «نی‌مه» و گچی با محسن شریفیان، گردآورنده این آلبوم به بهانه روز ملی خلیج فارس از دیگر بخش‌های جدیدترین شماره از ماهنامه «آزما» ست.

شماره ۱۱۰ ماهنامه ادبی «آزما» ویژه اردیبهشت و خرداد ۱۳۹۴، به مدیرمسئولی ندا عابد و سردبیری هوشنگ اعلم منتشر شده و مریم شرافتی، سیمیندخت گودرزی، احسان حاجی‌پور، رضا رستمی، شقایق عرفی‌نژادهمایون خاکسار، صادق وفایی و ... همکاران این شماره‌اند.  

نظر شما