شناسهٔ خبر: 32880 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدرک‌گرایی طلاب فرایند نخبه‌بودن را متزلزل کرده است

عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران گفت: مسائلی مانند غالب شدن مدرک‌گرایی بر علم‌گرایی، فرایند نخبه‌بودن را در حوزه‌های علمیه دچار تزلزل کرده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ فریبا علاسوند روز چهارشنبه در هشتمین جشنواره برترین‌های حوزه‌های علمیه خواهران کشور که در مجتمع فرهنگی نرجس خاتون برگزار شد، اظهار کرد: طبق تعریف مصوب بنیاد نخبگان فرد نخبه کسی است که هوش، خلاقیت و نبوغ فکری‌اش در راستای تولید و گسترش دانش موجب رشد و اعتلای کشور شود. 

وی ادامه داد: در کشور استعدادهای برتر زیادی داریم که دلیلش نبود امکانات و فرصت برای بروز استعداد نیست بلکه به جهت کم کاری خودشان و اتکانکردن به قدرت‌های درونی خود به جریان نخبگی وصل نشدند.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه خواهران فرد نخبه را کسی دانست که از ابتدا با کمترین امکانات، وضعیت اطرافش را به فعلیت برساند تا به نخبگی برسد.

علاسوند افزود: اگر کسی تاریخ دانشمندان و نخبگان را مطالعه کند می بیند در شرایط نامساعد اطرافش به این درجه رسیده نه اینکه به شرایط بیرونی اتکا کند.

علم و عقل از پایه‌های نخبگی است

وی با اشاره به اینکه بیشتر دانشمندان جهان سابقه پرتنش مالی داشتند، اظهار کرد: دو واژه اساسی علم و عقل برای جریان نخبه بودن وجود دارد که این دو جریان از پایه‌های نخبه شدن است.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده گفت: مسائلی مانند غالب شدن مدرک گرایی بر علم گرایی فرایند نخبه‌بودن را در حوزه‌های علمیه دچار تزلزل کرده است.   

وی با اشاره به آمار بالای شرکت دانشجویان در آزمون ارشد جامعه الزهرا، ابراز کرد: این مهم نشان دهنده این است که جریان متدینی در دانشگاه‌ها وجود دارد که یا احساس کامروایی علمی نکردند، یا احساس مسئولیت دینی کردند که این بسیار با ارزش است؛ اما از طرفی جای نگرانی دارد که چرا طلاب به دنبال تحصیلات تکمیلی نیستند و گاهی اوقات به سمت دانشگاه‌ها می‌روند.

طلاب خواهر به دنبال تقویت علمی در مباحث زنان باشند

علاسوند با اشاره به اینکه مدیریت حوزه های علمیه خواهران در پایین و بالارفتن همت طلاب نقش زیادی دارد، عنوان کرد: از ابتدای ساختارسازی برای حوزه علمیه خواهران یک حرف نادرست در ذهن خانم‌های طلبه نقش می‌بندد و آن این است که نیازی نیست شما درس بخوانید و به تبع آن همت پایین می‌آید.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران بیان کرد: برترین‌ها افراد سرمایه‌های اصلی حوزه هستند و جریان دانش، فرهیختگی و علم با صبر و کوشش به دست می آید. 

وی گفت: دانش اگر با زحمت به دست بیاید ولی شخص از نظر دینی انگیزه های لازم را نداشته باشد به علم واقعی دست پیدا نمی کند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده با بیان اینکه باید طلاب به دنبال ارتقای علمی خود در مباحث زنان باشند، اضافه کرد: طلاب باید بدانند در حوزه های علمیه چه رسالتی دارند و برای این رسالت تلاش کنند.

علاسوند با اشاره به اینکه افراد نخبه ما باید مدیر اجتماعی و فرهنگی باشند، گفت: بدون زحمت انسان به جایی نمی رسد و بیشتر ارکان موفقیت دست خود فرد است واگر فرد به این باور برسد به گونه ای دیگر تلاش می کند.

عضو شورای سیاست گذاری حوزه های علمیه خواهران اظهار کرد: طلاب باید تربیت قرآنی داشته باشند و این تربیت را به نسل آینده انتقال دهند.

نظر شما