شناسهٔ خبر: 32886 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار کتاب «پیشگامان خوشنویسی معاصر ایران» به قلم کاوه تیموری

کتاب «پیشگامان خوشنویسی معاصر ایران» با تحقیق و پژوهش کاوه تیموری از سوی انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر می‌شود. تیموری در این کتاب به تحلیل زندگی و آثار 100 هنرمند برجسته خوشنویس در دوران معاصر پرداخته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کاوه تیموری گفت: جدیدترین کتاب پژوهشی من با نام «پیشگامان خوشنویسی معاصر ایران» به زودی منتشر می‌شود. این پژوهش را که به سفارش مرکز پژوهش کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی انجام داده‌ام، شرح توصیفی و تحلیلی زندگی و آثار ۱۰۰ خوشنویس معاصر ایران است.

وی افزود: مباحث کتاب از دیباچه خوشنویسی معاصر ایران یعنی جناب میرزا محمدحسین سیفی قزوینی مشهور به عمادُالکُتّاب شروع شده و به خوشنویسان برجسته معاصر ختم می‌شود. در این کتاب سعی شده به زمینه اجتماعی هنر خوشنویسی توجه بیشتری شود.

تیموری در ادامه درباره فصل‌بندی تازه‌ترین پژوهش خود گفت: ابتدا لازم است توضیح بدهم که به دلیل تعدد مباحث و تنوع سبک‌های جدید و منحصر به فرد بودن شیوه کاری هرکدام از هنرمندان، لزوم یک شیوه جدید در تقسیم بندی مباحث خوشنویسی حس شد. به عبارتی دیگر نمی‌شد بر اساس مباحث قدیمی به طبقه‌بندی استادان خوشنویسی و آثار پرداخت. به همین دلیل من تقسیم‌بندی جدید را طراحی کرده و کارآیی آن را در این کتاب آزمودم.

نویسنده کتاب «راز خط در آثار استاد غلامحسین امیرخانی» همچنین اضافه کرد: کتاب بر اساس نوع طبقه‌بندی خودم به ۱۰ بخش با این عناوین تقسیم شده است؛ «طلایه‌داران»، «پیشکسوتان»، «نام آوران»، «قرآن نویسان»، «شکسته نویسان»، «قدیم نویسان»، «نقاشیخط کاران»، «رویش‌های تازه»، «خط پژوهان و شاعران» و «گرایش‌های نوظهور».

تیموری در ادامه درباره با اشاره به این نکته که مخاطبان با مطالعه این کتاب به تمامی مباحث پیرامون زندگی و آثار هنرمندان برجسته خوشنویسی ایرانی آگاه می‌شوند، گفت: مخاطبان با مطالعه این کتاب به اصطلاح صفر تا ۱۰۰ اطلاعات درباره هنرخوشنویسی معاصر ایران و آثار هنرمندان این حوزه، آشنا می‌شوند. برای اینکه نکته‌ای از قلم نیفتد، با تمام خوشنویسان معاصر در قید حیات در چند جلسه گفت‌وگو کردم. همچنین با توجه به میزان در دسترس بودن آثار هنرمندان، در کنار متن مربوط به هر هنرمندی تصویر حداقل ۲۵ اثرش درج شده است.

نویسنده کتاب «رازهای خط و نقاشیخط: نگاهی به آثار زنده‌یاد رضا مافی» همچنین به برخی از مباحثی درباره خوشنویسی که برای نخستین بار در کتاب «پیشگامان خوشنویسی معاصر ایران» مطرح شده‌اند، اشاره کرد و گفت: قلم‌های خوشنویسان، پنجه خوشنویسان و نحوه قلمگیری آنها از طریق تصاویر و عکس‌های متعدد، بررسی شده است. به عبارتی برای به سرانجام رسیدن این کتاب از مراحل قلمگیری هنرمندان، عکاسی شده و در کنار مطالب مربوط به هر هنرمند قرار گرفته است و مخاطب با مشاهده این عکس‌ها با میدان قلم، شیب قلم، قلمگیری و حتی ریخت شناسی و فرمشناسی دست هنرمندان آشنا می‌شود. این مباحث پیشتر در هیچکدام از کتاب‌های تاریخ هنر و یا کتاب‌های پژوهشی درباره هنر خوشنویسی، مطرح نشده است.

تیموری در پایان گفت: این پروژه فاز دومی هم دارد که درباره ۱۰۰ خوشنویس دیگر معاصر است. انجام و یا عدم انجام این فاز بستگی به نظر ناشر کتاب دارد.

درباره نویسنده
کاوه تیموری دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران است و به عنوان استاد ممتاز انجمن خوشنویسان ایران به تدریس این هنر اشتغال دارد. وی همچنین سردبیر فصلنامه «رشد آموزش هنر» است که از سوی دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش تولید و منتشر می‌شود.

تیموری تاکنون پژوهش‌های بسیاری در هنر خوشنویسی تالیف و منتشر کرده است که از میان آنها می‌توان به این کتاب‌ها اشاره کرد: «راز خط در آثار استاد امیرخانی»، «راز نقاشی‌خط استاد جلیل رسولی»، «رازهای خط و نقاشیخط: نگاهی به آثار زنده‌یاد رضا مافی»، «بررسی زندگی و آثار خوشنويسی غلامحسين اميرخانی»، «هنر خوشنویسی در مدرسه» و «معراج سبز: چهل حدیث نماز».

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۴-۰۹ ۱۲:۰۰محمدشکیبئی 0 0

    باعرض سلام وادب وخسته نباشیدخدمت جناب استاد تیموری بسیارکاربزرگیست ومشکل که بتوان ازسرتاسر کشو رچنین اثاری را جمع اوری ودریک مجموعه نفیس وبسیارزیبا بچاپ رساندودراختیاردوستداران خشنویسی قرارداد
                                

نظر شما